23948sdkhjf

”Höghastighetståg riskerar att endast bli högkostnadståg”

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Stockholms handelskammare säger nej till höghastighetsjärnvägen – de vill lägga pengarna på annat och nämner bland annat Norrbotniabanan och tunnelbana från Malmö till Köpenhamn.

Stockholms handelskammare uppger i en rapport att höghastighetsjärnväg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö innebär mycket höga kostnader men alldeles för små samhällsnyttor.

Spår och tåg är bra men inte alla typer eller till vilket pris som helst. Vårt alternativ visar på möjligheten för Sverige att för ungefär samma kostnad få mer tåg för pengarna. Vårt alternativa paket har större potential att minska utsläppen, gynnar hela landet och är mer framtidsorienterat, säger Andreas Hatzigeorgiou.

I rapporten har Stockholms Handelskammare låtit analysera planerna på höghastighetsjärnväg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö och hävdar att resultatet visar att passagerarunderlaget för banor av detta slag är otillräckligt i Sverige, att den befintliga kapacitetsutmaningen går att lösa bättre på annat sätt samt att klimatskulden från projektet riskerar att bli permanent.

Alternativa investeringar i infrastrukturprojekt från Stockholms Handelskammares rapport:

  • Utbyggnad av befintlig stambana.

  • Tunnelbana mellan Malmö och Köpenhamn.

  • Dubbelspår mellan Gävle och Sundsvall.

  • Halvera restiden med tåg mellan Stockholm och Oslo.

  • Korta restiderna genom dubbelspår mellan Göteborg och Oslo.

  • Finansiera Norrbotniabanans sträcka mellan Skellefteå och Luleå.

  • Bygg Östlig förbindelse med spår.

  • 150  000 laddstolpar i hela landet subventioneras med 50 procent.

Källa: Stockholms Handelskammare

Höghastighetståg riskerar att endast bli högkostnadståg. Bygget av en ny långväga höghastighetsjärnväg medför enorma kostnader, både ekonomiskt och för miljön. Prislappen om 230 miljarder kronor täcker inte kostnaden för stationer och anslutande infrastruktur. Det vore ansvarslöst av regeringen och dess stödpartier att gå vidare med detta, säger Andreas Hatzigeorgiou. 

Stockholms Handelskammare föreslår i stället ett antal andra infrastrukturprojekt som borde prioriteras, projekt som de anser har större samhällsekonomisk nytta, bättre spridning över hela landet och som dessutom bejakar den snabba teknikutvecklingen.

Projekten ska dessutom tillsammans, kosta ungefär lika mycket som den planerade höghastighetsjärnvägen.

– Det är problematiskt att göra en dyr högriskinvestering i södra Sverige samtidigt som infrastrukturen är eftersatt i andra delar av landet. Vi menar att det är bättre att lösa kapacitetsproblemen, bygga tunnelbana från Malmö till Köpenhamn, satsa på trafiken mellan Göteborg och Oslo samt mellan Stockholm och Oslo, finansiera Norrbotniabanan, bygga färdigt ringleden runt huvudstaden med spår och mer därtill, säger Andreas Hatzigeorgiou.

Stockholms Handelskammare föreslår också en satsning på laddinfrastruktur för elbilar i form av 150 000 laddstolpar som subventioneras till 50 procent.

– Det kan på allvar förändra förutsättningarna att välja en elbil och kan därför ge effekt på utsläppen relativt snabbt. För att minska utsläppen är det en mer effektiv lösning än att bygga höghastighetsjärnväg. Spåren genererar utsläpp under byggprocessen och blir i bästa fall klimatneutral framåt år 2070-2075, förutsatt att vi inte når målet om fossilfri fordonsflotta till 2030 och att flygen släpper ut lika mycket år 2060 som i dag. Blir väg- och flygtrafiken renare så tar det också längre tid för spåren att ”spara in” sina utsläpp, säger Andreas Hatzigeorgiou.

Det dröjde inte länge innan Stockholms Handelskammare fick svar på tal  – Västsvenska handelskammaren säger ja till höghastighetsbanor och ser stora brister i stockholmarnas rapport. Läs mer om det här.

Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Förenklad positioneringslösning för pneumatikcylindrar

Karlstads industrihistoria grävs fram

Järnvåg och pipor från 1700-talet

Sandvik Coromant höjer säkerheten vid bearbetning

SSAB minskar antalet visstidsanställda

Så här går de stora industriföretagen

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Sandvik och Volvo Cars minskar antalet medarbetare

Stauff lanserar en ny serie backventiler

ProfilGruppen har utsett ny vd

Veckans konkurser – vecka 28

Följ oss på LinkedIn

Hon blir ny SSAB-bas i Oxelösund

Fullbokat AMB nästa år

Cejn inför kollaborativa robotar

Veckans konkurser – vecka 27

"Vår inställning är att det vi gör bra idag, ska vi kunna göra ännu bättre imorgon"

Världsrekord för ledande plast

Hexagon minskar antalet medarbetare globalt med 700 personer

Peter Andersson ny vd för BE Group

Garantell investerar i maskin

”Höghastighetståg riskerar att endast bli högkostnadståg”

Stockholms handelskammare säger nej till höghastighetsjärnvägen – de vill lägga pengarna på annat och nämner bland annat Norrbotniabanan och tunnelbana från Malmö till Köpenhamn.

Snart kan statschefer och andra med högt skyddsbehov åka Volvo

"Vi var inte redo för AI"

De flyttar huvudkontoret från Markaryd till storstan

Nordic truckcenter tar ytterligare ett steg i sin nordiska satsning.

Conrad fortsätter att utöka sitt sortiment, nu med varumärket DEWALT i fokus

Nytt på Conrad: fler än 150 industriella elverktyg, verktygsfästen och tillbehör för användare i alla branscher.

"Svenska företag måste engagera sig"

Veckans mest lästa!

Valmet köper in en robotiserad renscell och en ny genomloppsmaskin

SICK AB byter vd

Start-up inom AI växlar upp

Högsta domstolen får avgöra tillståndet

"Många av våra kunder har ökat, i flera fall rejält"

Den smarta instegslösningen för laserskärning

ArcelorMittal BE Group får ny försäljningschef

"Gruvorna kommer undan för billigt"

Ny vd på Simson Power Tools

1

SKF investerar 450 miljoner kronor i tillverkning av spårkullager

Se alla Företagens egna nyheter

Silikon för elektriska fordon – fördelar och användningsområden

Prototyper i världsklass med skarpt know-how

Projekt i mångmiljonklassen färdigställt

Trevlig sommar

Vill du lära dig mer om smörjmedel? Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare? Se hit!

Halogenfri kabelmärkning från Knutwall!

Rullformning – för profiler med högsta komplexitet, precision och lönsamhet

Bra mix av mässbesökare ger affärer

Så väljer du rätt skärvätska - våra smörjmedelsexperter guidar dig!

SVHC-listan uppdaterad – Nya lagar och regler

KIPP önskar er en riktigt Trevlig sommar!

Robust membranpump för höga tryck och slitande medier

Rosterplattor med lägre livscykelkostnad och ökad hållbarhet

Obemannad matbutik

Kundanpassad rörmärkning på 24-timmar!

Trevlig Sommar

Tebis Version 4.0 Release 7

Etikettlösningar från Knutwall!

Medicinklassade silikonlim – så väljer du rätt!

3nines oljedimavskiljare på EMO-mässan i Hannover

Långväga besökare på Interal

Trevlig sommar!

Rostfria skyltar från Knutwall!

Plasmabehandling för bättre limresultat

Rostfria kabelmärkningar från Knutwall!

Tipsa en kollega

0.151