23948sdkhjf

"Kvinnan i Leverantörsindustrin" och "Kvinna i Industrin" höll nätverksträff på KTH i Södertälje

Nätverksträffen ägde rum den 9 maj med temat ”Framtidens ledarskap” som nätverken ”Kvinnan i Leverantörsindustrin” och ”Kvinna i Industrin” arrangerade på KTH i Södertälje.

Hur ser ledarskap i framtidens fordonsindustri ut? Vad innebär Lean Ledarskap och hur får man ett hållbart ledarskap för systematisk förbättring? Det här var några av de frågor som stod på programmet denna eftermiddag.

Detta var andra tillfället som nätverken samlades för att utbyta erfarenheter men kanske främst för att knyta nya kontakter, träffa andra kvinnliga ledare och för att nätverka. Denna gång med fokus på ”Framtidens ledarskap”

Anna Bird, som är projektledare för TransMission, verksamhetsansvarig MITC och regionledare för Produktionslyftet hälsade alla i den fullsatta lokalen varmt välkomna. Som en del i Produktionslyftets uppdrag ingår att arbeta med de horisontella målen jämställdhet, mångfald och inkluderande arbetssätt.

– Vi har det med i våra egna vägledande principer och medverkar i eller stödjer dessutom andra satsningar inom området. Ett sådant initiativ är ”Kvinna i industrin” med FKG och projektet TransMission som drivande parter, säger Anna Bird, som är en av de drivande krafterna i nätverket.

Eftersom temat för dagen var framtidens ledarskap inledde Johanna Strömgren, ansvarig för LeanCentrum och Bengt Savén, professor på KTH med att prata om det hållbara ledarskapet för systematisk förbättring.

Därefter fick publiken en inblick i fordonsindustrins ledarskap där Karolina Wennerblom, Magdalena Borgbrant och Lina Ankargren från Scania berättade om sina resor och visioner för framtiden.

Samtliga talare vittnade om vikten av det goda ledarskapet. Att som chef vara lyhörd och skapa möjligheter för både det formella ledarskapet, men också det informella.

Att alltid jobba utifrån Produkt, Process och Person, alltså inte bara fokusera på produkten. Under de senaste tio åren har andelen kvinnliga chefer på Scania ökat från två procent till hela 22 procent, en siffra som är helt fantastisk.

Talare var:
Karolina Wennerblom, Director Product Management and Pre Sales Buses & Coaches, Scania
Lina Ankargren, Head of Engineering Transmission Manufacturing, Scania
Magdalena Borgbrant, Head of Research Office YRR, Scania
Johanna Strömgren, Föreståndare för LeanCentrum och kursansvarig, KTH
Bengt Savén, Adjungerad professor KTH LeanCentrum, samt driver projekt på Saab som handlar om Adaptivt ledarskap

2015 startade FKG (Fordonskomponentgruppen) nätverket ”Kvinnan i Leverantörsindustrin” för att skapa en mötesplats för kvinnor i ledande positioner inom fordonsindustrin.

– Vi hoppas på detta sätt kunna få en bättre förståelse för hur fordonsbranschen ser ut och hur många kvinnor som faktiskt jobbar inom leverantörsindustrin, säger initiativtagaren Gabriella Banehag.

Gruppen vänder sig till kvinnor som är chefer, mellanchefer, projektledare, ingenjörer eller som arbetar med forskning och utveckling på ett eller annat sätt.

– Vi hoppas kunna förbättra jämställdheten och integrationen. Ett av målen är att få fler kvinnor intresserade av fordonsindustrin, få yngre tjejer att intressera sig för branschen och synliggöra kvinnor i ledande positioner, säger Gabriella Banehag.

– Nätverket har idag över 200 medlemmar och intresset är stort. Att mångfald skapar innovation och lönsamhet – det vet vi och det pekar alla studier på, fortsätter Gabriella Banehag.

TransMission är ett program under ledning av Mälardalen Industrial Technology Center (MITC) vid Mälardalens högskola bestående av flera projekt i syfte att stötta främst fordonsindustrins cirka 200 leverantörer i regionen i deras omställning mot eldrift.

Parter bakom TransMission är förutom MITC också Alfred Nobel Science Park och Örebro universitet med stöd från Fordonskomponentgruppen (FKG) och RISE IVF, som är Produktionslyftets huvudman.

– Omställningen sker idag så snabbt att det är svårt för företagen att hinna anpassa sig, där en fjärdedel av alla underleverantörer till den traditionella fordonsindustrin riskerar att försvinna med ökningen av elfordon, sade Anna Bird på MITC, Produktionslyftets regionledare och en av initiativtagarna bakom TransMission och nätverket ”Kvinna i industrin”.

Genom TransMission-projektet stöttas industrin med vägar till innovativt tänkande där lösningar kan skapas och genomföras.
Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Se senaste nyhetsbrevet ???id_11737???

Tipsa en kollega

0.188