23948sdkhjf

Specialfordon spolar rent i Stockholm

En jättelik våtdammsugare och skräddarsydda teknikbilar med busshytt och robotarm är grunden när Svevia tvättar tunnlar.

Stockholm. Svevia har en specialanpassad maskinpark till sitt förfogande när de ska städa Stockholms alla tunnlar.

Två teknikbilar, ett lastväxlarflak med pumpar och en jättelik våtdammsugare utgör grunden.

De två teknikbilarna har normalt varsitt ansvarsområde, en tar sig an skyltarna och den andra den 170 centimeter höga barriären.

De är försedda med en kranarm med robot och arbetar i flera steg, skyltar och barriärer förvattnas ofta, sedan sprutas rengöringsmedlet på och när det fått verka en stund spolas ytan ren med högtrycksvatten. Hela proceduren tar normalt 10-15 minuter.

Sopsugen är en Volvo FM9 med behållare från Johnston Beam. Behållaren rymmer 14 kubikmeter och vattentanken är 4,5 kubikmeter stor.

Sopsugen fungerar som en våtdammsugare, den går efter teknikbilarna och vattentvättar ytan genom att spola ut högtrycksvatten som sedan sugs upp momentant.

Lastväxlarflaket är försett med pumpar och tvättar sprutbetongen.

Specialbilarna går närmare 2 000 timmar per år, att jämföra med en vanlig lastbil som kanske nöjer sig med 1 500.

– Våra bilar går dock väldigt långsamt, motorn går mjukt och det som slits är i stället aggregaten, säger Robert Pettersson, Svevias platschef för TA och tunneltvätt i södra Stockholm och City.

Han räknar med att bilarna håller i 7-8 år innan det är dags att byta ut dem.

Alla teknikbilar är norskbyggda ekipage på Mercedes Econic-chassin med lågt insteg och busshytt.

– Busshytt är bra för då kan vi se upp i taket, det blir bättre arbetsmiljö och det krävs eftersom man sitter i bilen nästan hela skiftet, säger Robert Pettersson.

Alla bilar skräddarsys.

– Vi har till exempel sett till att ha bra luftfjädring i bilarna, det ska vara lätt att justera höjden – förarna sitter med joystickar och behöver kunna luta sig tillbaka.

Bilarna byts ut allt eftersom och snart är det dags igen.

– Just nu tittar vi på en helt ny teknikbil, som ska byggas i Norge eller Danmark, säger Robert Pettersson.

Den nya bilen blir en borstbil, ett fordon som kan köra både låg- och högtryck men också borsta.

Se maskinerna i rörelse på filmen längre ned.

Läs mer om städningen av tunnlarna - se länkarna nedan!

Läs här om hur Svevia städar alla Stockholms tunnlar (och några till), ett jobb som kräver sju nätter i veckan 36 veckor om året.

Läs här om det milda tvättmedlet som används för att bekämpa smutsen.

Läs här om hur självrenande betong och målarfärg som andas kan minska behovet av städning.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.125