23948sdkhjf

Svenska underleverantörer har tagit tjuren vid hornen

Enligt branschorganisationen Clepa har de svenska underleverantörerna till bilindustrin sett slutet på krisen, medan deras europeiska kollegor inte har kommt över det värsta än.
I Europa har mellan 500 och 1000 leverantörsföretag inom bilindustrin rekonstruerats, försvunnit eller styckats upp och sålts av sedan 2008, skriver Sveriges Radio.

Enligt Lars Holmqvist, vd för Clepa går de flesta underleverantörer inom bilindustrin fortfarande med förlust.

Sett det värsta
Trots varsel och uppsägningar hos många av de svenska underleverantörerna tror Lars Holmqvist att vi har sett slutet på krisen i Sverige. Men i Europa har man inte sett det värsta än.

Redo att möta uppgången
Den svenska regeringen har inte gått in och gett statliga stöd till branschen på samma sätt som man till exempel har gjort i Tyskland.

– Det innebär att vi har tagit tjuren vid hornen och i princip rett ut problemen. Det har förekommit mycket uppsägningar i Sverige och det har förekommit mycket varsel. Jag kan nog säga att vi i Sverige kanske är mera redo att möta den uppgång som nu kommer för de företag som fortfarande har likviditet nog att orka med, säger Lars Holmqvist till Sveriges Radio.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.11