23948sdkhjf

”Höghastighetståg riskerar att endast bli högkostnadståg”

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Stockholms handelskammare säger nej till höghastighetsjärnvägen – de vill lägga pengarna på annat och nämner bland annat Norrbotniabanan och tunnelbana från Malmö till Köpenhamn.

Stockholms handelskammare uppger i en rapport att höghastighetsjärnväg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö innebär mycket höga kostnader men alldeles för små samhällsnyttor.

Spår och tåg är bra men inte alla typer eller till vilket pris som helst. Vårt alternativ visar på möjligheten för Sverige att för ungefär samma kostnad få mer tåg för pengarna. Vårt alternativa paket har större potential att minska utsläppen, gynnar hela landet och är mer framtidsorienterat, säger Andreas Hatzigeorgiou.

I rapporten har Stockholms Handelskammare låtit analysera planerna på höghastighetsjärnväg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö och hävdar att resultatet visar att passagerarunderlaget för banor av detta slag är otillräckligt i Sverige, att den befintliga kapacitetsutmaningen går att lösa bättre på annat sätt samt att klimatskulden från projektet riskerar att bli permanent.

Alternativa investeringar i infrastrukturprojekt från Stockholms Handelskammares rapport:

  • Utbyggnad av befintlig stambana.

  • Tunnelbana mellan Malmö och Köpenhamn.

  • Dubbelspår mellan Gävle och Sundsvall.

  • Halvera restiden med tåg mellan Stockholm och Oslo.

  • Korta restiderna genom dubbelspår mellan Göteborg och Oslo.

  • Finansiera Norrbotniabanans sträcka mellan Skellefteå och Luleå.

  • Bygg Östlig förbindelse med spår.

  • 150  000 laddstolpar i hela landet subventioneras med 50 procent.

Källa: Stockholms Handelskammare

Höghastighetståg riskerar att endast bli högkostnadståg. Bygget av en ny långväga höghastighetsjärnväg medför enorma kostnader, både ekonomiskt och för miljön. Prislappen om 230 miljarder kronor täcker inte kostnaden för stationer och anslutande infrastruktur. Det vore ansvarslöst av regeringen och dess stödpartier att gå vidare med detta, säger Andreas Hatzigeorgiou. 

Stockholms Handelskammare föreslår i stället ett antal andra infrastrukturprojekt som borde prioriteras, projekt som de anser har större samhällsekonomisk nytta, bättre spridning över hela landet och som dessutom bejakar den snabba teknikutvecklingen.

Projekten ska dessutom tillsammans, kosta ungefär lika mycket som den planerade höghastighetsjärnvägen.

– Det är problematiskt att göra en dyr högriskinvestering i södra Sverige samtidigt som infrastrukturen är eftersatt i andra delar av landet. Vi menar att det är bättre att lösa kapacitetsproblemen, bygga tunnelbana från Malmö till Köpenhamn, satsa på trafiken mellan Göteborg och Oslo samt mellan Stockholm och Oslo, finansiera Norrbotniabanan, bygga färdigt ringleden runt huvudstaden med spår och mer därtill, säger Andreas Hatzigeorgiou.

Stockholms Handelskammare föreslår också en satsning på laddinfrastruktur för elbilar i form av 150 000 laddstolpar som subventioneras till 50 procent.

– Det kan på allvar förändra förutsättningarna att välja en elbil och kan därför ge effekt på utsläppen relativt snabbt. För att minska utsläppen är det en mer effektiv lösning än att bygga höghastighetsjärnväg. Spåren genererar utsläpp under byggprocessen och blir i bästa fall klimatneutral framåt år 2070-2075, förutsatt att vi inte når målet om fossilfri fordonsflotta till 2030 och att flygen släpper ut lika mycket år 2060 som i dag. Blir väg- och flygtrafiken renare så tar det också längre tid för spåren att ”spara in” sina utsläpp, säger Andreas Hatzigeorgiou.

Det dröjde inte länge innan Stockholms Handelskammare fick svar på tal  – Västsvenska handelskammaren säger ja till höghastighetsbanor och ser stora brister i stockholmarnas rapport. Läs mer om det här.

Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Oroliga gruvarbetare kan få ersättning

"En fördel med robotsvetsning är att det alltid blir samma kvalitet"

Kan maskiner bli smartare än människor?

Stäubli snabbkopplingar i datahallar

Storaffär till MLT Maskin & Laserteknik

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

BMW:s nya bil motsvarighet till svart hål

"Elektrifieringen kommer vare sig man vill eller inte"

Coromatic tar hem affär hos prestigekunden ESS i Lund

Stororder till Kellve Sweden på bandtransportörer

Ännu en mångmiljonaffär till Q-System

Elektroautomatik håller kvar ledarpinnen inom Virtual Commissioning

Stena Components tar ett stort steg framåt

De bygger bioraffinaderi för 2,1 miljarder

1

Klent med åtgärder efter bussbranden

Man svårt skadad

Ackreditering inom provning vid partikelanalys – Nyli Cleanliness Control

Universal Robots lanserar kollaborativ automatiseringscobot med hög nyttolastkapacitet

Byggd för att göra mer: UR16e förstärker kollaborativa robotlösningar och tillför hög nyttolastkapacitet för producenter som önskar påskynda sin automatisering.

SSAB permitterar

Nya intelligenta Roba bromskontrollmoduler från Mayr övervakar sensorlöst

De kan gå hem – med lön

Mitsubishi MTEC – Nytt tekniskt center för utbildning och teknik

Nu har Kyocera Fineceramics förvärvat Aliaxis Utilities & Industrys nordiska keramiska verksamhet

Första vändskärsborret för håldjup på 7xD

Ny familj inom mjukstartare

Stor order till Sandvik

Ny agentur för Colly Components

Kolossal affär till Epiroc

Bruket räddas trots koncernens storvarsel

Volvo varslar i Eskilstuna

Veckans mest lästa!

NordiQ Group startar verksamhet i Slovakien

Ny teknik ska hindra framtida bussolyckor

Minskade beställningar från offshore ger varsel

Arbetsmiljöverket utreder explosionen

Metso stänger ner i Ersmark

Micael Johansson ny vd för Saab

Se alla Företagens egna nyheter

TAON Hydraulik erbjuder ENERPAC lufthydrauliska pumpar

CA025P - Ultratåligt beläggningsmaterial för maximal skärprestanda i stål

AMADA stärker ytterligare organisationen på den Skandinaviska Marknaden

Många bilar rullar tystare, säkrare, renare och bekvämare tack vare ebm-papst

Självsugande centrifugalpump för industrier

Det är farligt att andas in partiklar som kroppen inte kan bryta ner och föra bort

Nicolas Svensson ny affärsområdesansvarig Sunnex Mounts

Nya C9-beläggningen - Längre livslängd och stabil bearbetning av svårbearbetade material

Ny agentur för blindnitmuttrar

Nya avfuktare serien från Condair

Industrimässan Euro Expo i Sundsvall 18/9-19/9

Underhåll och ombyggnation av pressverktyg växande område för AP&T

DISAB MultiFLEX™ utnämns av SSAB och My Inner Strenx®

norelem på EMO 2019

epoxi + kaffesump = flamskyddsmedel

Besök Nordens ledande tekniska mässa - Teknologia 19, 5-7 november i Helsingfors!

Coromatic ska bygga kritisk infrastruktur på forskningsanläggningen ESS

Saltängen föreläser

Värmerutor från Mirit Glas

Vår fästteknik till dina konstruktioner

Hansen-Icoma leverar PILOT WA 560-2K - Automatisk sprutpistol

Chockdämpare från WILLBRANDT Gummiteknik

Bladfjäder med livsviktig funktion i innovativ cykelairbag

Rostfria kabelmärkningar från Knutwall!

Bendiro fortsätter i Finland

Tipsa en kollega

0.155