23948sdkhjf

Brittisk stålindustri drabbas av den lägsta bilproduktionen på 65 år

Brittiska ståltillverkare som levererar till bilindustrin kan förlora pengar efter att den brittiska bilproduktionen föll till den lägsta nivån sedan 1956.

Siffror från den brittiska organisationen för biltillverkare och bilhandlare rapporterar att bilproduktionen i landet har minskat med 34 procent de senaste två åren.

Så mycket som 80 procent av bilarna, lastbilarna och motorcyklarna kan tillverkas i galvaniserat stål. När bilproduktionen sjunker med 34 procent får det ringverkan på den brittiska stålindustrin, rapporterar Steeltimes International.

Bristen på datachips

Den främsta orsaken till nedgången i bilproduktionen beror på den globala bristen på datachips och störningar i leveranser på grund av coronapandemin.

Dessutom påverkas inte bara stålindustrin av de höga energipriserna, vilket också är en stor utmaning för biltillverkarna.

Enligt den brittiska bilorganisationen är bristen på datachips den största huvudutmaningen eftersom moderna bilar kan bestå av mellan 1500 och 3000 sådana chips som styr en rad funktioner som motor, avgaskontroll, säkerhetsutrustning och navigationssystem. Dessutom har höga nivåer av isolering och karantän också spelat stor roll. En bilfabrik har redan lagts ner. Det fanns en Hondafabrik i Swindon.

Brexit följer

Även stor osäkerhet i Brexits spår har spelat en negativ roll för den brittiska bilindustrin.

Trots dessa utmaningar finns det andra tecken i tiden som tyder på lite mer optimism. Detta gäller i första hand lanseringsinvesteringar på 4,9 miljarder pund. Det är investeringar som i första hand ska användas till elbilar.

Den brittiska stålindustrin väntar just nu på förhandlingar om ståltullar, som har sänkts och som har fortsatt på grund av Storbritanniens status som icke-EU-land.

Källa: Steeltimes International

Källa: Steeltimes International

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.098