23948sdkhjf

Handlare har inte koll på Volvos nya bytesintervall

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Volvo Cars information om kortade kamremsbytesintervall når inte ut till fria verkstäder och inte ens till Volvo-auktoriserade handlare. Många bilköpare riskerar därför att få en otrevlig överraskning när det är dags för första servicen.

Volvo Cars går bara ut med informationen om de kortade kamremsbytesintervallen på nya VEA-motorn i sina egna kanaler. Det innebär att verkstäder som inte är Volvo-auktoriserade riskerar att missa denna information och därmed inte heller informerar sina Volvo-ägande kunder i tid. Största risk att gå miste om informationen löper verkstäder som inte använder Volvo Vida.

Läs även: Volvo chocksänker bytesintervall på nya dieselmotorerna

Tidigare artiklar i ämnet: Volvo har ändrat bytesintervallet även tidigare

Ännu större risk att gå miste om informationen om de nyare kortare bytesintervallen löper bilhandlare som inte är Volvo-auktoriserade. Att så verkligen är fallet har vi på Motormagasinet kunnat konstatera genom att ringa dussintalet olika bilhandlare i sommar som haft begagnade bilar med Volvos nya dieselfyra under huven till salu.

Läs också: Drivremmar problembarn för Volvo

De annonser vi ringde på var bilar med omkring 10000 mil på mätaren eller mer, där samtliga bilar var av årsmodell 2014 eller nyare och med någon av de nya dieselmotorvarianterna D2, D3, D4 eller D5 under huven. Vi ställde frågan ”när ska kamremmen bytas?”.

Resultatet av våra rundringningar besannade våra värsta farhågor. Ingen av de icke Volvo-auktoriserade handlarna svarade rätt på vår fråga, de flesta svarade ”vid 24000 mil”, vilket alltså var det gamla bytesintervallet. En av handlarna svarade 18000 mil, vilket är fel.

Vi ringde även några Volvo-auktoriserade handlare, vilka svarade ”vid 15000 mil” och två av handlarna uppgav själva att bytesintervallet nyligen ändrats och att de därför hade möjlighet att pruta lite på priset.

Hos en av Volvo-auktoriserade Bilbolagets anläggningar hävdade en säljare felaktigt att kamremmen ska bytas efter 18000 på den begagnade Volvo V90 D4 som i slutet på juni fanns till salu hos dem.

Läs även: Volvo chocksänker bytesintervall på nya dieselmotorerna

Tidigare artiklar i ämnet: Volvo har ändrat bytesintervallet även tidigare

Mer om: Volvo Cars
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Underleverantör varslar 25 anställda

Rekordaffär till Mabema

AI i industrins tjänst kan skapa enormt stora värden enligt rapport

Maskinbyggaren Examec investerar

VR-upplevelser hos Ovako på Elmia Subcontractor

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Nytt namn och nya affärer

Veckans mest lästa!

Alfa Laval öppnar ett nytt globalt center

Ny vd på Spring Systems i Torsås

VR-glasögon nytt verktyg för lackprogrammerare i Väderstad

Tre företag går ihop och skapar nyckelspelare inom digitalisering

Flera viktiga affärer till Troax

Nu är Fagersta Stainless storinvestering i drift

Uppgifter: Svenska elbilstillverkaren i allvarlig ekonomisk kris 

Digitaliseringsföretaget Cervino köps upp

Intertechna inleder samarbete med SKF

Kostnadsfri AI-utbildning förbättrar produktionen inom svensk industri

Christian Berner blir större

Stor automationsaffär till Prevas

Atlas Copco köper företag

Stålgrossisten Abrahamssons Järn växer

Duroc laddar för fler förvärv

Pronova i Halmstad gör en dubbel maskininvestering

Bufab förvärvar anrikt företag

Europas viktigaste plattform för AI prisad

Saltängen öppnar filial i Stockholm

Nu är SKF:s förvärv av AI-företaget Presenso i hamn

Stefan Widing tillträder som ny vd för Sandvik den 1 februari 2020

Automationsföretaget Rollco får ny försäljningschef

"Vi är för dåliga på att kommunicera"

Nibe köper företag med 340 medarbetare

Munters tar en affär värd 240 miljoner

Epiroc anpassar arbetsstyrkan

"Det kan inte bli så mycket värre för SSAB"

Epiroc säljer fabrik i Ockelbo

SKF:s vd: "Under fjärde kvartalet 2019 förväntar vi oss lägre volymer"

Se alla Företagens egna nyheter

Optisk filtrering, vad är det som krävs?

Floatglas – Materialet som används överallt

Järn och metall lack sprutmålning utstyr

SCHUNK utökar med ny kompetens!

Tryckande gasfjädrar och tillbehör från Titgemeyer

PTFE-kompensatorer från WILLBRANDT

Mångsidigt alternativ för djupare spår

Welser Profiler på Elmia Subcontractor 2019

Möt Interal på Elmia Subcontractor 12-15 november!

Let´s Go Electric!

Att använda silikonskum till tätning och packningar

Axiallänkar från norelem

Idrott ska inte vara en klassfråga!

Hydroscands nya slangpress underlättar arbetet i fält

Möt danska underleverantörer på Elmia Subcontractor 2019

Nu avslöjas komponenterna som behövs i framtidens fordon

Träffa KmK Instrument på Elmia Subcontractor

Elmia Subcontractor 2019

Södergrens Metallindustri AB– går starkt framåt

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Dolphin vätskeringvakuumpumpar

Welser Profiler på Elmia Subcontractor 2019

KIPP ställer ut på Elmia Subcontractor 12-15/11

Energirådgivaren informerar

Höghastighetsbearbetning med DATRON CNC-fräsmaskiner

Tipsa en kollega

0.154