23948sdkhjf

Känt företag provar mikrobränsleceller i smyg

Bränslecellsföretaget myFC har påbörjat ett samarbete med Lightec inc. i Tokyo.

Lightec inc. representerar en global komponenttillverkare inom e-mobilitet. Nu ska de testa myFCs lösning med skalbara mikrobränsleceller i sina produkter.

– Det är precis rätt typ av kund och utvecklingsprojekt, jag ser mycket stor potential både för dem och oss, säger Michael Glantz, vd på myFC och låter meddela:

– Tills vidare är jag begränsad av ett sekretessavtal, men det rör sig om ett  stort företag som är mycket välkänt och väletablerat på den globala marknaden.

myFCs styrelseledamot Johnny Bräster har arbetat många år inom fordonsindustrin. Han menar att en affär och ett utvecklingsuppdrag av det här slaget exakt vad myFC har försökt få till under det senaste året när verksamheten styrt in tydligare mot att vara en teknikleverantör på  B2B-marknaden.

– Vår teknologi är som gjord för den här typen av lösningar för soft mobility, med mindre elektrifierade fordon som last mile delivery-fordon, sparkcyklar, elcyklar och liknande, där vanlig batteridrift alltid innebär begränsningar. Med våra bränsleceller går det som regel att förlänga räckvidden ordentligt jämfört med enbart batterier, säger Johnny Bräster.

De känner att fokus på hållbara energilösningar och den ökande tillgängligheten till vätgas gör att myFCs innovationer och teknologiska kompetens ligger helt rätt i tiden. Med företagets hybridlösningar mellan bränslecell och batteri installerade ska det gå att köra elfordon betydligt längre. Teknologin ska dessutom spara på batterierna som får mycket längre livstid.

– En annan stor fördel är att en vätgastank går att fylla på någon minut, det innebär en stor skillnad jämfört med att ska stå stilla i timtal för att ladda motsvarande energimängd från ett eluttag, säger Johnny Bräster.

Även infrastrukturen ska vara lättare att lösa.

– I princip skulle det kunna vara tankar stora som vanliga kolsyreflaskor eller som finns i ett ställ på den lokala bensinstationen. Du behöver inte bygga upp en hel kedja med nischade vätgasmackar, säger Johnny Bräster.

Att det är ett företag som är etablerat på den globala marknaden, och att affären sker via japanska Lightec, tycker vd Michael Glantz gör affären extra intressant.

– Det är ett land som är välkänt för hantverksskicklighet och god industrikultur, säger han.

När kan ni gå ut med vilket företag det handlar om?

– Just nu pågår olika diskussioner och under den tiden är vi bundna av ett sekretessavtal. Jag kommer att gå ut med det vid ett senare tillfälle, säger Michael Glantz.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.111