23948sdkhjf

Framtidens karosser fogas ihop med nya tekniker

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Morgondagens bilkarosser består av olika material, sammanfogade på olika sätt. Det ställer nya krav, tror Joakim Hedegård på Swerim.

Viktparadoxen är bruten. De senaste decennierna har bilarna blivit allt tyngre, trots att man använt allt mer höghållfasta stålsorter och lätta kompositmaterial i karosserna. Anledningen är att man sedan fyllt bilarna med allt mer utrustning.

Läs också: På väg mot 100 procent återvinning?

Men sedan några år tillbaka har vikterna fallit på nya bilar och för första gången på länge är nya bilgenerationer lättare än sina föregångare. Det säger Joakim Hedegård på industriforskningsinstitutet Swerim och säger att vi befinner oss i ett teknikskifte. Morgondagens bilar kan komma att blanda konstruktionsmaterial och fogningsmetoder på ett sätt som ställer nya krav på reparationsverkstäderna.

– Det finns många möjliga utvecklingar. Drivkraften att minska vikten på bilarna har funnits länge, man började gå mot höghållfasta stålsorter redan någon gång efter utvecklingen av Volvo 740, berättar Joakim.

Drivkraften är att minska miljöpåverkan. Lättare bilar leder till mindre utsläpp när man använder dem och länge har det handlat om att använda stålsorter med högre hållfasthet för att göra bilarna så lätta som möjligt.

– Om vi tar stålkarossen så har man kommit långt med att sätta rätt material på rätt ställe och det har gjort jättemycket för att minska vikt. Men nu säger man att vid någon tidpunkt efter 2020 räcker det inte längre utan för att klara allt tuffare miljökrav måste bilindustrin hitta nya lösningar.

Läs också: Vinner upphandling om pipeline

Men även om man vet vad man vill uppnå är vägen dit inte lika självklar. Somliga förespråkar mer lättviktsmaterial i konstruktionerna, som aluminium och kompositmaterial som kolfiberarmerad plast. Andra tror att stålets potential inte har tömts ut.

– Man har byggt i stål i alla år. Stål är ett material som man vet hur det beter sig, våra fabriker är helt och hållet inriktade på att bygga fordon i stål och det går enkelt att återvinna. Förr i tiden gick man upp i hållfasthet i stål genom att öka mängden legeringsämnen, alltså andra ämnen som man blandar stålet med. Då blev det svårare att svetsa i och inte så sällan svårare att forma också.

– Nu har man lärt sig andra tekniker, man värmer och valsar och kyler och klämmer, och på det sättet kan man styra slutstrukturen och designa egenskaperna i stålen. Det i kombination med ”klok” legering gör att man får färre legeringselement och ganska bra formbarhet och svetsbarhet, men med mycket högre styrka.

Nya stålsorter kan alltså lösa vissa av bilindustrins problem, men det betyder inte att man inte också tittar på andra konstruktionsmaterial. Det kan till exempel vara aluminium och andra lättmetaller, eller plaster och kompositer. Det kan handla om att ha krockbur och bärande delar i olika höghållfasta stålsorter och sedan mjukstål, aluminium eller plastmaterial i golv, huvar och dörrar.

Läs också: Receptet för återvinning av nyttiga metaller

– Det finns alltså ett spår som tittar på lättmetallbygge, och ett annat som tittar på att blanda materialen hej vilt. Man kanske vill ha dörrar av aluminium och fjädertorn i magnesium.

Nya materialkombinationer ställer också nya krav på sammanfogningstekniker. Etablerade metoder som punktsvetsning och limning kommer att finnas kvar där det är relevant, men kommer att utvecklas med ny teknik och i nya kombinationer. Därtill kommer nya fogningsmetoder att vinna mark, särskilt när material av olika typ ska fogas samman. Ett exempel är det som på engelska kallas för friction stir welding, eller friktionsomrörningssvetsning - se bilden här intill.

– Den ser lite ut som en pinnfräs, med två delar: en bredare överdel som ligger an mot metallytan och värmer och bygger friktionsvärme och en mindre tapp som går ner i materialet och snurrar runt det. På det sättet kan man forma ihop två halvor. Materialet smälter inte, men det blir tillräckligt varmt för att låta sig formas.

Ett annat område som växer är nitning. Då är det inte popnit det handlar om, utan ett helt teknikområde med olika geometrier, olika materia och olika fastsättningsmetoder.

– Vi ser en mångfald av olika mekaniska sammanfogningsmetoder: stansnit, stuknit, blindnit och allt vad det nu heter. Och vi ser också, faktiskt, hybridfogningstekniker, tekniker som till exempel kombinerar friktionssvetsning med ett skruvhuvud. Det finns självhåltagande skruv, och självindragande skruv. De här skruvarna blir smartare och smartare.

Med fler och mer avancerade tillverkningstekniker i fordonstillverkningen ställs också högre krav på skadeverkstäderna.

– Det kommer att finnas en enorm verktygslåda av olika sammanfogningstekniker. Och nu börjar det komma självinställande svetsmaskiner, i vissa fall. Kanske kommer det att vara så att maskinen kollar upp själv vad den behöver göra. Kanske talar man bara om för maskinen var den är också så gör den resten.

Mer om: karosser | stål | Swerim
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stort intresse för GKN Aerospace på internationell rymdkonferens

"Efterfrågan fortsätter att hålla sig på en bra nivå. Jag ser ingen svacka"

Martin Modig utsedd till ny vd för YrkesAkademin

SKF tecknar avtal med Boliden

Scott Rafkin utsedd till Chief Digital Officer för Volvokoncernen

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Stor affär till Scania

Magnelis – Givetvis C5-klassad

Försvarskoncernen Saab når en milstolpe

Privata 5G-nät sätter fart på industrins digitalisering

Tom Erixon föreslås bli ordförande för Teknikföretagen

Affär i Nederländerna till försvarskoncernen Saab

Lämneå Bruk är först i Sverige med Haas senaste maskin

Två plåtföretag i Krylbo köps upp

Siemens i Finspång tar en affär på fem gasturbiner

Ovako hjälper kunder att förstå koldioxidavtrycket från sina produkter

Damstahl gör en digital investering

Affärsläget fortsätter att försvagas för industrin

Affär i USA till försvarskoncernen Saab

Nederman köper marknadsledare

Weland investerar

Arvika Gjuteri varslar

Termisk sprutning bidrar till mindre utsläpp

"Det här betyder väldigt mycket för oss"

Verkstadsbolaget tappar två ur ledningen samtidigt 

Affär till maskintillverkaren Mycronic

Stor tysk affär till Saab

Trenderna som styr robotiken

Concentric tar en affär hos en global tillverkare

Anrika Ramnäs Bruk räddat

Affär i Mellanöstern till Alfa Laval

SKF stänger fabrik

Alfa Laval tar en affär i Västafrika

Trelleborg köper tillverkare av rotationstätningar

Brand på fabrik

Indutrade köper företag

Nibe köper ett företag till

Se alla Företagens egna nyheter

Musikhjälpen 2019 - G A Lindberg sponsrar med flera bidrag!

Högkvalitativ Fatpump från FLUX

God (h)jul önskar vännerna på Balluff!

God jul och tack för 2019!

Nu har vi invigt vårat nyrenoverade labb

Essentra Components har ny webshop

Kunskap och inspiration för lönsam produktion

Prisbelönt skidtillverkare

Tillförlitligt resultat med positions- och trycksensorer!

Mirit Glas tilbyr Skräddarsydda glasvaror

Lim-, fog och golvbeläggning

Handutrustning från Gema hos Hansen-Icoma

Vi har ett stort sortiment av gummikompensatorer

Vi stödjer Musikhjälpen - Buda på våra snygga Hoodies!

Kapa och fasa i samma moment

Det lönar sig att träna om man vill vinna

Telfa AB - ställer ut på Euro Expo i Karlstad 22-23/1

Vi på Balluff värnar om miljön – för framtidens skull!

Gift i din arbetsmiljö? Så påverkar biocider din arbetsplats

Nu är det bråda tider - passa på att effektivisera mera

TAON Hydraulik har en ny webbplats på väg!

Trevägsövervakning med norelems nya oljenivåindikatorer

Vad är kopplingen mellan choklad och RFID?

Pistmaskin med AHSS-stål i skidbacken

Nytt stålservicecenter gör Areco Metals till totalleverantör

Tipsa en kollega

0.184