23948sdkhjf

Tyskt företag inleder ommålningen av Öresundsbron

| Av Morgan Andersson | Tipsa redaktionen

År 2032 ska Öresundsbrons cirka 300 000 kvadratmeter stålfackverk vara försett med ny målarfärg. De första två åren – med option på ytterligare två år kommer arbetet att utföras av Hamburgbaserade Muehlhan.

Öresundsbrons stålfackverk – den zick-zack-formade och karaktäristiska konstruktion som omger tågdäcket – behöver målas om efter att ha utsatts för väder och vind sedan bron byggdes för ungefär 20 år sedan.

När fackverket målades första gången, innan det placerades ut i sundet i slutet av 90-talet, gjordes arbetet på land – och till och med inomhus. Den här gången är förhållandena helt annorlunda. Dels kommer målarnas arbetsplats att ligga nära järnvägens kontaktledning – med tiotusentals volt – och tåg som passerar i höga hastigheter. Dels medför väder, vind och en arbetsplats högt ovan havet mycket speciella förutsättningar som ställer stora krav på bland annat logistik, planering och säkerhet.

Öresundsbrokonsortiet har nu tecknat ett ramavtal med tyska Muehlhan för de två första av målningsprojektets totalt 13 år. Avtalet gör det också möjligt att förlänga samarbetet i ytterligare två år. Det maximala värdet på upphandlingen är 160 miljoner danska kronor.

– Vi är glada över flera starka anbud och känner oss trygga och nöjda med den stora erfarenhet och kunskap som Muehlhan besitter. Vi värdesätter också att de är vana vid offshore-arbete, vilket det här är i allra högsta grad, och de har en god plan för att hantera de speciella målarplattformar som tillverkas för att arbetet ska kunna utföras, säger Bengt Hergart, anläggningsdirektör vid Öresundsbrokonsortiet.

Enligt konsortiets projektledare Johan Nord är en viktig del i valet av entreprenör det tyska företagets genuina säkerhetstänk för arbetsprocessen.

– Vi kommer att ge personalen en grundläggande säkerhetsintroduktion för vår förbindelse, men det är leverantören som utformar sin egen arbetsplatsbedömning, säger Johan Nord.

Bedömningen är att det stålfackverk som ska målas om har en sammanlagd yta på ungefär 300 000 kvadratmeter. I arbetet ingår såväl förstärkningsmålning – där nya lager läggs på befintliga – som reparationsmålning på de ytor som har skador genom flera färglager.

– Förstärkningsmålning stärker färglagret som främst skyddar underliggande lager mot väder och vind, och säkrar ett fortsatt bra skydd mot korrosion, säger Johan Nord.

Till att börja med sker arbetet på sträckan mellan Pepparholm och snedkablarnas början, vilket beräknas pågå fram till hösten 2021.

Till stor hjälp vid målningsarbetet är tre specialdesignade målningsplattformar som tillverkas av Kristianstad Industriservice (Kisab). Plattformarna kommer att hänga från sidan av Øresundsbron för att målningsarbetet ska kunna genomföras säkert och smidigt och är konstruerade för att kunna flyttas i takt med att målningsarbetet framskrider. Plattformarna ska levereras 2019-2020 och den första ska vara klar för etablering och provkörning under sensommaren.

Ytterligare två upphandlingar har precis avslutats för konsortiets anläggningsenhet. Konsultuppdrag för teknisk rådgivning och projektledning har vunnits av ÅF Industry respektive Arkatay Consulting till ett sammanlagt maximalt värde av 105 miljoner danska kronor.

– Målningen är utan tvekan det största pågående projektet, men parallellt pågår många andra spännande projekt och vi behöver en utökad projektledarresurs och fortsatt teknisk rådgivning, säger Bengt Hergart.

Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Handlare har inte koll på Volvos nya bytesintervall

Volvo Cars information om kortade kamremsbytesintervall når inte ut till fria verkstäder och inte ens till Volvo-auktoriserade handlare. Många bilköpare riskerar därför att få en otrevlig överraskning när det är dags för första servicen.

Proplate storsatsar i USA och öppnar bolag i Chicago

Håkan Magnusson ny vd för Celsa Steel Service

De levererar sitt största sfäriska kullager någonsin

Schaeffler har producerat det största sfäriska släta lagret i företagets historia hittills.

Drivremmar problembarn för Volvo

Volvos problem med motorer som riskerar haverera på grund av rembrott har visat sig vara omfattande, och Volvo har fortfarande inte vidtagit alla nödvändiga åtgärder för att minimera riskerna för bilägarna.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

"Digitaliseringen har kommit till de medelstora företagen"

Verkstadschefen blir vd

Generationsskifte hos Netrail.

Quaker Chemical och Houghton International har gått ihop

Weland investerar i högeffektiv svetsrobotanläggning

En revolution för gjutjärnssvarvning

Veckans mest lästa!

Sasha Selipanov blir ny designchef på Koenigsegg

Koenigsegg Automotive har utsett Alexander (Sasha) Selipanov till ny designchef. Han har en bakgrund från Volkswagen, Lamborghini, Bugatti och Genesis.

Veckans konkurser – vecka 33

Elajo Invest säljer dotterbolag

Volvo chocksänker bytesintervall för remmar

När Volvo lanserade sin nya fyrcylindriga dieselmotor i VEA-familjen hade den en av marknadens längsta bytesintervall för kamremmen. Nu har Volvo gått ut med nya instruktioner där man nära på halverat bytesintervallet.

De digitaliserar beslutsstödet

Den norska godstransportören CargoNet har gått över till digital övervakning av tågvagnarnas hjul. De är mycket nöjda.

Dormer Pramet på EMO 2019

Miste ett finger i arbetsolycka

Genombrott i Brasilien för Agab

AI-projekt stärker Boliden

Tuffa tider för det svenska stålbolaget

Stark gruvnäring gynnar Epiroc

18 juni kunde Epiroc fira sin första födelsedag som börsnoterat företag. Och starten har varit lyckad. Bra fart globalt inom gruvnäringen är en väsentlig anledning till att såväl intäkter som rörelseresultat ökat under årets andra kvartal jämfört med samma period förra året.

Weland närmar sig Bito Lagersystem

”Våra bolag jobbar likvärdigt och med samma kategorier av kunder.”

Nytt samarbete om digitala tvillingar

Här är gruvbolagets nye vd

Laserrök – ett mycket hälsofarligt ämne

Veckans mest lästa!

Åkerstedts väljer H&D Wireless IoT-sensor

Lindahl till Infranord

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Sandvik Coromant förbättrar spårfräsningen

Scania klimatstrejkar

Scania lyfter med lastbilar

Svenska skruvar till Cern

Örebro tar upp kampen om elväg

SSAB minskar antalet visstidsanställda

Se alla Företagens egna nyheter

Optisk mätning - Multisensor - Laser - 3D

ebm-papst visar energieffektiva lösningar för fastighetsventilation på Fastighetsmässan i Göteborg

Söker du efter rätt mätmetod för olika material?

Solectro AB håller öppet hus hos den 11-12 September

KIPP presenterar stödelement, positioneringselement och fästelement

Träffa oss på EURO EXPO i Värnamo

Aluminiumproduktion är ett hett ämne

EuroExpo industrimässa i Värnamo

EC-lågenergifläktar på ExpoVent i Karlskrona, Malmö och Helsingborg

Automation från AP&T tar kunderna in i framtiden

Optisk emissionsspektrometer för kemiska analyser av metaller

Spåra, identifiera, blippa - klart!

Solectro AB håller öppet hus hos den 11-12 September

Hur revolutionerar IO-Link den totala utrustningens effektivitet?

Vi säkerställer och tryggar er investering

Rullformade kvalitetsprofiler för fordonsindustrin

Snabba svar om snabblim

Region Östergötland säkrar vård för en digital framtid

Värmerutor från Mirit Glas

Sprutpistoler från Hansen-Icoma till lackering

Svängningsdämpare från WILLBRANDT Gummiteknik

Allkal anställer ny säljare.

Rostfria kabelmärkningar från Knutwall!

Hur snabbt kan ni ändra format i er tillverkningsprocess?

Förberedd för industri 4.0: Ny lamellvakuumpump med tryckreglering

Tipsa en kollega

0.232