23948sdkhjf

Snart kan statschefer och andra med högt skyddsbehov åka Volvo

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Med lanseringen av Volvo XC90 Armoured tar Volvo Cars ett steg till som tillverkare av armerade bilar. Bilarna är byggda och utvecklade för att ge passagerare med extra skyddsbehov det de behöver för att kunna färdas tryggt och bekvämt med hög personlig säkerhet.

– Vi är stolta över att kunna erbjuda dessa armerade bilar. Med våra armerade bilar erbjuder vi bilar med hög personlig säkerhet för dem som har ökat skyddsbehov, säger Stephan Green, marknadsdirektör på Volvo Cars Special Vehicles.

Läs också: Lideco får stororder från Volvo Cars

Det finns i dag en växande global marknad för armerade bilar. Det tillverkas redan i dag ett stort antal i olika skyddsklasser. Volvo Cars har de senaste åren fått ett flertal förfrågningar om att utveckla en XC90 Armoured (tungarmerad). Företaget har lång erfarenhet av att bygga bland annat polisbilar, brandbefälsbilar och olika typer av specialfordon där kraven är högt ställda på funktion, körbarhet och säkerhet. Den första Volvopolisbilen levererades 1929.

Utvecklingsarbetet med att ta fram en bil i skyddsklassen VPAM VR8 startade för drygt två år sedan. En certifierad VPAM VR8 innebär att bilen ska klara 360 graders ballistiskt skydd samt ett omfattande sprängskydd.

Grunden är en Volvo XC90 T6 AWD i Inscription-utförande som byggs på fabriken i Torslanda. Modellen är med sin storlek och karaktär den bäst lämpade för armering i Volvo Cars produktportfölj. Från Torslanda skickas bilen till Tyskland och företaget Trasco Bremen som under många år framgångsrikt specialiserat sig på att bygga kvalitetsbilar med hög säkerhetsnivå.

– Produktionen sker under sekretess, stränga rutiner och översyn för att uppnå de ballistiska krav som ställs, säger Stephan Green.

Läs också: Produktionsstopp för Volvo Cars och Scania

Armeringen av höghållfast stål har en tjocklek på tio millimeter. Glasets tjocklek kan vara upp till 50 millimeter. Armeringen medför ökad vikt och det innebär bland annat att bilen utrustats med ett nytt chassi och nya bromsar anpassade för att klara den högre vikten. Totalt adderas cirka 1 400 kilo vilket ger bilen en totalvikt på 4 490 kilo inkluderat fem personer.

Volvo XC90 Armoured (tungarmerad) finns för beställning och den första kundleveransen kan göras i slutet av 2019.

Volvo Cars utvecklar även en annan typ av armerade bilar (lättarmerad). Det innebär att Volvo Cars har ett komplett erbjudande av bilar som erbjuder hög personlig säkerhet. Grunden är en XC90 T6 AWD Inscription eller XC60 T6 AWD Inscription.

Den här versionen vänder sig till en lite annan kundkrets. Det kan vara personer eller företag som önskar en bil med en högre säkerhetsnivå utifrån en geografisk risk eller en ökad hotbild riktad mot dem som person. Det finns en marknad för denna typ av skyddsbilar inom säkerhetstjänster, polis, diplomatkårer och privatpersoner.

Bilarna är tänkta för Latinamerika och Europa. Efter byggnation i någon av Volvo Cars fabriker färdigställs bilarna i Brasilien, där det finns en stor efterfrågan på armerade bilar, därmed också en stor erfarenhet av att bygga dem. Armeringen är avsedd för ett lättare skydd i jämförelse med XC90 Armoured (heavy). Bilarna kommer att genomgå en rad ballistiska tester för att klara önskad skyddsklass. Säljstart för dessa bilar är planerad till första halvan av 2020.

Mer om: Volvo Cars
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Underleverantören varslar 100 anställda

Virtuellt om additiv tillverkning och lasersvetsning

Stor sättning i LKAB:s gruva

Finländare får tycka till om gruvor

Ohlssons - certifierade i kampen mot tungmetallerna

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

Ett steg närmare klimatsmarta flygmotorer

Bolidens tillstånd överklagas

Länsstyrelsen befarar ökat blyutsläpp

Pumpar som varnar med hjälp av ultraljud

Din maskin - det blev ingen mässa

Robotar gör armeringskorgar

Plasmaelektroner kan användas för att göra metallfilmer

SKF storvarslar i hela Sverige

Nytt ljus på järnmalmen i Norrbotten

Produktionen ligger nere i Kirunagruvan

Stort kärnborrningsföretag växer genom förvärv

Samarbete för att säkra personal till Northvolts jättefabrik

MaskinFransson anställer två Scania-profiler

Grafen möjliggör en underhållsfri drift

SSAB sägs vara intresserad av stor stålaffär

Möt plåtindustrin som återvinner allt

Stort varsel minskar metallskrivarens marknad

Kirunagruvan utrymd och stängd efter historiskt kraftigt skalv

Höganäs drar ner på energin

Svenska Fönster tar över aluminiumproducent

Lego- och prototyptillverkaren satsar högt

Eurobattery Minerals förvärvar gruva i Finland

EAB ser ljust på framtiden och bygger ut

LKAB Wassaras borrhammare svarvas i Okuma

Björneborg Steel förvärvar del av konkursbo

Mötesplats för europeisk stålindustri hålls i Stockholm

Hoppet lever, trots dystra siffror för ståljätten

Ingen svets utan rök

Epiroc förbättrar gruvtrucken Minetruck

Studie: Koppar förebygger coronaspridning

Movomech expanderar ytan för aluminiumprofiler

Nytt verktygssystem för svarvapplikationer

Se alla Företagens egna nyheter

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Rullformning eller Strängpressning? Vad är bäst?

Lasersvetsning av plast

Tryckluft är det nya 2020

Expanding the Boundaries of CT

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Nemesis sätter ny standard för Rockwell hårdhetsprovare

Rostfritt från Knutwall!

Rullformade profiler enligt IATF 16949 för fordonsindustrin

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Rullformning – profiler med högsta precision och lönsamhet

Jansson Industri AB investerar i en ny laserkombimaskin.

Klassiska fjäderleverantören går in i en digital framtid

Kardex förvärvar majoritetsandel i Robomotive

Interal Foshan utvecklas och växer

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Ny unik funktion i Sylvacs IoT-instrument

Investerar för stålprofiler med plåtbredd upp till 1.000 mm

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

SMC webinar #4 – Fuktutdrivande slang IDK

5G teknologin är en säker tillgång till hårdvarulösningar

Portabel hårdhetsprovning, webbinarie

Underhåll av moderna skärvätskor – så funkar det

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Ny hygienisk pump från Waukesha Cherry-Burrell

Tipsa en kollega

0.14