23948sdkhjf

Importen av stålråvara har ökat

60 procent. Så mycket har importen av stålråvara från Asien via Halmstad ökat berättar Hallandshamnar. Och det ser fortsatt bra ut.

Så bra att 30 miljoner kronor satsats på en ny kran för att kunna öka kapaciteten och möta efterfrågan inom stålsegmentet.

Det är främst importen av så kallade stålcoils som ökar. Dessa används bland annat till karosser i fordonsindustrin. Och det är varsam hantering som krävs – varje rulle väger mellan 6 och 30 ton.

Innan godset transporteras vidare till olika platser i Sverige, Norge, Danmark och Finland lagras det i hamnmagasin i Halmstad. Därefter lastas det på tåg eller lastbil.

– Vi gläder oss åt en mycket god tillväxt i stålsegmentet och investerar nu för att öka kapaciteten och  stärka erbjudandet och servicen till såväl befintliga som potentiella kunder på import- och exportsidan, säger Björn Alvengrip, vd på Hallandshamnar och fortsätter:

– Med den nya kranen ökar vi lyftkapaciteten med 30 procent och kan snabba upp hanteringen av godset betydligt. Vikten på varje enhet stålråvara förväntas öka markant de kommande åren, vilket ställer nya krav på vår hantering. Den nya kranen ger en mer driftsäker hantering även i de högre viktklasserna.

För att det blivit tyngre enheter märker Hallandshamnar av rent praktiskt. Deras samarbetspartners som har direktkontakten med leverantörerna bekräftar bilden.

– Vi ser i vår godshantering att de rullar som ligger över 20 ton stadigt ökar. De signaler vi får från våra samarbetspartners är att vi behöver utveckla vår hantering för att kunna anpassa den till ett ökat tonnage per enhet, säger Katrin Lemming som är kommunikationschef på Hallandshamnar till Metal supply.

Kranen är en dieselhydraulisk vikarmskran från finska Mantsinen och kan lyfta upp till 50 ton. Den kommer att köras på syntetiskt bränsle.

– Vikarmskranen kommer att kunna nyttjas i både styckegods- och bulksegmentet, vilket ökar flexibiliteten i dessa segment avsevärt, avslutar Björn Alvengrip.

Leverans beräknas ske i augusti 2022.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.109