23948sdkhjf

Ny forskning visar att omöjlig svetsning är möjlig

| Av Emilia Granberg | Tipsa redaktionen

Högskolan Västs doktorand Ana Magalhães har visat att det som tidigare ansetts vara omöjligt faktiskt fungerar - nämligen att robotsvetsa komplexa komponenter i aluminium med hjälp av friktionsomrörningssvetsning (FSW).

Med effektiv temperaturstyrning under hela svetsprocessen blir det möjligt att svetsa med robot och kvaliteten på fogarna blir bättre. Det sparar både tid och material, förklarar Ana.

Läs också: Titanoxid kan skydda mot coronaviruset

Friktionsomrörningssvetsning i aluminium har på kort tid blivit allt mer intressant för flyg-, marin-, järnvägs- och fordonsindustrin. Hittills har svetsmetoden mest använts för raka svetsar, men det finns också behov av att kunna robotsvetsa komponenter med högre geometrisk komplexitet.

Industrin har tidigare varit tveksam till robotiserad FSW eftersom robotarna har svårt att hantera de stora krafter som svetsningen innebär. Det har uppstått banavvikelser, vilket i sin tur har orsakat nödstopp. Anas forskningsprojekt däremot, ska öppna för helt nya möjligheter.

– Jag har utgått från den nya innovativa temperaturmätmetoden TWT och visat hur den kan säkerställa hög kvalitet på svetsfogen. Mätmetoden ger bra kontroll eftersom man ser i realtid vilken temperatur som uppstår när verktyget arbetar i metallen. Med det som underlag kan systemet direkt styra faktorer som påverkar temperaturen på ett effektivt sätt, säger Ana.

Att ha rätt temperatur under hela processen är avgörande för fogkvaliteten. Anas omfattande tester visar att svetsning med temperaturreglering ger förbättrad fogprestanda, jämn draghållfasthet längs fogen och färre misslyckade svetsar.

Läs också: Mikrosvampar ska rena gruvvattnet

– Metoden sparar framförallt tid och material eftersom man undviker skador på komponenten och på verktyget. Det går snabbare att utveckla själva svetsprocessen och metoden kan användas i flera andra maskintyper än industrirobotar.

Ana har ägnat mycket tid åt att genomföra praktiska tester och experiment i labbet på Produktionstekniskt centrum i Trollhättan. Hon har bland annat gjort avancerade svetsfogar i cylinderblock för Volvos bilmotorer, implementerat och utvärderat olika temperaturmätmetoder och utfört verktygsdesign.

– Min forskning är inriktad på aluminium men den här tekniken är även användbar för FSW-svetsning i stål, magnesium, koppar och andra mjukare material, berättar Ana.

I projektet har flera företag deltagit, bland annat Saab, Volvo Cars, Hydro, Sandvik, ESAB och forskningsinstitutet TWI.


Foto: Colourbox

Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Protolabs lanserar ny tjänst för CNC-frästa delar

Partnerskap inom tunn elektroplåt

Brist på standarder för additiv tillverkning i metall

Intervjuserie inför Underhållsdagarna - del 3

I november välkomnas underhållsbranschen till Underhållsdagarna – från teori till praktik. Arrangörer är vår systersajt U&D och Riksorganisationen Svenskt Underhåll.

Nytt företag inom pulverlackering

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

Intervjuserie inför Underhållsdagarna - del 2

I november välkomnas underhållsbranschen till Underhållsdagarna – från teori till praktik. Arrangörer är vår systersajt U&D och Riksorganisationen Svenskt Underhåll.

Lågenergimetod utvinner metaller ur miljöfarligt glasavfall

Glasavfall runt om i Småland utgör en allvarlig miljörisk och är både dyrt och besvärligt att ta hand om på ett bra sätt.

”Svanens skärpning kan få negativa konsekvenser”

Rekord i malm – igen!

Nytt miljonstöd till SME-företag

Han startar eget – mitt i coronatider

Bra betyg när medarbetare utvärderar coronahantering

Ny chef hos Copperstone

Rekordhöga kopparhalter funna i Kiruna

Nytt material kan spara miljoner för rymdindustrin

720 på SSAB permitteras tre veckor i juli

SKF tillkännager förändringar i koncernledningen

Industrikoncernen flyttar sin produktion

226 förlorar jobbet när Lindab stänger verksamhet

Alumeco flyttar till nya lokaler

Spännande aluminiumuppdrag för högskolan

SSAB: Industrin drar igång igen

Titanoxid kan skydda mot coronaviruset

Protest planeras i Kallak

LKAB tillbakavisar coronaanklagelser

Ny plattform för grön aluminium

NSK sparar 31 miljoner åt stålverk

Både bra och dåliga besked för LKAB

Först i Norden med Svanenmärkta stålräcken

Ska framtidssäkra götvalsverket

Stålproduktionens utveckling i maj

Modell XL av robottillbehöret är här

Tillverkningsindustrin drabbas hårt i andra vågen av pandemin

Nu skalar de upp – satsar på en massmarknad

Nya 3d-materialet ökar valmöjligheterna

Ny produktionslinje hos Lindab Steel

Se alla Företagens egna nyheter

Dispenseringssystem för batteriproduktion och PCB

KIPP önskar en trevlig sommar!

Högkvalitativ Fatpump från FLUX

JUMO har öppet hela sommaren

Precision at all altitudes - ZEISS Aerospace Solutions

UN-godkända förpackningar för transport av farligt gods

Condair AB stängs veckan 29 och 30

Deltog du på Lenzes spännande webcast-serie?

Skärande bearbetning - CNC fräsning

LFE – Animation av elektromagnetiskt digital flödesvakt

Öka din konkurrenskraft genom välja rätt servo-komponenter

How Retrofit can make your CMM state-of-the-art again

Tåliga skyltar i alla väder !

Rullformning eller Strängpressning? Vad är bäst?

Calling all the unsung production heroes!

norelem hygienskydd

Investerar för stålprofiler med plåtbredd upp till 1.000 mm

Safe Control öppettider under sommaren

AP&T producerar skyddsförkläden för vårdpersonal tillsammans

En återfödelse i innovationens namn

Automatisera mera

Skyltar och Dekaler

Spara kostnader, vikt och C02 med tjockleksoptimerad profil

ZL3/ZL6 – Animation av effektiviserande flerstegsejektorer

ZEISS Innovation Rocks - Join us every week!

Tipsa en kollega

0.11