23948sdkhjf

Stor konferens om produktionsteknisk forskning i fordonsindustrin

Den 21-23 oktober pågår MERA-konferensen på Tekniska Mässan i Stockholm. Leif Johansson, VD AB Volvo, och Leif Östling, VD Scania, inviger konferensen.
Den 21-23 oktober pågår MERA-konferensen på Tekniska Mässan i Stockholm. Leif Johansson, VD AB Volvo, och Leif Östling, VD Scania, inviger konferensen. En rad tekniska seminarier hålls om bland annat fogning och formning, produktionssystem för montering och informationshantering för tillverkning.

MERA-programmet är ett FoU-program inom produktionsteknik som drivs i samverkan mellan fordonsindustrin och offentliga finansiärer. Programmet startade under hösten 2005, och avslutas vid årsskiftet 2008. Programmet samlar över 50 forsknings- och utvecklingsprojekt med en total volym på över 800 miljoner kronor. Mer än 20 forskningsgrupperingar och mer än 100 företag deltar i projekten, ofta i större konstellationer.

Programmet har två huvudinriktningar, tillverkningsprocesser och produktionssystem. Flest projekt har utförts inom tillverkningsprocesser, till exempel inom verktygstillverkning, punktsvetsning, rullformning och laserhybridsvetsning. Inom produktionssystem finns till exempel projekt inom konceptuell fabriksutveckling. Flera projekt är också inriktade på utbildningar inom produktionsteknik, till exempel montering och skärteknik.

Konferensen invigs av Leif Johansson, VD AB Volvo, och Leif Östling, VD Scania AB. Dessutom medverkar bland andra Göran Johnsson, ordförande i MERA-programmets styrelse, Jöran Hägglund, statssekreterare, Näringsdepartementet, Arjen Bongard, Automotive News Europé, och Per Eriksson, GD, VINNOVA.

Mer information om konferensen: http://www.vinnova.se/misc/menyer-och-funktioner/Kalendarium/Kalender/081020-Samverkan-for-konkurrens/

Några exempel på projekt som finns på plats under konferensen:

Konceptuell fabriksutveckling, FACTS:
Flera olika tekniker, till exempel artificiell intelligens och simuleringsteknik, har kombinerats till ett verktyg, FACTS Analyser. Verktyget kan optimera fabrikers flöden, buffertar och produktmixer. Det kan också ge en automatisk flaskhalsanalys på ett produktionsupplägg. Svensk fordonsindustri har idag mycket lite stöd för denna typ av analyser vilket gör det svårt att se konsekvenserna av olika beslut. Verktyget minskar analystiden från månader till några få timmar samt höjer kvaliteten. Projektet genomförs i samverkan mellan Volvo, Volvo Cars, Högskolan i Skövde, Chalmers och Swerea/IVF. Kontakt: Pär Klingstam, Volvo Cars, tel 031-325 36 94, pklingst@volvocars.com, Johan Svenningstorp, Volvo Technology, tel 031-322 35 82, johan.svenningstorp@volvo.com, Mats Jägstam, Högskolan i Skövde, tel 0704-33 88 68, mats.jagstam@his.se

Simulering av flexibla material
Dagens digitala beredningssystem saknar grundläggande simuleringsteknik för korrekt och tillförlitlig konstruktion. Projektet minskar antalet situationer som behöver beredas och valideras med hårdvara och fysiska tester. Detta ger till exempel färre fysiska prototyper, snabbare produktionsstart, färre produktionsstopp, mindre materialåtgång, samt en eftermarknad med färre och billigare reparationer. Projektet har resulterat i metoder, tekniker och kunskap för realtidssimulering som är anpassade till fordonsindustrins krav. Resultaten har förpackats i en mjukvarudemonstrator som i realtid kan simulera och visualisera deformationen av olika flexibla material. Projektet är ett samarbete mellan Saab/GME, Volvo Personvagnar, Fraunhofer-Chalmers Research Centre for Industrial Mathematics (FCC) samt Delphi. Kontakt: Roland Roll, Saab Automobile, tel 0520-783 61, Roland.Roll@se.saab.com, Tomi Uimaniemi, Volvo Personvagnar, tel 031-325 76 73, tuimanie@volvocars.com, Johan Carlsson, FCC, tel 031-772 42 89, johan.carlsson@fcc.chalmers.se

ModArt
Med hjälp av aktuell och samordnad information om ett produktionssystems maskiner och processer, så går det snabbare att uppnå både önskad kapabilitet och kapacitet när systemet anpassas till nya marknadsbehov och lagkrav. För att möjliggöra detta, så har ModArt tagit fram processmodeller som kan samordna information oberoende av applikation eller IT-system. Detta gör det enklare för användarna att välja rätt system beroende på arbetsuppgiften, samt att blanda IT-stöd från olika systemleverantörer. Projektet är ett samarbete mellan Scania, Sandvik Coromant, ITT Flygt, Haldex, NMW, Epsilon, Eurostep, Siemens/UGS, Dassault Systèmes, PTC, Swerea/IVF, SIS och KTH/DMMS. Kontakt: Sven Hjelm, Scania, Sven.Hjelm@scania.com, Gunilla Sivard, KTH/DMMS Gunilla.Sivard@iip.kth.se

Virtuell Målning
Projektet tar fram metoder och verktyg för simulering av sprutmålningsprocesser som är cirka 1 000 gånger snabbare och mer noggranna än de produkter som idag finns på marknaden. Detta leder till minskade materialförluster, minskade omställningstider och högre kvalitet för kunderna. I projektet medverkar Fraunhofer-Chalmers Research Centre for Industrial Mathematics (FCC), Volvo Personvagnar AB, Saab Automobile AB, Swerea/IVF. Kontakt: Johan Carlsson, FCC, tel 031-772 42 89, johan.carlsson@fcc.chalmers.se

För ytterligare information om MERA-konferensen: Margareta Groth, VINNOVA, telefon 08-473 31 83, eller Kruna Madunic, VINNOVA, telefon 08-473 31 82.

Henrik Brånstad
pressekreterare VINNOVA
101 58 Stockholm
tel 08-473 30 30
mobil 070-512 55 61
e-post Henrik.Branstad@VINNOVA.se
www.VINNOVA.se


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.11