23948sdkhjf

Volkswagen förbereder eftermarknaden för elektrifieringen

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Med ett nytt lagerkomplex i Kassel ska Volkswagengruppen serva sina elbilar med utbytesbatterier. Det rapporterar Automotive News Europe.

Volkswagenkoncernen satsar stort på elektrifiering, en satsning som startar med den nya elbilen ID 3 nu i höst och som ska fortsätta med inte mindre än 70 modellanseringar av koncernens alla märken till 2028.

Läs också: Volkswagen investerar i Northvolt

Det kommer att ställa enorma krav inte bara på utveckling och produktion, utan också på att eftermarknadsverksamheten klarar av att ta hand om en elektrifierad vagnpark – inte minst för att just eftermarknaden är en av bilbranschens allra mest lukrativa verksamheter.

Bland annat kommer Volkswagengruppen därför bygga en helt ny lagerverksamhet för att lagra och hantera traktionsbatterier, alltså de stora (och dyra) batteripaket som står för bilens framdrift. Det berättar branschtidningen Automotive News Europe.

Lagerverksamheten kommer att förläggas till tyska Kassel, där man för närvarande disponerar 1,2 miljoner kvadratmeter golvutrymme.

Här ska inte bara traktionsbatterier för utbytesbehov hanteras, utan också komponenter och moduler som har med högspänningssystemet i bilarna att göra. Volkswagen kommer att erbjuda en garanti för sina ID-modeller som säkerställer att minst 70 procent av batterikapaciteten kommer att finnas kvar efter åtta år eller 16 000 mil, men man räknar med att en visst antal batteripaket kommer att behöva bytas efter olyckor och annat som kan äventyra batteriernas strukturella integritet.

Samtidigt hörs farhågor för att eftermarknadsverksamhetens vinster ska bli lidande på grund av elektrifieringen. Volkswagen beräknar att reparationskostnaderna kommer att vara 20–30 procent lägre hos koncernens elbilar, jämfört med motsvarande bensin- eller dieselbilar. Allt på grund av den minskade mekaniska komplexiteten och mindre slitage på de ingående komponenterna.

– Under lång tid har eftermarknaden varit en viktig del av Volkswagengruppens vinster. Med tanke på omvandlingen till elektrisk mobilitet och digitalisering, arbetar vi hårt för att säkerställa att så blir fallet även i framtiden, säger Christian Dahlheim, Volkswagengruppens försäljningschef, till Automotive News Europe.

Mer om: elbilar | Volkswagen
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stororder till Kellve Sweden på bandtransportörer

"Elektrifieringen kommer vare sig man vill eller inte"

BMW:s nya bil motsvarighet till svart hål

Coromatic tar hem affär hos prestigekunden ESS i Lund

Ännu en mångmiljonaffär till Q-System

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Stena Components tar ett stort steg framåt

De bygger bioraffinaderi för 2,1 miljarder

Elektroautomatik håller kvar ledarpinnen inom Virtual Commissioning

1

Klent med åtgärder efter bussbranden

Man svårt skadad

Ackreditering inom provning vid partikelanalys – Nyli Cleanliness Control

Universal Robots lanserar kollaborativ automatiseringscobot med hög nyttolastkapacitet

Byggd för att göra mer: UR16e förstärker kollaborativa robotlösningar och tillför hög nyttolastkapacitet för producenter som önskar påskynda sin automatisering.

SSAB permitterar

Nya intelligenta Roba bromskontrollmoduler från Mayr övervakar sensorlöst

Nu har Kyocera Fineceramics förvärvat Aliaxis Utilities & Industrys nordiska keramiska verksamhet

Första vändskärsborret för håldjup på 7xD

De kan gå hem – med lön

Mitsubishi MTEC – Nytt tekniskt center för utbildning och teknik

En död i arbetsplatsolycka

"Det som är bra för industrin är bra för hela Sverige"

Ny familj inom mjukstartare

HMS Networks tilldelas Svenska Företagspriset i Tyskland

Oplanerat driftstopp ledde till för höga utsläpp

Veckans mest lästa!

Stor order till Sandvik

Kolossal affär till Epiroc

Bruket räddas trots koncernens storvarsel

Ny agentur för Colly Components

Volvo varslar i Eskilstuna

Veckans mest lästa!

NordiQ Group startar verksamhet i Slovakien

Ny teknik ska hindra framtida bussolyckor

Minskade beställningar från offshore ger varsel

Metso stänger ner i Ersmark

Arbetsmiljöverket utreder explosionen

Micael Johansson ny vd för Saab

Se alla Företagens egna nyheter

Självsugande centrifugalpump för industrier

Det är farligt att andas in partiklar som kroppen inte kan bryta ner och föra bort

Nicolas Svensson ny affärsområdesansvarig Sunnex Mounts

Nya C9-beläggningen - Längre livslängd och stabil bearbetning av svårbearbetade material

Ny agentur för blindnitmuttrar

Nya avfuktare serien från Condair

Industrimässan Euro Expo i Sundsvall 18/9-19/9

Underhåll och ombyggnation av pressverktyg växande område för AP&T

DISAB MultiFLEX™ utnämns av SSAB och My Inner Strenx®

norelem på EMO 2019

epoxi + kaffesump = flamskyddsmedel

Besök Nordens ledande tekniska mässa - Teknologia 19, 5-7 november i Helsingfors!

Coromatic ska bygga kritisk infrastruktur på forskningsanläggningen ESS

Saltängen föreläser

Värmerutor från Mirit Glas

Vår fästteknik till dina konstruktioner

Hansen-Icoma leverar PILOT WA 560-2K - Automatisk sprutpistol

Chockdämpare från WILLBRANDT Gummiteknik

Bladfjäder med livsviktig funktion i innovativ cykelairbag

Rostfria kabelmärkningar från Knutwall!

Bendiro fortsätter i Finland

En lösning för att upptäcka blanka och reflekterande föremål!

EMUGE-FRANKEN lanserar ny produkt på EMO i Hannover.

Finalisterna i Stålbyggnadspriset 2019

Condairs reservdelspolicy

Tipsa en kollega

0.195