23948sdkhjf

Så går det med framtidens gruva - nu med ny partner

Samarbetsprojektet SUM, Sustainable Underground Mining som syftar till att ta fram framtidens digitala, elektrifierade och autonoma gruva får en ny samarbetspartner i Sandvik. Samtidigt lämnar Volvo.

Projektet SUM, Sustainable Underground Mining, startades 2018 som ett samarbetsprojekt för att ta utveckla framtidens digitala, autonoma och elektrifierade gruva. Från början bestod det av LKAB, ABB, Epiroc, Combitech och Volvo. Nu lämnar Volvo projektet. Markus Petäjäniemi direktör för marknad och teknik hos LKAB förklarade vid en presskonferens varför Volvo lämnar. 

– Utvecklingsplanen inom LKAB och Volvo haltar lite grann, vi har lite mer bråttom. Sedan är deras fokus mer på transporter ovanjord och där fortsätter samarbetet, säger Markus Petäjäniemi vid en presskonferens. 

Han berättar att anledningen till SUM är att säkra framtiden när det är dags för LKAB att gå ned på en djupare nivå. 
 Det kommer vara utmanande både kostnadsmässigt samt tekniskt och ensam är man inte stark. Därför välkomnar vi in Sandvik som partner idag, säger Markus Petäjäniemi.

Någon gång efter 2030 kommer LKAB att behöva börja bryta på en djupare nivå och projekteringen för detta tar lång tid.
 När vi gjorde förra huvudnivån startade förstudien 2004 och tog i drift den sista delarna på nivån år 2017. 

SUM-projektet håller enligt Markus budget men har blivit något försenat men detta räknar man med att snart ta igen. 

Man är lite optimisktisk när man sätter upp ett sådant här projekt. Bara det att vi ska enas om vilka tester som ska göras i vilken ordning saker och ting ska ske tar tid. Vi måste testa saker och ibland funkar inte då måste man testa något nytt. 

Inom projektet har en testgruva under det senaste året tagits fram i anslutning till LKABs vanliga gruvor. De har tagit fram en första version av hur gruvan ska styras. Dessutom tas nu en virtuell gruva fram för att testa olika tekniker. 

Att skapa framtidens gruva innehåller också en del utmaningar. 

– Största utmaningarna att ha uthållighet och ta fram rätt kombination av teknik och ändrat arbetssätt i gruvdriften. När man jobbar med automatiserade lösningar måste det vara stabila processer och bättre planering i gruvdriften och det tar ett tag att ställa om och ibland kommer produktionskraven i vägen för tålamodet, säger Henrik Ager affärsområdeschef Sandvik Mining and Rock Technology. 

Kompetensförsörjning var en annan utmaning som flera företrädare för bolagen i SUM nämnde vid presskonferensen. 

Hur ser det ut med liknande utveckling i andra länder?

Gruvindustrin har sina centrum i Australien, Sydamerika och Nordamerika och där pågår liknande initiativ med drivkraften att hitta produktiva lösningar, säger Jonas Albertson divisionschef Technology & Digital hos Epiroc.

Ambitionen och inriktningen ser vi på flera håll i världen men konstellationen och sättet att angripa utmaningen med många duktiga partners i samverkan, det är unikt, säger Björn Jonsson Affärsområdeschef Industrial Automation ABB Sverige.

Sandvik firade tillkännagivandet av nya partnerskapet med att lansera två nyheter. Första nyheten var ett koncept till framtidens autonoma gruvfordon som själv väljer väg i gruvan, identifierar hinder och lastar själv. Maskinen testas nu i bolagets testgruva.  
Den andra nyheten som lanserades var en batteridriven 18-tons lastare som byter batteriet själv vilket är en utmaning då batteripacket väger 8,5 ton.

FAKTA  SUM

Projektet är uppdelat i fyra delområden: Gruvans layout och teknik, Smarta CO2-fria maskiner, Ledningssystem och integration samt Människan i centrum. 

Epirocs och Sandviks roll är att leverera om batteridrivna och autonoma maskiner. ABB:s roll är att bidra med kunskap och lösningar inom elektrifiering, automation, service och underhåll. Combitech bidrar med kompetens och erfarenhet av att knyta ihop autonoma processer och människor genom så kallade digitala ekosystem.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Tipsa en kollega

0.078