23948sdkhjf

Volkswagen förbereder eftermarknaden för elektrifieringen

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Med ett nytt lagerkomplex i Kassel ska Volkswagengruppen serva sina elbilar med utbytesbatterier. Det rapporterar Automotive News Europe.

Volkswagenkoncernen satsar stort på elektrifiering, en satsning som startar med den nya elbilen ID 3 nu i höst och som ska fortsätta med inte mindre än 70 modellanseringar av koncernens alla märken till 2028.

Läs också: Volkswagen går mot CO2-neutral produktion

Det kommer att ställa enorma krav inte bara på utveckling och produktion, utan också på att eftermarknadsverksamheten klarar av att ta hand om en elektrifierad vagnpark – inte minst för att just eftermarknaden är en av bilbranschens allra mest lukrativa verksamheter.

Bland annat kommer Volkswagengruppen därför bygga en helt ny lagerverksamhet för att lagra och hantera traktionsbatterier, alltså de stora (och dyra) batteripaket som står för bilens framdrift. Det berättar branschtidningen Automotive News Europe.

Lagerverksamheten kommer att förläggas till tyska Kassel, där man för närvarande disponerar 1,2 miljoner kvadratmeter golvutrymme.

Här ska inte bara traktionsbatterier för utbytesbehov hanteras, utan också komponenter och moduler som har med högspänningssystemet i bilarna att göra. Volkswagen kommer att erbjuda en garanti för sina ID-modeller som säkerställer att minst 70 procent av batterikapaciteten kommer att finnas kvar efter åtta år eller 16 000 mil, men man räknar med att en visst antal batteripaket kommer att behöva bytas efter olyckor och annat som kan äventyra batteriernas strukturella integritet.

Samtidigt hörs farhågor för att eftermarknadsverksamhetens vinster ska bli lidande på grund av elektrifieringen. Volkswagen beräknar att reparationskostnaderna kommer att vara 20–30 procent lägre hos koncernens elbilar, jämfört med motsvarande bensin- eller dieselbilar. Allt på grund av den minskade mekaniska komplexiteten och mindre slitage på de ingående komponenterna.

– Under lång tid har eftermarknaden varit en viktig del av Volkswagengruppens vinster. Med tanke på omvandlingen till elektrisk mobilitet och digitalisering, arbetar vi hårt för att säkerställa att så blir fallet även i framtiden, säger Christian Dahlheim, Volkswagengruppens försäljningschef, till Automotive News Europe.

Mer om: elbilar | Volkswagen
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Batteriåtervinning förenklas med ny metod

En ny metod för att återvinna gamla batterier kan ge bättre och billigare laddningsbara hydridbatterier (NiMH).

Nu byter de namn till Swedish Mining Innovation

Beowulf tilldelar borrningskontrakt i Kallak

Stora kostnader för Boliden efter branden

Fördjupning - Läget i basindustrin

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

1

Debattartikel: Gör en fossilfri omstart

Northvolt och Hydro i jv kring batteriåtervinning

Norge bygger gigantisk batterifabrik

Utbildningspaket för skärande bearbetning

Sotkamo Silver påbörjar pilottest

ABB utökar inom Industri 4.0

Mikrosvampar ska rena gruvvattnet

Ett steg närmare produktion av fossilfritt stål i industriell skala

Så går det för basindustrin i coronatid

IF Metall: Utredningen borde samla damm i ett arkiv

Tillverkare för gruvindustrin storvarslar i Sverige

Gnotec växer med ny kund – tillverkare av premiumfordon

SKF:s fabriker ska bli helt koldioxidneutrala 2030

Premiär för ny industrimässa: Smart Manufacturing

Höganäs varslar och stoppar produktionen

Processteknik-mässan flyttas

Nya rullkedjor och kedjehjul boostar kedjedrivare

Nu börjar plåtindustrin ana en ljusning 

De ska producera apatit från gruvavfall

Vad gäller egentligen för CE-märkning?

Misstänkt arbetsmiljöbrott på LKAB:s område

Dacke Industri förvärvar LGL Construction

Ett steg närmare klimatsmarta flygmotorer

Din maskin - det blev ingen mässa

Robotar gör armeringskorgar

Nytt ljus på järnmalmen i Norrbotten

Produktionen ligger nere i Kirunagruvan

Svenska Fönster tar över aluminiumproducent

Lego- och prototyptillverkaren satsar högt

Eurobattery Minerals förvärvar gruva i Finland

EAB ser ljust på framtiden och bygger ut

Se alla Företagens egna nyheter

Personlig skyddsutrustning och entréportaler!

Ut ur isoleringen, in i nätverket

Nyhet – konfigurator finns för dig som efterfrågar CAD-filer

Bygg din egen automationslösning hos Elektroautomatik

Designa dina egna profiler med Welsers online-konfigurator

Systemfokus hos AxFlow

Coromatic fokuserar på hållbar och fossilfri reservkraft

Vi har öppet hela sommaren - Din Lim- & Smörjmedelsexpert

Marknadens minsta kodläsare för industriellt bruk

Ett partnerskap som genererar innovationer

ELD- nytt nummer av JUMOs tidning Sensors+Automation

Aero Materiels digitaliseringsresa

Fuktskyddande emballage för plan och korrugerad plåt

JMHZ2 – gripdonet som ger roboten ett lyft

Transportskydd för metallplåt - Dipack® topp- och bottenskyd

Rullformning eller Strängpressning? Vad är bäst?

Laserutrustning för rengöring av rotationssymmetriska delar

Formsprutning i metall skapar möjligheter!

Webbinar: Oförstörande provning på komponenter och produkter

Nanotecs hybrid linjärställdon är det perfekta valet

Anders Jonsson ny VD för Oerlikon Balzers

Rörmärkning !

Rullformning – profiler med högsta precision och lönsamhet

norelems pendelstöd med automatisk återgång

Areco Direct tillsätter regionsäljchef i Stockholm

Tipsa en kollega

0.125