23948sdkhjf

Index-Traub Nordics vd: ”De företag som mår bra är de som arbetar mot försvarsindustrin”

Den gröna omställningen, försvarsindustrin och den industriella kompetensbristen. Det och mycket mer diskuteras i Index-Traub Nordics monter på Elmia Produktionsmässor.

Vi träffar Mathias Johansson, vd, för företaget. Han har en bra känsla och upplever att det är bra tryck på mässan. Han är där för att göra affärer och snacka business med branschen. Vi frågar honom hur branschen mår.

– Branschen mår ganska okej. Vissa har nedskärningar, medan andra inte alls har det. Vissa har ingenting att göra, medan andra har mycket att göra. Den gemensamma nämnaren för de företag mår bra är att de arbetar mot försvarsindustrin. Försvarsindustrin går som tåget.

Han berättar att både stora aktörer och mindre underleverantörer har det bra i dessa tider. Det går bra för alla de som på något sätt arbetar mot försvaret.

Ett annat ämne som Mathias Johansson brinner för att diskutera är den gröna omställningen, som inte alls är så självklar som den var till en början. 

– Alla stora fordonstillverkare står inför frågan: Ska vi elektrifiera eller ej? De väljer mellan vilken häst de ska satsa på. 

Som ett exempel tar han Mercedes Benz som redan har investerat i 18 miljarder euro i den gröna omställningen. Nu börjar den tyska regeringen tveka, detta då de insett att den gröna omställningen kommer att ta många arbeten. 50 procent av alla komponenter i bilarna kommer att försvinna. 

Samtalet leder oss in på andra trender. Vi frågar vd:n om vilka trender han märker av i branschen. 

– En tydlig trend är att företag vill köpa mer och mer komplexa maskiner. Detta för att det inte finns personal att anställa.  Problemet är bara att nuvarande personal inte har kunskapen att köra komplexa maskiner, säger Mathias Johansson. 

Han menar att svensk industri måste växla upp rent kunskapsmässigt. Och inte bara kunskapsmässigt, utan också när det gäller att marknadsföra industrin. 

– Det är inte hippt att jobba inom industrin. Industrin är inte vad den en gång var. Dock målar exempelvis rapport upp det så, genom att använda gamla filmer från industrier. Vi inom industrin måste bli bättre på att marknadsföra det vi arbetar med, säger han. 

Mathias Johansson menar att dagens ungdomar faktiskt inte vet hur det ser ut på en industri. 

– Vi inom industrin får skylla oss själva, vi har inte varit duktiga på att promotea oss själva. I forna öststater är exempelvis svarvare ett högstatusjobb. 

Hur går det för Index Traub?

– Ganska bra får jag säga. Vi ökar och säljer mer och mer. Vi har komplexa maskiner inom det högsta segmentet. 

Trots att det går bra, så står företaget likt många andra företag, för en del utmaningar.

– Vår stora utmaning är att få kunder att använda pengar på tekniken. De måste ge de det tid att hänga med i tekniken. Hjulen snurrar fortare och fortare, säger Mathias Johansson och tillägger:

– Det vi själva måste bli bättre på är att att bli duktigare med användarvänligheten. Det är inte coolt att ha 35 menyer. Det måste vara enklare gränssnitt. Kan vi bli ännu bättre på det, så har vi oändliga möjligheter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.094