”Kompetensen försvaret behöver finns i fordonsindustrin”
Norska systerorganisationen Norpart har länge haft en stol i FKG:s styrelse. Tidigare var det Linda Nyquist-Evenrud, nytillträdd CEO på Allgon Group, som satt på den. Nu har Emma Østerbø tagit över hennes plats. – Att få vara i med i bakfickan på en stor aktör som FKG är otroligt värdefullt för oss, säger hon.
Norsk industri är något FKG:s nya styrelsemedlem är väl insatt i. Inte minst deras leverantörer till fordonsindustrin, en grupp företag som enligt Emma Østerbø huvudsakligen arbetar mot internationella premiummärken – leverantörer med hög kompetens som det länge har gått bra för.
– Ja, de har lyckats vara konkurrenskraftiga i alla år, även när den norska kronan var som starkast, vilket säger en del. Nu kan vi väl ana en liten nedgång, men det är inte alls som i exempelvis Tyskland, säger hon.
Internationell fokus
I Norge är det staden Raufoss som är industriellt centrum, elva mil norr om Oslo. Men av de inhemska leverantörerna till fordonsindustrin är det ingen som har sitt huvudkontor där. I stället är det Tyskland, Österrike, Kanada och andra ställen som gäller.
Närmare kunderna, helt enkelt.
Enligt Emma Østerbø är Norpart en rätt liten sammanslutning, runt ett dussin medlemmar.
– Bara en bråkdel så stor som FKG, säger hon.
De är en avdelning inom organisationen Norsk industri, som i sin tur ungefär motsvarar Teknikföretagen här i Sverige.
Hon har dock fler roller som gör henne till ett toppval för FKG:s styrelse. Emma Østerbø är så kallad klusterledare för det industriella samarbetet NCE Manufacturing (Norwegian Centres of Expertise) som jobbar med att skapa synergier mellan, forskning, utbildning och industriföretag i Norge. Uppdraget där handlar om att stärka norsk exportindustri.
Förutom det har hon även en roll som ledare för Manufacturing Technology Norwegian Catapult Centre, som delvis ägs av det tekniska forskningsinstitutet SINTEF. Där kan företag få hjälp med att testa och utveckla ny teknik.
Uthyrd på heltid
Fast sin mer formella anställning har hon på innovationsföretaget Vaager. En arbetsplats hon inte dock är så mycket på.
– Nej, Vaager hyr ut mig som konsult till NCE och SINTEF, mer eller mindre på heltid.
Hur hon hinner med uppdraget inom Norpart? Inga problem enligt Emma Østerbø.
– Eftersom det är en liten organisation behöver jag inte lägga mer än kanske fem procent av mina arbetstid där.
Trots sitt norskklingande namn, liksom sin företrädare på Norpart – Linda Nyquist-Evenrud* – är Emma Østerbø svensk. Hon kommer från Falköping och är utbildad till exportingenjör vid högskolan i Skövde. Nu har hon bott i 20 år i grannlandet, vilket hörs på accenten.
Hennes arbetsliv, med flera järn i elden, tycker hon ger en fruktbar mix. Emma Østerbø säger att hon försöker ta sig an många olika uppdrag inom fordons- och försvarsindustrin.
Tanken bakom liknar FKG:s strävan efter att ge automotive-leverantörer en starkare plats inom tillverkning åt försvaret.
– Försvarsindustrin växer just nu snabbt, av trista skäl, och vi ser att de rekryterar medarbetare från fordonsindustrin.
Det skapar en brain-drain. Men är förståeligt, menar hon.
– Kompetensen de behöver finns där, säger hon.
Fordonsindustrin stärker inför konflikter
Att ha en mer differentierad stomme av företag som kan ta sig an produktion åt försvaret är enligt Emma Østerbø även en del av att stärka ett lands förmåga att klara av en militär konflikt.
– Superrelevant. Det är en av nycklarna till varför Ukraina har kunnat hålla ut mot Ryssland. De har lyckats ställa om industriföretag med stor kapacitet, säger hon.
Angående nuläget i Norge är det globala handelskriget högt uppe på agendan även där. Nu oroar sig landet för att EU-tullar riktade mot USA ska drabba också dem, att de ska hamna utanför EU:s inre marknad.
– Det är ett stort mörkt moln vid horisonten.
När det gäller relationen med FKG är det en sak som är mycket angelägen för norska automotive-leverantörer. Bland annat har de enligt Emma Østerbø stor nytta av FKG:s omvärldsbevakning.
– Jätteviktigt för oss, eftersom vi är för små för att ha den själva. Vi har också stor nytta av vad FKG gör industripolitiskt.
Själv har du en fot i varje land, det borde vara en bra tillgång i styrelsen?
– Ja, jag känner ju båda länderna ganska väl, även om jag flyttade från Sverige när jag var ganska ung och inte direkt hann med att vara vuxen där. Nu ska det bli jätteroligt att bygga nya relationer hos er.
I morgon är du med på ditt första styrelsemöte. Någon fråga du ser fram emot att driva?
– Jag ska nog börja med att lyssna mer än jag pratar. Sedan får vi se vilka av mina kunskaper som är mest intressanta där.
Fotnot: Linda Nyquist-Evenrud, CEO på Allgon Group med bakgrund som VD på Kongsberg Automotive har suttit som Norparts representant i FKGs styrelse i ett flertal år. FKG tackar för den expertis och perspektiv som Linda bidragit med.
Fakta: Emma Østerbø
Ålder: 47 år.
Bor: Lillehammer. Har stuga i Munkedal.
Familj: Man och tre barn.
Intressen: Styrketräning.
Kör: Eldrivet.