23948sdkhjf

Ryter till om sena CBAM-besked: ”Djupt oroad över bristen på brådska“

Branschorganisationen Eurofer bekymrar sig över att EU-kommissionens översyn av förenkling och effektivisering av CBAM dröjer tills nästa år.

Det europeiska stålorganisationen Eurofer reagerar med oro på EU-kommissionens budskap under konferensen: “A Carbon Border Adjustment Mechanism for Climate - Addressing carbon leakage to strengthen global climate action”. Kommissionen ska ha under konferensen ha förmedlat att lagstiftningsförslag angående CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism), som berör bland annat exportbestämmelser och täckning av nedströmssektorer, inte kommer att presenteras förrän i början av 2026.  

“Dessutom finns en av de högsta prioriteringarna för att säkra investeringar i ståldekarbonisering i Europa – att hantera resursomfördelning – för närvarande inte ens med i kommissionens planering av kommande lagförslag.“ 

Det skriver branschorganisationen i ett pressmeddelande och understryker att de är bekymrade för tidsramarna kring förenkling och effektivitet av CBAM.

”Medan kommissionen skyndar på förenklingen genom Omnibus Package, är den europeiska stålindustrin djupt oroad över bristen på brådska när det gäller att säkerställa CBAM:s effektivitet.”

Detta anser Eurofer går emot uttalade politiska riktlinjer och den känsla av brådska som flera representater uttryckte under konferensen.

Eurofer vill se omedelbara förbättringar och däribland till exempel:

  • Införande av en strukturell lagstiftningslösning för den mycket höga risken för resursomfördelning.
  • Införande av en strukturell lösning för att bevara europeisk export och därmed undvika koldioxidläckage på globala marknader.
  • Utvidgning av CBAM:s räckvidd till stålintensiva nedströmsprodukter.
  • Införa strikta standardvärden för koldioxidutsläpp.
  • Undanta europeiska produkter som exporteras, bearbetas utanför EU och återimporteras från CBAM-rapporteringskrav.

Eurofer befarar att om tempot inte höjs riskerar kombinationen av CBAM och avskaffandet av gratis utsläppsrätter att driva ut produktionen ur Europa - och därmed hota den europeiska stålindustrins konkurrenskraft.

Omnibus Package

Omnibus Package är ett lagstiftningspaket från EU-kommissionen som handlar om att förenkla och effektivisera genomförandet av EU-regler, inklusive Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM).

Bland annat vill man minska de administrativa bördorna, strömlinjeforma rapporteringskrav och anpassa befintliga regelverk. För CBAM:s del handla det om att det kan minska minimis-tröskeln på 150 euro för att minska rapportering av små importförsändelser och klargöra regler för CBAM-rapportering vid export och återimport.

Vad är CBAM?

CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism) är EU:s koldioxidavgift på importerade varor med hög klimatpåverkan med syfta att motverka koldioxidläckage och skapa rättvisa konkurrensvillkor.

Systemet går ut på att importörer måste rapportera varornas koldioxidutsläpp och köpa CBAM-certifikat motsvarande EU:s utsläppshandelssystem (ETS).

CBAM har redan börjat införas och förväntas vara fullt införd 2026.

https://www.naturvardsverket.se/vagledning-och-stod/cbam/

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.093