23948sdkhjf

Scanias vision: Pendlare på morgonen, varor på dagen och sopor nattetid

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Med NTX presenterar Scania ett nytt koncept för flexibla urbana transporter.

Stadens transporter är långt ifrån optimerade. Ofta samsas varutransporter och pendlare vid samma tid på dagen. Och under natten bullrar de tunga transporterna för mycket för att få köra. 

Det har fått Scania att skissa på ett nytt transportkoncept för staden. Det batteridrivna, självkörande fordonet ska kunna anpassas för olika sysslor och på så vis kunna köras i flera roller under dygnets timmar. 

– NXT är en vision för städernas framtida transporter. Fler av dessa nya tekniker måste fortfarande mogna ytterligare men för oss har det varit viktigt att faktiskt bygga ett konceptfordon för att praktiskt visa vad som ligger inom räckhåll. NXT är konstruerad för 2030 och framåt men innehåller samtidigt flera spetstekniker som är tillgängliga i dag, säger Scanias vd Henrik Henriksson i ett pressmeddelande. 

Framtidsvisionen är skapad med hjälp av ett modulsystem, som gör att fordonets drivmodul kan anslutas till en bussmodul, en distributionslastbilsmodul eller ett sopaggregat. Konceptbilen presenterades på UITP Public transport summit i Stockholm i dagarna.  

– Detta är något nytt, något som verkligen är annorlunda. Samtidigt utgör flexibel konstruktion och modulariserade enheter i hög grad kärnan inom Scania, säger Robert Sjödin, projektledare för NXT. 

NXT är åtta meter lång och byggd i kompositmaterial för att minska vikten. Batterierna har placerats under golvet, vilket ger bättre tyngdpunkt och frigör utrymme för övriga moduler. Vikten landar på under åtta ton, vilket bidrar till räckvidden på närmare 25 mil.  

– Ständiga förbättringar i små steg har alltid kännetecknat Scania. Nu tar vi ett gigantiskt kliv in i framtiden. Fordonet kommer att ge oss ovärderliga data i vår fortsatta utveckling av elektrifierade självkörande fordon, säger Robert Sjödin. 

Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Veckans konkurser – vecka 33

Drivremmar problembarn för Volvo

Volvos problem med motorer som riskerar haverera på grund av rembrott har visat sig vara omfattande, och Volvo har fortfarande inte vidtagit alla nödvändiga åtgärder för att minimera riskerna för bilägarna.

En revolution för gjutjärnssvarvning

Volvo chocksänker bytesintervall för remmar

När Volvo lanserade sin nya fyrcylindriga dieselmotor i VEA-familjen hade den en av marknadens längsta bytesintervall för kamremmen. Nu har Volvo gått ut med nya instruktioner där man nära på halverat bytesintervallet.

De digitaliserar beslutsstödet

Den norska godstransportören CargoNet har gått över till digital övervakning av tågvagnarnas hjul. De är mycket nöjda.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Dormer Pramet på EMO 2019

Miste ett finger i arbetsolycka

Genombrott i Brasilien för Agab

Tuffa tider för det svenska stålbolaget

AI-projekt stärker Boliden

Weland närmar sig Bito Lagersystem

”Våra bolag jobbar likvärdigt och med samma kategorier av kunder.”

Nytt samarbete om digitala tvillingar

Stark gruvnäring gynnar Epiroc

18 juni kunde Epiroc fira sin första födelsedag som börsnoterat företag. Och starten har varit lyckad. Bra fart globalt inom gruvnäringen är en väsentlig anledning till att såväl intäkter som rörelseresultat ökat under årets andra kvartal jämfört med samma period förra året.

Både upp och ned för metallpriserna

Höga järnmalmspriser lyfter LKAB

”Ökad mångfald är vägen framåt”

Följ oss på LinkedIn

Betydande order till Troax inom delsegmentet automatiserade lager

"Vi har inte sett någon avmattning ännu"

Prestanda där det verkligen är viktigt

Kan protester stoppa SSAB:s planer?

Största affären hittills för Absolent Group

Northvolt har börjat rekrytera till batterifabriken i Skellefteå

Här är gruvbolagets nye vd

Laserrök – ett mycket hälsofarligt ämne

Veckans mest lästa!

Lindahl till Infranord

Åkerstedts väljer H&D Wireless IoT-sensor

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Sandvik Coromant förbättrar spårfräsningen

Scania klimatstrejkar

Scania lyfter med lastbilar

Örebro tar upp kampen om elväg

Svenska skruvar till Cern

SSAB minskar antalet visstidsanställda

Sandvik och Volvo Cars minskar antalet medarbetare

Se alla Företagens egna nyheter

Automation från AP&T tar kunderna in i framtiden

Optisk emissionsspektrometer för kemiska analyser av metaller

Spåra, identifiera, blippa - klart!

Solectro AB håller öppet hus hos den 11-12 September

Hur revolutionerar IO-Link den totala utrustningens effektivitet?

Vi säkerställer och tryggar er investering

Rullformade kvalitetsprofiler för fordonsindustrin

Snabba svar om snabblim

Region Östergötland säkrar vård för en digital framtid

Värmerutor från Mirit Glas

Sprutpistoler från Hansen-Icoma till lackering

Svängningsdämpare från WILLBRANDT Gummiteknik

Allkal anställer ny säljare.

Rostfria kabelmärkningar från Knutwall!

Hur snabbt kan ni ändra format i er tillverkningsprocess?

Förberedd för industri 4.0: Ny lamellvakuumpump med tryckreglering

EMO Hannover, metallbearbetningens centrum

AMADA V-FACTORY – Visuellt Hjalpmedel for Uppkopplad Produktionsovervakning

Etikettlösningar från Knutwall!

Vi fortsätter att sponsra Solvatten

Nyhet: utbildning i Miljöinventering

Investerar för specialprofiler med plåtbredd upp till 1.000 mm

Nivåavkänning och meddelanden till logistikpartner!

6000m3

Mässan en språngbräda för fortsatt tillväxt

Tipsa en kollega

0.149