23948sdkhjf

Elbussbatterier ska lagra solenergi

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Nu invigs vad som troligen är Europas första energilager baserat på elbussbatterier – detta genom ett forskningsprojekt i Göteborg.

Batterier från elbusslinje 55 i Göteborg återanvänds och får därmed ett andra liv som lagringsplats för solenergi. Det sker genom ett forskningsprojekt där Volvo Bussar, Göteborg Energi, Riksbyggen och Johanneberg Science Park ska undersöka lagring av el i bostäder som har egen elproduktion från solceller.

Läs också: De tog hem en skarp lead med Volvo Bussar

Återanvändning och återvinning av batterier är en nyckelfråga när allt fler städer nu planerar övergå till eldrivna transporter. Volvo Bussar deltar i ett forskningsprojekt där begagnade elbussbatterier får ett andra liv när de används för att lagra solel. Forskningen sker i Riksbyggens bostadsrättsförening Viva på Guldheden i Göteborg, ett boende som har som mål att bli Sveriges mest innovativa och hållbara boendeprojekt och där hyresgästerna nu börjat flytta in.

I Brf Viva har Riksbyggen, Volvo, Göteborg Energi och Johanneberg Science Park skapat ett unikt system där energi från solceller på byggnadernas tak lagras i begagnade elbussbatterier från linje 55. Energilagret används för att kapa fastighetens effekttoppar, och lagra eller sälja överskott på egenproducerad solel. Det kan även användas för att köpa och lagra el från nätet när den är billig och grön, för att användas senare. Därmed effektiviseras Brf Vivas eget energisystem, liksom det omgivande elnätet i staden.

– Vi vet att elbussbatterier har god prestanda för andra applikationer såsom energilagring när de har använts färdigt i bussen. Exakt hur bra ska vi nu undersöka. Genom att använda batterierna som energilager får de ökad livslängd och innebär bättre utnyttjande av resurser och mindre miljöpåverkan. Inom Volvo tittar vi på olika möjligheter att återanvända bussbatterier som energilager, och Viva är ett exempel. säger Ylva Olofsson, projektkoordinator på Volvo Bussar.

Batterilagret består av 14 begagnade elbussbatterier litiumjon. Batterierna har installerats i ett batterirum och kopplats samman till ett energilager på 200 kWh. Energilagret möjliggör att större andel egenproducerad el kan användas inom Brf Viva.

Brf Viva består totalt av 132 lägenheter. Målet med Riksbyggens Brf Viva är att skapa Sveriges mest innovativa och hållbara bostadsprojekt baserat på forskning inom Positive Footprint Housing.

FAKTA/Energilagret i Riksbyggens Brf Viva

Läs också: Rekordorder till Volvo Bussar

  • Energilagret består av 14 stycken begagnade elbussbatterier från Linje 55 av typen litiumjon

  • Energin som lagras i batterierna kommer från solceller på fastigheternas tak. Batterierna kan också laddas med förnybar el från det omgivande elnätet när priset är lågt

  • Energilagret används till att kapa fastigheternas effekttoppar. Den egenproducerade solelen kan användas, lagras eller säljas beroende på vilket som är mest fördelaktigt för tillfället.

  • Energilagret (200 kWh) innebär att endast fyra procent av den egenproducerade solelen behöver säljas jämfört med 20 procent utan energilager

  • Ett fullt energilager räcker till att ladda ungefär 4,5 elbilar (á 40 kWh), 30 elcyklar (á 0,5 kWh) och köra fem tvättmaskiner (á 1 kWh)

FAKTA/Riksbyggens Brf Viva 

Brf Viva består totalt av 132 lägenheter. Målet med Brf Viva är att skapa Sveriges mest innovativa och hållbara bostadsprojekt baserat på forskning inom Positive Footprint Housing, (PFH). Solcellsanläggning, energilagring, återvinning av värme från ventilation (FTX), bil- och elcykelpooler, ungdomsettor, distansarbetsplatser samt resurssnålt byggande i klimatsmart betong visar vägen mot framtidens hållbara boende.

PFH är tvärvetenskaplig forskning för helhetstänkande kring innovativ hållbar bostads- och stadsutveckling. Projektet ska resultera i ökad miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet där vunna insikter och lärdomar får sin första praktiska tillämpning i Brf Viva. Projektet är initierat av Riksbyggen i samverkan med bland andra Johanneberg Science Park, Chalmers, Göteborgs universitet, Göteborg Energi, Göteborgs Stad och Rise.

Vissa delar, som exempelvis energilagring i begagnade bussbatterier, sker med stöd från EU-projektet IRIS Smart Cities. IRIS är ett femårigt Light House-projekt, finansierat av EU:s HORIZON 2020. Inom IRIS ska sju städer, varav Göteborg är en av dess, ta fram och testa smarta, hållbara lösningar inom energi, mobilitet och IKT, samt sprida lösningarna över Europa.

Mer om: Volvo Bussar
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Finsk jakt på supermaterial för turbinblad

Yaskawa Nordic gör första affären på en helt ny robotcell

De genomför ett stort forskningsprojekt kring framtidens batteri

Skanska bygger gjuteri åt Scania i Södertälje för 600 miljoner kronor

Leine Linde förbättrar mätningen av töjning

Digital töjningsmätning i tuffa miljöer med ESR töjningssensorer.

Voswinkel byter namn till Stauff

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ventilföretaget växer kraftigt

Rekordorder till Volvo Bussar

Jernbro förvärvar igen

Veckans konkurser – vecka 11

Följ oss på LinkedIn

Rivstart för den nya maskinagenturen

Möjligt att minimera avbrottens påverkan i industrin

Sandvik Coromant stärker sitt erbjudande för Industri 4.0

Praktik och exjobb bidrar till nya möjligheter för både individer och företag

Hannover Messe öppnar om några veckor

Industrilås ställer ut på Hannovermässan

Scania har genomfört den största industriella omställningen i företagets historia

Tillverkare ökar produktionskapaciteten genom att digitalisera

Pneumatikföretaget Staccato Technologies inviger ny serieproduktion i Sverige

Componenta varslar 100 medarbetare i Främmestad

Tillverkare av beslag ökar kapaciteten

Aliaxis visar de senaste nyheterna på mässan Advanced Engineering

Sök pengar för framtidens automationslösningar

Sanna Arnfjorden Wadström blir ny vd för Sinf

Colly Components tar över Gesipa-försäljningen i Finland

Masskonkurser väntar Kinas bilindustri

Rise ger sig ut för att predika AI

Sandvik Coromant förbättrar verktygens produktivitet

Roboten som gör inspektionen åt dig

BE Group räknar med en fortsatt stark efterfrågan på stålprodukter

Hexagon förvärvar igen

Elmia belönar utställare

Hydraulikdagar i Linköping

LKAB investerar 45 miljoner kronor

Rockwell köper simuleringsföretag

Se alla Företagens egna nyheter

Vill du utbilda dig i maskinsäkerhet?

Besök JUMO på Hannovermässan 1-5 april 2019

Coromatic ställer ut på Elfack 2019. Nordens största el- och energimässa.

Bra tryck i verksamheten

Vikbara lagerlådan som reducerar volym

FANUC’s 450 tons helelektriska formspruta kommer till Europa

Besök Elastocon på Scandinavian Coating 20–21 mars 2019

Prefabricerade ECI-motorer med planetväxlar

Rullformade kvalitetsprofiler för fordonsindustrin

Sensata har över 75 års erfarenhet av produkter för flyg- och försvarskunder

Nomo är utställare i Skellefteå

Nu börjar det närma sig...

Det finns sammanhang mellan torr luft och virus överlevnadsförmåga

Telfa AB - industripumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Skellefteå 20-21 mars

En stark partner i 25 år

Bakterier i skärvätska

MOOG kunde sänka sina underhållskostnader till ett minimum med 3nines oljedimavskiljare.

Araldite: helt nytt akrylatlim konstruerat för X-TREME förhållanden

Så kontrollerar du löpvagnarna i ditt traverssystem

Finspångs Allmekano AB har investerat i ytterliggare en 5-axlig fleroperationsmaskin

3nines oljedimavskiljare på Mecspe 2019 i Parma

Lätt att missa brytpunkt till ny standard vid inkoppling av större fläktar...

Telfa AB - industripumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Skellefte...

Alutrade vinstdelar en halv miljon till medarbetarna

Specialteknik tillverkar aluminiumstativ till Volvo lastvagnar

Tipsa en kollega

0.142