23948sdkhjf

Specialfordon spolar rent i Stockholm

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

En jättelik våtdammsugare och skräddarsydda teknikbilar med busshytt och robotarm är grunden när Svevia tvättar tunnlar.

Stockholm. Svevia har en specialanpassad maskinpark till sitt förfogande när de ska städa Stockholms alla tunnlar.

Läs också: Miljonorder till Svevia

Två teknikbilar, ett lastväxlarflak med pumpar och en jättelik våtdammsugare utgör grunden.

De två teknikbilarna har normalt varsitt ansvarsområde, en tar sig an skyltarna och den andra den 170 centimeter höga barriären.

De är försedda med en kranarm med robot och arbetar i flera steg, skyltar och barriärer förvattnas ofta, sedan sprutas rengöringsmedlet på och när det fått verka en stund spolas ytan ren med högtrycksvatten. Hela proceduren tar normalt 10-15 minuter.

Sopsugen är en Volvo FM9 med behållare från Johnston Beam. Behållaren rymmer 14 kubikmeter och vattentanken är 4,5 kubikmeter stor.

Läs också: Svevia varslar 160 medarbetare

Sopsugen fungerar som en våtdammsugare, den går efter teknikbilarna och vattentvättar ytan genom att spola ut högtrycksvatten som sedan sugs upp momentant.

Lastväxlarflaket är försett med pumpar och tvättar sprutbetongen.

Specialbilarna går närmare 2 000 timmar per år, att jämföra med en vanlig lastbil som kanske nöjer sig med 1 500.

– Våra bilar går dock väldigt långsamt, motorn går mjukt och det som slits är i stället aggregaten, säger Robert Pettersson, Svevias platschef för TA och tunneltvätt i södra Stockholm och City.

Han räknar med att bilarna håller i 7-8 år innan det är dags att byta ut dem.

Alla teknikbilar är norskbyggda ekipage på Mercedes Econic-chassin med lågt insteg och busshytt.

– Busshytt är bra för då kan vi se upp i taket, det blir bättre arbetsmiljö och det krävs eftersom man sitter i bilen nästan hela skiftet, säger Robert Pettersson.

Alla bilar skräddarsys.

– Vi har till exempel sett till att ha bra luftfjädring i bilarna, det ska vara lätt att justera höjden – förarna sitter med joystickar och behöver kunna luta sig tillbaka.

Bilarna byts ut allt eftersom och snart är det dags igen.

– Just nu tittar vi på en helt ny teknikbil, som ska byggas i Norge eller Danmark, säger Robert Pettersson.

Den nya bilen blir en borstbil, ett fordon som kan köra både låg- och högtryck men också borsta.

Se maskinerna i rörelse på filmen längre ned.

Läs mer om städningen av tunnlarna - se länkarna nedan!

Läs här om hur Svevia städar alla Stockholms tunnlar (och några till), ett jobb som kräver sju nätter i veckan 36 veckor om året.

Läs här om det milda tvättmedlet som används för att bekämpa smutsen.

Läs här om hur självrenande betong och målarfärg som andas kan minska behovet av städning.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Mer om: Svevia
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

160 jobb räddas på Björneborg Steel

Tillverkare moderniserar maskinparken

Engcon investerar 90 miljoner i nya maskiner

Kamera hjälper robot samverka

Norelem visar bästa sättet att använda en snabbspännare på

Öppet hus hos Intercut

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Duroc Machine Tool stärker eftermarknaden i Norrland

Absolent ser en ökad efterfrågan i Norge

AP&T inrättar ett nytt kontaktcenter för Global Technical Support

Alpha Laser ska växa i Skandinavien

Finsk jakt på supermaterial för turbinblad

Yaskawa Nordic gör första affären på en helt ny robotcell

De genomför ett stort forskningsprojekt kring framtidens batteri

Veckans konkurser – vecka 11

Leine Linde förbättrar mätningen av töjning

Digital töjningsmätning i tuffa miljöer med ESR töjningssensorer.

Voswinkel byter namn till Stauff

Rekordorder till Volvo Bussar

Ventilföretaget växer kraftigt

Skanska bygger gjuteri åt Scania i Södertälje för 600 miljoner kronor

Jernbro förvärvar igen

Följ oss på LinkedIn

Rivstart för den nya maskinagenturen

Sandvik Coromant stärker sitt erbjudande för Industri 4.0

Praktik och exjobb bidrar till nya möjligheter för både individer och företag

Sök pengar för framtidens automationslösningar

Sanna Arnfjorden Wadström blir ny vd för Sinf

Colly Components tar över Gesipa-försäljningen i Finland

Masskonkurser väntar Kinas bilindustri

Rise ger sig ut för att predika AI

Sandvik Coromant förbättrar verktygens produktivitet

Roboten som gör inspektionen åt dig

BE Group räknar med en fortsatt stark efterfrågan på stålprodukter

Hexagon förvärvar igen

Elmia belönar utställare

Hydraulikdagar i Linköping

LKAB investerar 45 miljoner kronor

Se alla Företagens egna nyheter

Etikettlösningar från Knutwall!

Industrimässan i Skellefteå 20-21 mars 2019.

Intellinova Parallel MB finns nu med HMI-alternativ

ebm-papst lanserar en ny generation av centrifugalfläkten RadiCal

Synglas till process industrin från Mirit Glas

Gångjärn, Lås & grepp, Gummi- och PUR-produkter och myckat mere från TITGEMEYER

Den nya OptiFlex®2 hos Hansen-Icoma

En stark partner i 25 år

Lenze ställer ut på Hannover messen 1.-5. april

Stor energisparpotential hos Irlands stormarknader

Vill du utbilda dig i maskinsäkerhet?

Besök JUMO på Hannovermässan 1-5 april 2019

Coromatic ställer ut på Elfack 2019. Nordens största el- och energimässa.

Bra tryck i verksamheten

Vikbara lagerlådan som reducerar volym

FANUC’s 450 tons helelektriska formspruta kommer till Europa

Besök Elastocon på Scandinavian Coating 20–21 mars 2019

Prefabricerade ECI-motorer med planetväxlar

Rullformade kvalitetsprofiler för fordonsindustrin

Sensata har över 75 års erfarenhet av produkter för flyg- och försvarskunder

Nomo är utställare i Skellefteå

Nu börjar det närma sig...

Det finns sammanhang mellan torr luft och virus överlevnadsförmåga

Telfa AB - industripumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Skellefte...

En stark partner i 25 år

Tipsa en kollega

0.138