Ståljätten lanserar koldioxidavtryck på sina produkter
Det blir en win-win för både kund och företag. Det undrelättar för kunder att aktivt minska klimatutsläppet och främjar även Outokumpus långsiktiga klimatmål.
Stefan Erdmann är teknisk chef på företaget. Han kommenterar i ett pressmeddelande att Outokumpu med detta initiativ går i bräschen för industrin och uppmärksammar kunder att minska sina utsläpp.
– Vi är stolta över att vara den första producenten av rostfritt stål som kan tillhandahålla den här informationen för produkter som tillverkas på våra anläggningar i Europa. Nu kan kunderna utnyttja data för att beräkna koldioxidavtrycken för sina produkter och lansera mer hållbara lösningar på marknaden.
Beräkningsmodellen baseras på kontinuerlig uppföljning av produktionsdata.
– Utöver värde för kunden, så ger de produktspecifika koldioxidavtrycken Outokumpus hållbarhetsarbete full transparens, fortsätter Erdmann i pressmeddelandet.