23948sdkhjf

Datadriven produktion i en sammanhållen kvalitets- och värdekedja

Många tillverkningsföretag har problem med att få full kontroll på tillverkningsstatus och kvaliteten på det som tillverkas.
Det skriver Cecilia Hamrén på Atlas Copco Industrial Technique Sverige. Temat är industriell digitalisering.

Företagen har ofta brister på systemnivå, otillräckligt IT-stöd och avsaknad av kompetens och erfarenhet som är nödvändig för att få ordning på alla tillverkningsfaser och olika aktörer som är inblandade i en produktionsprocess. De har svårt att utnyttja den fulla potentialen som finns i att digitalisera produktionsflödet.

Det leder till bristfällig produktkvalitet, mycket returer och en hög kostnadsnivå.

Brister i tillverkningsprocessen får en direkt påverkan på företagets resultat. Utvecklingen vad gäller digitalisering och smarta fabriker har också gått mycket snabbt. Det innebär att många företag som inte har egna personella resurser att avsätta för att bevaka området riskerar att hamna på efterkälken.

Investerar ett företag i digitalisering innebär det att en helt ny värdekedja byggs upp. Den sträcker sig från det att en produkt utvecklas till leverantörs- och inköpsrutiner, produktions- och underhållsplanering, kundrelationer och satsningar på nya tilläggstjänster.

Data som genereras ute i produktionen, i såväl stora produktionsutrustningar som handverktyg, kan sparas i databaser. Dessa kan sedan användas för att dokumentera och analysera utrustningens prestanda, produkternas kvalitet och få inblick i och utveckla tillverkningsprocessen.

Hela inlägget kan läsas på länken nedan:

https://www.atlascopco.com/sv-se/itba/nyheter-referenser/kvalitet-datadriven-produktion
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.078