23948sdkhjf

Volkswagen förbereder eftermarknaden för elektrifieringen

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Med ett nytt lagerkomplex i Kassel ska Volkswagengruppen serva sina elbilar med utbytesbatterier. Det rapporterar Automotive News Europe.

Volkswagenkoncernen satsar stort på elektrifiering, en satsning som startar med den nya elbilen ID 3 nu i höst och som ska fortsätta med inte mindre än 70 modellanseringar av koncernens alla märken till 2028.

Läs också: Tusentals ingenjörsjobb står på spel

Det kommer att ställa enorma krav inte bara på utveckling och produktion, utan också på att eftermarknadsverksamheten klarar av att ta hand om en elektrifierad vagnpark – inte minst för att just eftermarknaden är en av bilbranschens allra mest lukrativa verksamheter.

Bland annat kommer Volkswagengruppen därför bygga en helt ny lagerverksamhet för att lagra och hantera traktionsbatterier, alltså de stora (och dyra) batteripaket som står för bilens framdrift. Det berättar branschtidningen Automotive News Europe.

Lagerverksamheten kommer att förläggas till tyska Kassel, där man för närvarande disponerar 1,2 miljoner kvadratmeter golvutrymme.

Här ska inte bara traktionsbatterier för utbytesbehov hanteras, utan också komponenter och moduler som har med högspänningssystemet i bilarna att göra. Volkswagen kommer att erbjuda en garanti för sina ID-modeller som säkerställer att minst 70 procent av batterikapaciteten kommer att finnas kvar efter åtta år eller 16 000 mil, men man räknar med att en visst antal batteripaket kommer att behöva bytas efter olyckor och annat som kan äventyra batteriernas strukturella integritet.

Samtidigt hörs farhågor för att eftermarknadsverksamhetens vinster ska bli lidande på grund av elektrifieringen. Volkswagen beräknar att reparationskostnaderna kommer att vara 20–30 procent lägre hos koncernens elbilar, jämfört med motsvarande bensin- eller dieselbilar. Allt på grund av den minskade mekaniska komplexiteten och mindre slitage på de ingående komponenterna.

– Under lång tid har eftermarknaden varit en viktig del av Volkswagengruppens vinster. Med tanke på omvandlingen till elektrisk mobilitet och digitalisering, arbetar vi hårt för att säkerställa att så blir fallet även i framtiden, säger Christian Dahlheim, Volkswagengruppens försäljningschef, till Automotive News Europe.

Mer om: elbilar | Volkswagen
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"Det är svårt att navigera utan karta"

ÅF Pöyry gör en affär och skapar möjligheter för Industri 4.0

AQ Group växer kraftigt

Maskintillverkaren Water Jet Sweden tar hjälp av Augmented Reality

AB Volvo: "Vi står inför en period av tuffare marknadsförhållanden"

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Tillverkaren RP Mold ökar kapaciteten

Protolabs investerar i maskiner

Cowi rekryterar marknadschef

"Här är ett bra tryck idag"

Industrin är olycksdrabbad enligt ny rapport

ABB:s traineeprogram vinner första pris bland teknikstudenter

"Det här är ett flexibelt transportsystem"

Tusentals ingenjörsjobb står på spel

Hon blir ny ordförande för Fordonsstrategisk forskning och innovation

"Det finns synergier med en skandinavisk organisation"

Schneider Electric gör industrin smartare

Maskintillverkaren Swift-Cut växer kraftigt

Anrik verkstad i konkurs – 50 anställda drabbade

Hållbar produktion i fokus när Prevas och Recab blir partners

Experter kompetensutvecklar industrin hos Weland

Efter Ovakos varsel – nu kritiseras facket

"Fördubblad kapacitet efter nyinvestering"

"Svensk tillverkningsindustri riskerar att hamna på efterkälken när robotarna tar en större plats"

Veckans mest lästa!

Genombrottsorder för Mycronic

Företaget Teknifo köps upp

Åkerströms framtidssäkrar portstyrningen hos SSAB i Borlänge

SKF förvärvar industriellt AI-bolag

Nancy Gougarty avgår som styrelseledamot i SKF

Goodtech levererar monteringslina till SEM

Scania stoppar produktion i Oskarshamn

Carl-Henric Svanberg ökar i Absolent

Han tar över som vd för YrkesAkademin

Ståljätte sänker vinstprognos på grund av böter

1

200 miljoner satsas på pilotanläggning för lagring av fossilfri vätgas i Luleå

Goodtech levererar robotiserad lasersvets till Permascand

Se alla Företagens egna nyheter

3nine pratar ren luft på EMO 2019

RS Components ingår globalt avtal med Maxim Integrated

G A Lindberg renoverar labbet - Nya labbtjänster inom kort!

Olympus IPLEX G Lite

norelem tar tekniksprång med kundanpassade gasfjädrar i rostfritt stål

Designa dina egna profiler med Welsers online-konfigurator

Utbildningsvecka hos RISE 2019: Fogning av multimaterial

G A Lindberg - föredragshållare på SSG Hydraulikdagar

KTH i pole position tillsammans med norelem

Motordrivna membranpumpar för industrin

Welser Profiler på Elmia Subcontractor 2019

Repay investerar i fiberlaser från Bystronic

Original Char-Lynn-motor

Stjernberg Automation levererar snabb skärmaskin

Klimatsmarta klädgalgar tillverkas med utrustning från AP&T

Repay skär tid och kapar kostnader med rörlaser

En kostnadseffektiv introduktion för mönsterkortsfräsning

Energibesparingar. Minskade kylkostnader. Minimalt underhåll

Drop-In ”Öppet hus” Fredag 8 November kl. 13.00 – 16.00

Kroken är haken

BTT Plåt investerar för framtiden

Arbetsrelaterad dermatit – och hur man kan förebygga den

Induktionslösningar för industrin

Vi levererar med känsla, kvalité och finish.

T-notplattan PT 25 har en universell precisions-, fastspänni

Tipsa en kollega

0.119