23948sdkhjf

Hydroformning från AP&T till Kina

Den kinesiska fordonstillverkaren FAW Car Co. Ltd. satsar på hydroformning och gav AP&T förtroendet att leverera produktionsutrustningen.
Enligt ett pressmeddelande är FAW inte bara Kinas första fordonstillverkare utan också en av de största – med bland annat lastbilar, bussar och personbilar i produktutbudet.

När företaget planerade att tillverka en ny bilmodell bestämde man sig för att satsa på avancerad teknik för att kunna forma mer komplexa detaljer.

Den struktur som hela motorn monteras på i bilen – motorvaggan – kan tillverkas med en rad olika metoder, men FAW valde hydroformningsmetoden.

Enda leverantören
Det som avgjorde valet var kombinationen av en hög tekniknivå och positiva erfarenheter av AP&T.

– AP&T var den enda leverantören som erbjöd ett NC-baserat system för styrning av både hydroformningsverktyget och pressen som en gemensam formningsprocess, och det betyder mycket för kvalitetsnivån på våra produkter, säger Mr. Liu Qiang, Project Manager på FAW.

Pressen
Pressen AP&T levererat till FAW har 35 000 kN presskraft, den är av typen ”short stroke”, en energibesparande presstyp med kort cykeltid.

Hydroformning
Hydroformning innebär att ett rör eller ett profilämne fylls med vätska, oftast en vattenemulsion.

– Med hydroformning är det möjligt att utifrån ett bockat och förformat rör forma hela motorvaggan till dess slutliga form i en operation. Materialet får ingen återfjädring och det blir möjligt att hålla mycket fina toleranser, s.k. ”net shape”, säger Björn Kinnby AP&T:s försäljningschef i Asien.

Han fortsätter: ”Vidare sparar man vikt och får betydligt mindre skrot jämfört med konventionell tillverkning – det betyder både lägre tillverkningskostnad och högre kvalitet.”


På bilden: Jack Wang, AP&T:s Area Sales Manager i Kina och Liu Qiang, Project Manager på FAW.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.172