Han blir stålföretagets nya försäljningsdirektör
Att stärka positionen med marknadsledare och pådriva den gröna och digitala resan blir några av utmaningarna för Staffan Janson som ny försäljningsdirektör på Damstahl. Med drygt 30 års yrkeserfarenhet inom den rostfria industrin, återvänder han till distributionsledet med mer erfarenhet och nya lärdomar, men det är inte helt okänd mark.
– Jag har trivts väldigt bra på Acerinox under mina år där, men jag kände att det var dags för nya utmaningar och ny inspiration. Det ska bli fantastiskt kul att få arbeta på just Damstahl, som jag har jobbat nära med som leverantör. Det är ett härligt gäng och en gedigen organisation som jag har haft bra kontakt med under en längre tid, berättar Staffan Janson.
Att få ihop säljteamet som är placerade runtom i Sverige blir en av Staffan Jansons utmaningar.
– Det pågår ett stort arbete på Damstahl just nu att bygga ut sin digitala infrastruktur, både externt och internt. Man har kommit en bra bit på vägen men just att leda denna utvecklingen framåt kommer att resultera i dels nya affärsmöjligheter men även ett bättre sammansvetsat team som kan arbeta effektivare tillsammans. Det är såklart ett skifte som inte sker över en dag. Dels kommer det kräva förankring internt och en del tekniska bitar ska falla på plats, men jag ser framemot att arbeta mer med detta för att kunna växa tillsammans. Det känns som vi går in i framtiden med rätt prioriteringar trots att vi kliver på aningen obevandrad mark för vår bransch, så att få ihop det ska bli väldigt roligt men utmanande, säger Staffan Janson
Damstahls vd, Patrik Leijon, har tidigare arbetat med Staffan Janson både som kollega på leverantörssidan men även som kund på distributionssidan. När Staffan Janson sa upp sig från stålverket i somras var Patrik snabb på att kontakta honom. Väl medveten om kompetensen som Staffan besitter.
– Staffan är i mitt tycke det mest slipade rostfria kortet vi har i Sverige. Han är extremt duktig på att driva stora affärer och bygga koncept för att sätta ihop en spännande kundaffär. Det är en kompetens som gör oss starkare som företag och en erfarenhet som möjliggör ytterligare utveckling, säger Patrik Leijon.
Att Patrik Leijon var snabb på bollen på att kontakta Staffan Janson kändes hedrande.
– Patrik var på tidigt, även fast det har dröjt lite innan vi blev helt klara. Men jag har blivit flitigt uppvaktad av både Patrik och ledningen i Danmark. Det kändes som ett företag som verkligen ville att jag skulle komma, så det kändes hedrande. Jag känner Patrik sedan tidigare och vi vet vart vi har varandra och vad vi kan förvänta oss av varandra, säger Staffan Janson.
Patrik Leijon var inte den enda som kontaktade Staffan Janson då han fick ett antal erbjudande att överväga. Men Damstahl stack ut från mängden då de går i linje med hans egen filosofi.
– Damstahls övergripande strategi går väl i linje med min egen filosofi, vilket var en utlysande faktor. Ingen har väl missat att vi går mot tuffare tider men trots det gasar man med nyanställningar och nya lager. Det drivet genomsyrar organisationen oavsett marknadsläge och var, enligt mig, särskilt intresseväckande, säger Staffan Jansson
Även att Damstahl är mer eller mindre en ren rostfri distributör var något som lockade Staffan Janson.
– Många andra stora aktörer idag, är i grund och botten kanske 90 procent svart material, där är Damstahl betydligt mer nischade och var därför särskilt intressant. Sen har Damstahl givetvis även ett väldigt starkt team, säger Staffan Jansson.
Staffan har stora förhoppningar på företagets framtida tillväxt och på frågan om var han ser Damstahl om 10 år råder inget tvivel.
– Vi ska bibehålla och stärka positionen som total marknadsledare och tillföra värde både till kunder och leverantörer. Utöver det ska vi fortsätta sticka ut hakan och vara i framkant inom digitalisering och hållbarhet för att leda den rostfria marknaden framåt.