23948sdkhjf

Generativ AI – högst upp på agendan hos många företagsledare

En majoritet av företagsledare är positiva till generativ AI och menar att fördelarna är betydligt fler än nackdelarna. Det framgår av rapporten "Harnessing the value of generative AI" från Capgeminis forskningsinstitut. 

Nästan alla tillfrågade håller med om att generativ är en fråga för företagens styrelser och har höga förväntningar på den tekniska utvecklingen.

Upphovsrättsintrång och cybersäkerhet skrämmer inte företagsledare. Tre av fyra företag menar att det positiva väger tyngre än det negativa och 40 procent av de intervjuade har redan avsatt budget för att utveckla tekniken. Resterande planerar att göra det samma det kommande året. 

En femtedel, däremot, känner oro över att det kan leda till störningar i branschen. 

Genom att implementera generativ AI räknar företagsledarna med en försäljningsökning på 8 procent och en kostnadsminskning på 7 procent, efter tre år.

– Generativ AI är ett kraftfullt verktyg som snabbt kommer att skapa nya värden hos företagen. Därför är det ingen överraskning att det redan står högst upp på agendan i praktiskt taget alla stora företag, kommenterar Thomas Svahn, Chef för Insights & Data på Capgemini Sverige. Fördelarna med generativ AI för både företagen och de anställda är många, men för att kunna skala upp tekniken krävs en strategi som utgår från människan och skapar förtroende och engagemang

Bland de intervjuade som arbetar inom den högteknologiska industrin är man mest positiv till generativ AI. Drygt 80 procent delar den åsikten. De två främsta användningsområdena är inom 3D-modellering för detaljerade former och förebyggande underhåll.

Försäljning och marknadsföring är andra områden där företagsledare tror att generativ AI kommer att göra skillnad.

Metodik:

Capgemini Research Institute har intervjuat 1 000 företag som är intresserade av att utforska generativ AI i 13 länder i USA, Europa och Asien och Stillahavsområdet: Storbritannien, USA, Australien, Kanada, Frankrike, Tyskland, Italien, Japan, Nederländerna, Norge, Singapore, Spanien och Sverige. Dessutom genomfördes djupintervjuer med tio branschledare. Den stora majoriteten (99%) av de undersökta organisationerna hade årliga intäkter på över 1 miljard dollar och över hälften (55%) hade intäkter över 5 miljarder dollar.

Capgemini

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.094