23948sdkhjf

Stort genombrott: Alternativt bränsle från stålproduktionens överskottsgas

I projektet FReSMe har Swerim bland andra undersökt hur metanol effektivt kan utvinnas ur överskottsgaserna från stålproduktion. Projektet har skapat ett stort genombrott där ett ton metanol kan utvinnas ur masugnsgas varje dag, vilket kan användas som alternativ till fossila bränslen.

Hos metallforskningsinstitutet Swerim i Luleå har ett stort genombrott i projektet FreSMe (From Residual Steel Gases to Methanol), inträffat. Tack vare den nya forskningen kan ett alternativ till fossila bränslen tillverkas samtidigt som klimatavtrycket minskar vid stålproduktionen.

I projektet har flera stora stålproducenter medverkat, bland annat SSAB och Tata Steel.

FReSMe-konceptet bygger på STEPWISE-tekniken utvecklad av det nederländska forskningsinstitutet TNO, för att fånga upp koldioxiden i masugnsgas på ett energieffektivt sätt och omvandla den till vätgas. I produktionen av metanol har projektet använt grön vätgas, som produceras genom elektrolys av vatten vid tillverkningen av metanol. Eventuellt överskott av koldioxid fångas upp och lagras.

Tekniken som utvecklats ska lätt kunna gå att skalas upp och kan användas av befintliga stålverk. Metanolen som tillverkas går att sälja och ska skapa ett positivt affärsincitament för stålindustrin samtidigt som koldioxidutsläppen minskar.

Metanol är en mångsidig kemikalie som bland annat kan användas som bränsle för sjöfarten, som ersättning till fossilt bränsle. Under våren till exempel ska metanol framställd med FReSMe-tekniken användas för att driva Stena Germanica-färjan mellan Göteborg och Kiel. Stena började redan 2015 konvertera just denna färja till metanoldrift för att få ner sina utsläpp, och till våren sker jungfrufärden med metanol som återvunnits ur överskottsgas från stålverk.

Att lyckas fånga upp koldioxid från stålindustrins utsläpp och producera metanol i stålindustrin är enligt Swerim en banbrytande teknologi, och att använda metanol som drivmedel inom sjöfart där elektrifiering inte är ett alternativ blir en chans att minska användandet av fossila bränslen.

Projektet har finansierats med 110 miljoner kronor av EU:s forsknings- och innovationsprogram Horizon 2020, och elva aktörer från sex länder har deltagit i det fyraåriga projektet. Aktörerna är i-deals (Spanien), Carbon Recykling International – CRI (Island), SSAB (Sverige), Array Indistries (Nederländerna), Tata Steel (Nederländerna), Stena Rederi (Sverige), Kisuma Chemicals (Nederländerna), TNO (Nederländerna), Swerim (Sverige), NIC – National Institute of Chemistry (Slovenien) och Politecnico di Milano (Italien).

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Tipsa en kollega

0.096