23948sdkhjf

Reportage: 5 000 kilo plåt pryder nya parkeringshuset

I augusti 2020 invigdes Göteborgs första parkeringshus för cyklar, och till parkeringshuset valdes plåt ut för att pryda fasaden. Detta tack vare sina unika egenskaper att kunna erbjuda ett transparent och luftigt intryck. Hela 5 025 kilo plåt har använts, och för plåttillverkaren var projektet extremt ovanligt.

När det i Gammelstadens centrum planerades för ett nytt resecentrum, beställde Trafikkontoret i Göteborg ett nytt cykelparkeringshus för cyklar.

Vi har som mål att öka cyklandet i staden, och därför har vi riktlinjer att när vi bygger ett nytt resecentrum så vill vi också bygga en cykelparkering, säger Malin Månsson, trafikplanerare på Trafikkontoret Göteborg.

Efter att ha tittat på flera möjliga lösningar kom Trafikkontoret fram till att ett cykelparkeringshus var den bästa lösningen. Nu står cykelparkeringshuset klart, och med tre våningar får 600 cyklar plats under samma tak.

För att rita och konstruera huset anlitades Sweco, och när vi når Malin Landh, handläggande arkitekt för projektet, berättar hon mer än gärna om uppbyggnaden. Direkt slås vi av hur stor roll materialvalet haft för bygget, och hur plåtens egenskaper gjort att det blev det självklara valet för att pryda husets fasad.

Vi önskade en luftig och transparent fasad för cykelparkeringshuset, och då var plåt ett väldigt bra material att jobba med. Detta eftersom plåt kan utformas väldigt tunt, samt erbjuda en stor öppen area för perforering utan att tappa sin funktion, säger Malin.

Perforeringen i form av cirkulära hål pryder hela fasaden, och anledningen till att Sweco valde att jobba med just en cirkulär perforering var för att få fram ett grafiskt och tidlöst uttryck. Dessutom berättar Malin att perforeringen ska ge fina skuggspel inomhus som förändras under dagen när solen rör på sig.

Vi ville att huset skulle kännas så genomsiktligt att man nästan kan se igenom det, och att man bara genom att stå utifrån kan se dess funktion och syfte. Fasadens transparens gör också att utrymmet blir väldigt ljust inifrån, samt att man har fina vyer ut mot omgivningen medan man parkerar sin cykel, fortsätter Malin.


Fasaden på cykelparkeringshuset består av 750 kvadratmeters performerad plåt.
Foto: Elvira

Men det var inte bara ur ett utseende-perspektiv som just perforerad plåt valdes.

Designen ger även en ökad trygghetskänsla för besökare eftersom man både kan bli sedd utifrån och själv få en god överblick ut.

De som anlitades till att bygga huset var Skanska, och via Skanska Polen valdes det polska bolaget Exbud Konstrukcje ut som tillverkare av plåten. Anders Mårtensson, projektledare på Trafikkontoret, berättar att det totalt är 750 kvadratmeter plåt av aluminium till en vikt av 5 025 kilo som pryder fasaden.

Hos Exbud var projektet ett väldigt uppskattat projekt. Trots att det inte var ett av deras största projekt, har själva uppgiften varit väldigt unikt för bolaget.

Det här var ett extremt intressant och ovanligt jobb för oss. Vi genomför vanligtvis mycket större projekt, men ett så här intressant projekt när det gäller omfattning och genomförande får vi inte in så ofta. I vår verksamhet tillverkar vi främst stålkonstruktioner, men i det här projektet fick vi möjlighet att ansvara för hela spektrumet av konstruktioner och höjdpaneler, berättar Exbud.

Alla plåtpaneler som levererats har blivit säkrade efter korrosivitetsklassen C4, en av de mest krävande klasserna, och Exbud berättar vidare att något som var väldigt viktigt under tillverkningen var att hålen blev exakt rätt placerade.

För att uppnå den önskade noggrannheten för dimensioner och hål kapades panelerna med en laser. Det var nämligen väldigt viktigt med hålens position för att inte störa böjningslinjen.

Vidare berättar arkitekten Malin Landh att samtliga fasadplåtar på bygget har bockade kanter.

Eftersom vi önskade oss en sömlös fasad är alla plåtarnas kanter bockade, det ger plåtarna mer stabilitet samt möjliggör en dold, bakomliggande infästning av plåtarna. Plåtarnas mönster löper förbi de bockade kanterna vilket gör att mönstret sammanfaller med närliggande fasadplåtar och skapar den sömlöshet vi önskat, säger hon.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Tipsa en kollega

0.047