23948sdkhjf

Volvo Cars visar världsnyhet i Los Angeles men det är ingen bil

Istället kommer företaget att demonstrera sin vision som omdefinierar vad en bil kan vara.

Sedan bilmässorna infördes har bilen alltid stått i centrum, på en roterande scen eller dold under skyddsavdrag av silke. Men bilar förändras, industrin förändras och så gör även förväntningarna hos de som använder bilar. Volvo Cars på Automobility LA speglar dessa förändringar. 

Hur konsumenter uppfattar ett varumärke är viktigare idag än krom, läder eller hästkrafter.

Därför kommer besökare av Volvos monter, där det normalt skulle stå en bil, att istället se ett enkelt men ändå överraskande meddelande: ”Detta är inte en bil” på den centrala ytan i montern. 

– Genom att kalla mässan för Automobility LA har organisatörerna erkänt den omvälvning som påverkar vår industri, säger Mårten Levenstam, ansvarig för produktstrategi på Volvo Cars.

De vill visa att företaget fick memot och startar en diskussion kring framtidens mobilitet. Så istället för att visa upp en konceptbil talar de om bilen som koncept. Företaget tror inte att de kommer att vinna ”Bästa bil på mässan” i år, men de har inga problem med det. För det här är inte en bilmässa, menar de.

Utöver detta statement kommer Volvo Cars att hålla ett antal interaktiva demonstrationer av anslutningstjänster, såsom in car-delivery, bildelning, företagets vision för självkörande bilar som visas med Volvos 360c-koncept och abonnemangstjänsten Care by Volvo.

– Vår industri förändras. Istället för att bara bygga och sälja bilar vill vi verkligen ge våra kunder friheten att resa på ett personligt, hållbart och säkert sätt, säger Håkan Samuelsson, koncernchef och vd för Volvo Cars.

– Vi erbjuder våra kunder tillgång till en bil, inklusive nya attraktiva tjänster när och där de vill ha dem, hävdar han.

Volvo Cars tror verkligen på kraften i strategiska partnerskap. Med etablerade teknikföretag som Amazon, Google och Nvidia, liksom teknik-startupföretag som Luminar och Zenuity visar Volvo innovativ interaktion med nya typer av partners.

Med det nya företagssyftet ”Freedom to move - på ett personligt, hållbart och säkert sätt” ställer Volvo Cars in kursen för framtiden. I mitten av nästa årtionde kommer hälften av alla bilar som säljs att vara elbilar, en tredjedel kommer att vara självkörande samt Volvo kommer skapa över fem miljoner direkta kundrelationer.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.063