Kyocera Sweden: "Det finns ett stort smörgåsbord att plocka ifrån"

Vi träffar Jonas Ekström, marknadschef för Kyocera Sweden AB, som säger att företaget främst är på plats för att prata verktyg med befintliga och nya kunder.
– Vi vill visa vår bredd och höga kvalitet oavsett material och partner, säger han.
Han berättar att företaget har flera produktnyheter, såväl inom fräs, borr och svarv. En bland alla nyheter är KGZ-serien för tillverkning av små delar, vilket är en omfattande serie av verktygshållare och skär, utvecklade för automatiska svarvar.
På plats i montern finns även en rad lagersystem för komplett verktygshantering i form av mobila skåp på hjul.
– Vi har börjat komma in i det segmentet då vi sett en efterfrågan på den typen av tidsbesparande lösningar, säger Jonas Ekström.
En tredje nyhet är de nya fräsarna MB 45, vilka erbjuder högpresterande bearbetningslösningar. Fräsarna är hållbara, mångsidiga och högkvalitativa och garanterar företaget nästa nivå av fräsning för den breda industrin.
Jan Bengtsson, försäljningschef för Kyocera Sweden AB, säger att tillverkaren inte påverkats vare sig av pandemin eller lågkonjunkturen.
– Vi visade försäljningsrekord för tredje året på rad vid vårt senaste bokslut i skiftet mars/april, säger han och tillägger att de tror på ett fjärde.
Vi frågar Jan Bengtsson om vart han tror att företaget befinner sig om tre år från nu.
– Förhoppningsvis har vi då tagit fler marknadsandelar. Idag har vi cirka tre procent av marknaden och ser oss som en liten spelare.
– Det finns med andra ett stort smörgåsbord att plocka ifrån, säger Bengtsson.
– Vi tror på oss själv och vet att vi har bra grejor i portföljen, avslutar Jonas Ekström.