23948sdkhjf

Porsche 911 GT3 RSR får större motor och bättre aerodynamik

Porsche 911 GT3 RSR genomgår omfattande förändringar inför det nya modellåret. Den synligaste förändringen på nya GT3 RSR är den nya fronten med stora luftutsläpp på huven. Men även under den lätta karossen är den snabbaste av 911:orna kraftigt modifierad.
Porsche 911 GT3 RSR, som är den snabbaste tävlingsbilen baserad på Porsche 911, tävlar i GT2-klassen i internationella långdistansrace. Förra säsongen tog den segrar i amerikanska Le Mans-serien och på Nürburgrings 24-timmarslopp.

Det första man lägger märke på den nya bilen är luftutsläppen på den främre huven, så kallade louvers, ett resultat av helt omgjorda luftkanaler från kylarna, vilket blev nödvändiga i och med att luftkonditionering nu finns som tillval.

Även baktill har aerodynamiken förbättrats, bland annat undertill och vingen kan nu justeras inom ett större område. Det viktoptimerade bromssystemet och ett lättare elsystem bidrar ytterligare till bättre köregenskaper.

Motorn har förstorats från 3,8 liter till 4,0. Inför 2009 års säsong har luftintagens storlek ytterligare begränsats. Motorn utvecklar nu cirka 450 hk (331 kW) vid 7 800 varv per minut och ger ett maximalt vridmoment av 430 Nm vid 7 250 v/min. Varvtalsbegränsaren griper in vid 9 000 v/min. Jämfört med föregångaren utvecklar den nya motorn effekten vid betydligt lägre varvtal. Tack vare det har den en optimerad vridmomentskurva och bättre körbarhet.

Inuti ger en multifunktionsdisplay föraren indikation om när det är lämpligast att växla. En annan nyhet är den programmerbara kontrollenheten som ger tävlingsteamen möjligheten att välja bland flera individuella funktioner. En av dem är den helt inställbara blinkningsfrekvensen på framljusen, vilket gör det lätt för mekanikerna att känna igen bilen när den går in i depå i mörker.

För att göra det enklare att serva bilen under tävlingsförhållanden har andra ändringar gjorts. GT3 RSR är nu utrustad med en lufttrycksdriven domkraft. Oljepåfyllningen med snabbpåfyllning har flyttats till bakluckan för att göra det lättare för mekanikerna att komma åt.

Porsche GT3 RSR är, vid sidan av GT3 Cup och GT3 Cup S, den tredje tävlingsmodell baserad på 911 som byggs av Porsche Motorsport. Cirka 20 exemplar av den framgångsrika långdistansracern har tillverkats i Weissach och håller som bäst på att levereras till tävlingsteam världen över.

Teknisk beskrivning av Porsche GT3 RSR 2009

Motor:
Vattenkyld, sexcylindrig boxer, fyra ventiler per cylinder, torrsumpssmörjning, bränsleinsprutning, luftbegränsare 2 x 29,5 mm

Borrning:
102,7 mm

Slaglängd:
80,4 mm

Storlek:
3,996 ccm

Motoreffekt:
331 kW (450 hk) vid 7 800 v/min

Max vridmoment:
430 Nm vid 7 250 v/min

Max varvtal:
9 400 v/min

Transmission:
Sexväxlad sekventiell växellåda, olje/vatten värmeväxlare, treskivig kolfiberkoppling, bakhjulsdrift, diffspärr 45/65 procent.

Kaross:
Monocoque (från GT3 RS) i varmgalvaniserat stål, aerodynamiskt optimerad front med spoiler, aerodynamiskt optimerad undersida, justerbar bakre vinge, 90-liters säkerhetstank med snabbpåfyllning, lufttrycksdriven domkraft, säkerhetsbur, tävlingsstol på förarsidan med flamsäker klädsel, sexpunkts säkerhetsbälte anpassat för HANS, Head and Neck Support, elektrisk brandsläckare.

Hjulupphängning:
Fram:
McPherson fjäderben, Sachs fyrvägs gastrycksdämpare, dubbla spiralfjädrar, justerbar cambervinkel, justerbara krängningshämmare, servostyrning

Bak:
Multilänksbakaxel med fast monterad hjälpram, Sachs fyrvägs gastrycksdämpare, dubbla spiralfjädrar, justerbar krängningshämmare. Hela hjulupphängningen är justerbar i alla riktningar, höjd, camber och spårvidd.

Bromsar:
Fram:
Sexkolvsok in aluminium, ventilerade skivor 380 mm, tävlingsbelägg

Bak:
Fyrkolvsok i aluminium, ventilerade skivor 355 mm, tävlingsbelägg

Hjul:
Fram:
Tredelade BBS-fälgar i lättmetall (11 tum x 18-34), centrumbult

Bak:
Tredelade BBS-fälgar i lättmetall (13 tum x 18-12,5, centrumbult

Elsystem:
Motec display med integrerad datainsamling; multifunktionsdisplay med växlingsindikator, justerbar antislirfunktion, batteri 12 volt, 50 Ah, generator 140 Ah

Vikt:
Cirka 1 220 kg enligt reglementet i A.C.O., 1 245 kg enligt FIA:s reglemente.

Källa: Porsche
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.094