23948sdkhjf

Robotar och ingenjörer sida vid sida

Ford introducerar nu ett team av samarbetande robotar som tillsammans med företagets ingenjörer i Köln ska ge Ford Fiesta den perfekta finishen.

De sex robotarna är koreograferade att kunna slipa hela karossen på Fiestan på endast 35 sekunder – något som ger Fords ingenjörer tid till mer avancerade uppgifter.

Nu implementerar Ford sex välkoreograferade robotar, eller cobots som de kallas (collaborative robots), vid företagets anläggning i tyska Köln, där Ford Fiesta tillverkas.

Robotarna slipar och hjälper till att skapa en perfekt finish på karossen med hjälp av ett 3D-printat, mjukt lager som sitter mellan cobotens arm och ett sandpapper. Med hjälp av det förlåtande lagret kan coboten arbeta med samma precision som en människohand.

Satsningen innebär att Fords ingenjörer kan ägna mer tid till komplexa uppgifter och slipper utföra repetitiva rörelser som sliter på kroppen. Fords cobots kommer snart även börja användas vid företagets anläggningar i spanska Valencia och rumänska Craiova.

– Våra cobots kan, precis som en människa, känna när de ska lägga större tryck mot karossen och kan dessutom komma åt platser som vi har svårare att nå som takets mittpunkt, säger Dennis Kuhn, ingenjör på Ford Europa, enligt ett pressmeddelande.

En av världens bäst säljande robotar

Varje cobot är en UR10 från Universal Robots, en av världens mest sålda robotar. Samma typer av robotar används vid framtagning av ljudutrustning, som då polerar högpresterande högtalare och subwoofers.

– Det tog flera veckor att installera och programmera våra cobots för att de skulle kunna röra sig så smidigt som möjligt runt Fiestans unika konturer, något som var ännu mer klurigt då bilen hela tiden rör sig. På grund av robotarnas anpassningsbarhet och vår omfattande erfarenhet som en av de första aktörerna att integrera certifierade robotsystem kunde vi hitta rätt, säger Detlev Dahl, vd på Dahl Automation.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.094