23948sdkhjf

Drivremmar problembarn för Volvo

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Volvos problem med motorer som riskerar haverera på grund av rembrott har visat sig vara omfattande, och Volvo har fortfarande inte vidtagit alla nödvändiga åtgärder för att minimera riskerna för bilägarna.

Det började med att konsumentorganisationen Motormännen i februari förra året gick ut med ett pressmeddelande där man varnade bilägare för ”Volvos kamremsproblem”, det vill säga risken för motorhaveri på Volvos femcylindriga dieselmotor grund av att multiremmen går av eller lossnar och som en följd av detta trasslar in sig i kamremmen. En viktig orsak som Motormännen pekade på var att kamremmen på Volvo-motorn är dåligt skyddad.

Läs också: Snart kan statschefer och andra med högt skyddsbehov åka Volvo

Kort därefter konfronterade Motormagasinet Volvo Cars med dessa uppgifter och frågade vad biltillverkaren planerade för åtgärder med hänsyn till Motormännens varning. Volvo svarade med att inga särskilda åtgärder behövde vidtas och man förnekade också Motormännens påpekande om att Volvos dieselfemma har ett bristfälligt skydd av kamremmen.

Läs fler artiklar i vår granskning:
Volvo chocksänker bytesintervallen för remmar
Handlarna har inte koll på nya bytesintervallen
Verkstäder missar viktig information från Volvo

I vår fick vi nya uppgifter om att Volvo Cars infört tätare bytesintervall för multiremmen (9000 mil i stället för tidigare 18000 mil på vissa modeller) på vissa av sina femcylindriga motorer. På Volvo hävdade man då att det tätare bytesintervallet införts redan 2011. Varför tillverkaren inte berättade detta för Motormagasinet redan när vi frågade om just detta i februari fick vi ingen vettig förklaring till.

Samtidigt upptäckte vi att en betydande del av Volvos femcylindriga dieselmotorer fortfarande har samma bytesintervall på multiremmen, trots att dessa motorer också har samma bristfälliga skydd av kamremmen och även drabbats av multirems- och kamremshaverier.

Det är de femcylindriga dieselmotorerna med två liters cylindervolym som sitter i bilar från årsmodell 2011 och fram till 2017 i samtliga Volvo-modeller som tillverkades under den perioden.

Remmen inte enda orsaken: Problem med kamremmen eller den så kallade multiremmen är inte enda orsaken till att Volvos populära femcylindriga dieselmotorer haft en tendens att haverera. Havererad AC-kompressor eller spännrullar har varit andra felkällor som det skrivits om, framför allt bland Volvo-ägare på i första hand diskussionsforumet Jag Rullar.

Läs fler artiklar i vår granskning:
Volvo chocksänker bytesintervallen för remmar
Handlarna har inte koll på nya bytesintervallen
Verkstäder missar viktig information från Volvo

Mer om: Volvo Cars
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

SSAB permitterar

Nya intelligenta Roba bromskontrollmoduler från Mayr övervakar sensorlöst

De kan gå hem – med lön

Nu har Kyocera Fineceramics förvärvat Aliaxis Utilities & Industrys nordiska keramiska verksamhet

Första vändskärsborret för håldjup på 7xD

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Mitsubishi MTEC – Nytt tekniskt center för utbildning och teknik

"Det som är bra för industrin är bra för hela Sverige"

Ny familj inom mjukstartare

En död i arbetsplatsolycka

Oplanerat driftstopp ledde till för höga utsläpp

Veckans mest lästa!

HMS Networks tilldelas Svenska Företagspriset i Tyskland

Verkstadsföretaget Tramek investerar

Stor order till Sandvik

Veckans konkurser – vecka 37

Gränges drabbas av produktionsstörningar

Mastec automatiserar i Dalstorp

Volkswagen förbereder eftermarknaden för elektrifieringen

Ökad efterfrågan för Prototal

"Automation är oerhört viktig för svensk industris konkurrenskraft"

Underhåll och ombyggnation av pressverktyg växande område för AP&T

Diab tecknar miljardavtal

Scaniaanställd döms för vållande till kollegas död

Konjunkturvändningen är nära

Kolossal affär till Epiroc

Bruket räddas trots koncernens storvarsel

Ny agentur för Colly Components

Veckans mest lästa!

Volvo varslar i Eskilstuna

Ny teknik ska hindra framtida bussolyckor

Minskade beställningar från offshore ger varsel

NordiQ Group startar verksamhet i Slovakien

Metso stänger ner i Ersmark

Arbetsmiljöverket utreder explosionen

Micael Johansson ny vd för Saab

Metallföretag får böter

Se alla Företagens egna nyheter

Rostfria kabelmärkningar från Knutwall!

Bendiro fortsätter i Finland

En lösning för att upptäcka blanka och reflekterande föremål!

EMUGE-FRANKEN lanserar ny produkt på EMO i Hannover.

Finalisterna i Stålbyggnadspriset 2019

Condairs reservdelspolicy

Det är svårt att tänka sig en värld utan fläktar

5 snabbhärdande medicinklassade lim - Limmet är ofta en effektiv och kostnadseffektiv lösning!

Industrimässa i Sundsvall

Coromatics nyhetsbrev september 2019

EC-lågenergifläktar på ExpoVent i Luleå, Skellefteå, Umeå och Östersund

Smart Storing ökar säkerheten för långgods- och plåthantering

Safe Control kvalitetssäkrar ditt metalliska material

ZEISS Quiz #measuringhero - testa dina kunskaper i mätteknik!

Vi hälsar Ringdahl Maskiner & Verktyg AB välkomna i vår organisation!

Fläktar för ideala odlingsförhållanden i växthus

För alla oss som tycker om choklad!

Välkomna till Alihankinta 2019, 24-26 September

Ni vet bäst!

Investerar för specialprofiler med plåtbredd upp till 1.000 mm

Så gör OEM och leverantör lyckade affärer

Nyttja den information du redan har i er produktion!

Klimatsmarta plastbackar för förvaring

Fästteknik och Blindnitar från Titgemeyer

Kompensatorer från WILLBRANDT Gummiteknik

Tipsa en kollega

0.14