23948sdkhjf

Ramo Group skickar nu sina första tävlande från Jönköping International Business school till Kina

Ramo Group som under 2018 inledde ett samarbete med JIBS skickar nu sina första tävlande i studenttävlingen som genomfördes i november 2018. Priset är en praktikperiod under fem veckor i Kina där Ramo Group står för både boende och flygbiljetter. Förhoppningen är att tävlingen ska resultera i ett ökat intresse för Kina som både land och marknad bland studenterna på skolan.

Kina är idag Sveriges största handelspartner i Asien men trots det har vi inte alls samma kunskaper om landet, språken eller om den kinesiska kulturen som vi har om exempelvis USA. Det menar iallafall företaget Ramo Group, som är en helhetsleverantör av mekaniska komponenter och logistikpartner med kontor i både Sverige och Kina.

Företaget spår dessutom en växande utmaning för företag som likt dem själva handlar med Kina när det kommer till att rekrytera säljare, inköpare och logistiker med rätt kompetens och kunskap om landet.

För att råda bot på kunskapsbristen i branschen bestämde sig företaget för att lansera studenttävlingen Ramo Academy i samarbete med Jönköping International Business School. Genom Ramo Academy kommer företaget årligen att belöna tre studenter från skolan med en praktikperiod.

De första vinnarna, Kristina Peric, Claudia Tirado och Emanuel Rinaldo Miller, står nu redo att påbörja sin praktikperiod på företagets huvudkontor i Värnamo under två veckor, för att sedan förflyttas till företagets fabrik i Ningbo, Kina under fem veckor.

Sammanfattning av praktikperioden sker därefter under tre veckor och hela vistelsen ingår som del av utbildningen. Studenterna kommer dessutom få boendet betalt under vistelsen i Kina plus flygbiljetter och en kurs i mandarin.

– Syftet med Ramo Academy är helt enkelt att öka kunskapen om och skapa en större nyfikenhet kring Kina, både som land och som marknad, bland studenter som studerar affärer med internationell inriktning. Det är ett sätt att få studenterna att inse vilka möjligheter Kina kan erbjuda svenska företag samtidigt som de får en merit och en verklig erfarenhet att sätta på sitt CV, säger Ramo Groups vd Jonny von Rainals, enligt ett pressmeddelande.

Studenter på Jönköping International Business School som läser sin tredje termin kommer att ha möjlighet att ansöka till Ramo Academy från början av oktober 2019. De som blir utvalda kommer sedan tävla genom att lösa ett case som Ramo Group och studentorganisationen The Case Academy från Jönköping International Business School presenterar senare i november.

– På Jönköping International Business School brinner vi för att våra studenter ska få kunskaper de direkt kan omsätta i praktiken. Ramo Group erbjuder ett program där tre studenter får chansen att faktiskt jobba i Kina, lära sig lite mandarin och befinna sig i den kinesiska affärskulturen. Kina har blivit en viktig handelspartner och därför är detta ett givet samarbete för oss. En student som har tillbringat tid i landet och bekantat sig med språket och kulturen har uppenbara fördelar på arbetsmarknaden idag, säger Stefan Brolin, External Relations, Jönköping International Business School.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.081