Redskapsföretaget vill växa i England och Frankrike
Finns en del jobb kvar att göra där de närmaste åren.
– Det är främst i Europa som försäljningen av OilQuicks produkter sker i dagsläget. Då majoriteten av de 30 000 grävmaskinerna som säljs årligen finns i Tyskland, England och Frankrike, så är det viktigt att vi har en stark marknadsandel på dessa marknader. Vi har en del jobb kvar att göra framförallt i England och Frankrike under de närmaste åren, säger företagets vd Henrik Sonerud i ett reportage som Produktionslyftet har gjort.
För närvarande går 85 procent av försäljningen på export. Av detta skeppas cirka 50 procent till tysktalande länder – Schweiz, Österrike och Tyskland. Men tillväxten är också bra i USA och ställningen är stark i Norden.
Företaget är specialiserat på helautomatiska redskapsfästessystem för grävmaskiner, hjullastare, truckar, materialhanteringsmaskiner och kranar. Kunderna finns inom entreprenad och industri.
Flera andra företag i Hudiksvall har deltagit i Produktionslyftet, till exempel Huddig, Voith och Mekanotjänst.
Produktionslyftet är ett nationellt program som initierades av Teknikföretagen och IF Metallår 2006. Tanken är att höja produktivitet, konkurrenskraft och utvecklingsförmåga i svensk industri och därmed förbättra förutsättningarna för lönsam produktion i Sverige.