23948sdkhjf

De har stål trots stålbristen

I snart 50 år har Kihlbergs Stål levererat smide, gjutgods och specialstål till den nordiska verkstadsindustrin.

​– Vi har ett långvarigt samarbete med de ledande verken i Europa och vi kan därför erbjuda konkurrenskraftiga priser och säkra leveranstider, berättar Jarl Kihlberg.

​Han är en av grundarna till företaget och berättar vidare för oss hur de förser sig med stål och varför det är sådant prisrally på stål:

​– Allt vårt stål kommer från Västeuropa. Vi köper det från smedjor i Europa. Förut hade vi många smedjor i Sverige men det har vi inte längre. Vi har byggt upp samarbeten med smedjor i Europa. Smedjor med god ekonomi har stål på lager och det är stora lager av stål. Vi har kontakt med en smedja med stora lager som gör att vi kan offerera på sju till åtta veckors leveranstid. 

Han menar att tillgången generellt kommer bli sämre. Det beror inte minst på kriget och den dyra elen.

​– Tillgången på stål kommer bara bli sämre. Ryssland säljer mer råvaror järnmalm, koppar...Ukraina har haft smältverk, smedjor och gjuterier. Det kommer minska. De höga elpriserna fick även ett av Spaniens största stålverk att stänga produktionen minst en månad.

För prisbilden har också ändrats. Han ger några förklaringar:

​–  Det har varit lågkonjunktur nu i två, tre år. Det har varit köparnas marknad. Försäljningen minskade under coronatiden. I höstas började elpriserna stiga i Sverige. Och el är ju jätteviktigt. 

Inte minst på Kihlbergs Ståls gjuteri i Norge där de är delägare.

​– Vårt gjuteri i Norge måste först smälta stålet, gjuta och sedan får det kallna. Sedan får de värma upp det igen för att det inte ska vara spänningar i godset. Det är minst två värmebehandlingar på allt stål man säljer. Tänk då när elpriserna galopperar som de gjort nu – det innebär att stålpriserna stiger.

Kihlbergs Stål har även ett härdverk.

​– All härdning har stigit i pris på grund av de höga elpriserna.

Han talar om frakten.

​– Stålet ska fraktas från Europa och från Göteborg upp till Norrland. Det är lika långt från Göteborg upp till Kiruna och Luleå som till Barcelona i Spanien, nästan. Och oljepriserna som stigit och dieselpriserna – det är inte klokt. Det har gjort att frakterna gått upp det senaste halvåret.

Så priserna påverkas från många håll och det kan gå snabbt.

​– Nu när vi skickar offerter får kunden en dag på sig ibland, de får två dagars option som vi säger. Våra leverantörer säger att de måste beställa innan klockan tolv på torsdag annars står vi inte för priset.

Dessutom kan prisbilden påverkas av vilken sorts stål det handlar om.

​– Stål finns i många olika kvaliteter. Det vanligaste stålet är kolstål. Då är det bara kol i det som har betydelse. Ska man ha högre kvalitet måste man legera med krom, nickel, molybden, mangan. Nickel är väldigt priskänsligt. Samma är det med krom och alla legeringsämnen. Rostfritt och syrafaststål innehåller mycket nickel och krom. Här kommer priserna att galoppera och det har de säkert gjort också, säger Jarl Kihlberg till oss och avslutar:

​–  Ja, det är bara början. De kommer stiga ännu mer. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.078