23948sdkhjf

Undersökning: Hälften av Sveriges småföretag kan tvingas säga upp personal

9 av 10 svenska små- och medelstora företag påverkas negativt av coronakrisen och nästan hälften riskerar att säga upp personal i närtid. Det visar Vismas Affärsbarometer.

Undersökningen genomfördes mellan den 18 och 24 mars 2020, bland 1 538 små och medelstora företag.

– Företagens syn på framtiden har kraftigt försämrats på väldigt kort tid. Nedgången i framtidstro är massiv och sträcker sig över hela landet och över i stort sett alla branscher. Under de nio år som vi har undersökt framtidsutsikterna bland svenska företag har vi aldrig sett något liknande, säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage.

91 procent av företagen som svarat på undersökningen uppger att de påverkas negativt av coronakrisen och dess effekter, och 47 procent riskerar att behöva säga upp medarbetare under den närmaste tiden.

Majoriteten av företagen, 56 procent, har ännu inte vidtagit några generella åtgärder för att motverka att verksamheten skadas, medan drygt 29 procent redan har fattat beslut om åtgärder som är kopplade till företagets personal. Endast 11 procent av företagen har fått nya affärsmöjligheter som en följd av krisen.

Grafik: Visma

– Det är mycket viktigt att vi alla förstår allvaret i situationen och att motåtgärder för att hjälpa företagen och företagarna sätts in. Det måste göras snabbt. Varje dag räknas, säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage.

Nästan 44 procent av de små och medelstora företag som deltagit i Vismas Affärsbarometer uppger att någon form av lönebidrag är den viktigaste åtgärden från statens sida för att motverka krisen. 21 procent ser i stället anstånd med skatter som mest angeläget, medan drygt 8 procent vill ha hjälp med antingen kortfristiga lån eller någon annan form av finansieringslösning. 27 procent av företagen vill dock helst se andra åtgärder.

Grafik: Visma

– När en kris kommer så här snabbt är den väldigt svår att parera. Men genom relevanta statliga initiativ och åtgärder kan många företag få tid att fatta bättre beslut. Därför är det avgörande att politikerna är tydliga i sin kommunikation. Det måste finnas en grund för svenska företag att fatta beslut på, säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage.

Enkäten har genomförts två gånger per år sedan 2011 och är en indikator på framtidstro bland små och medelstora företag.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.484