23948sdkhjf

Drivremmar problembarn för Volvo

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Volvos problem med motorer som riskerar haverera på grund av rembrott har visat sig vara omfattande, och Volvo har fortfarande inte vidtagit alla nödvändiga åtgärder för att minimera riskerna för bilägarna.

Det började med att konsumentorganisationen Motormännen i februari förra året gick ut med ett pressmeddelande där man varnade bilägare för ”Volvos kamremsproblem”, det vill säga risken för motorhaveri på Volvos femcylindriga dieselmotor grund av att multiremmen går av eller lossnar och som en följd av detta trasslar in sig i kamremmen. En viktig orsak som Motormännen pekade på var att kamremmen på Volvo-motorn är dåligt skyddad.

Läs också: Volvo Cars ökar vinsten

Kort därefter konfronterade Motormagasinet Volvo Cars med dessa uppgifter och frågade vad biltillverkaren planerade för åtgärder med hänsyn till Motormännens varning. Volvo svarade med att inga särskilda åtgärder behövde vidtas och man förnekade också Motormännens påpekande om att Volvos dieselfemma har ett bristfälligt skydd av kamremmen.

Läs fler artiklar i vår granskning:
Volvo chocksänker bytesintervallen för remmar
Handlarna har inte koll på nya bytesintervallen
Verkstäder missar viktig information från Volvo

I vår fick vi nya uppgifter om att Volvo Cars infört tätare bytesintervall för multiremmen (9000 mil i stället för tidigare 18000 mil på vissa modeller) på vissa av sina femcylindriga motorer. På Volvo hävdade man då att det tätare bytesintervallet införts redan 2011. Varför tillverkaren inte berättade detta för Motormagasinet redan när vi frågade om just detta i februari fick vi ingen vettig förklaring till.

Samtidigt upptäckte vi att en betydande del av Volvos femcylindriga dieselmotorer fortfarande har samma bytesintervall på multiremmen, trots att dessa motorer också har samma bristfälliga skydd av kamremmen och även drabbats av multirems- och kamremshaverier.

Det är de femcylindriga dieselmotorerna med två liters cylindervolym som sitter i bilar från årsmodell 2011 och fram till 2017 i samtliga Volvo-modeller som tillverkades under den perioden.

Remmen inte enda orsaken: Problem med kamremmen eller den så kallade multiremmen är inte enda orsaken till att Volvos populära femcylindriga dieselmotorer haft en tendens att haverera. Havererad AC-kompressor eller spännrullar har varit andra felkällor som det skrivits om, framför allt bland Volvo-ägare på i första hand diskussionsforumet Jag Rullar.

Läs fler artiklar i vår granskning:
Volvo chocksänker bytesintervallen för remmar
Handlarna har inte koll på nya bytesintervallen
Verkstäder missar viktig information från Volvo

Mer om: Volvo Cars
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

ABB i nytt robotsamarbete

Lesjöfors investerar

Inission förvärvar

Foria vidareutvecklar verksamheten inom tung industri

Så här digitaliserar och automatiserar du produktionsflödet

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

"Tecken på återhämtning"

Munters får ny toppchef

Ökad orderingång för Atlings Maskinfabrik

Corona-utbrottet – det är svårt att åberopa force majeure

Automationsföretaget Evomatic växer

FKG i ministermöte om coronavirusets effekter

Veckans mest lästa!

Ravema och LBY Tech utökar samarbetet

Tillverkaren Hjo Bulten investerar

SSAB anställer cirka 1 000 semestervikarier i Sverige

Gränges byter ordförande

"Produktion i Sverige är vägen att gå."

Industriföretaget Consilium får ny vd

Ljunghäll investerar

Brittisk affär till Lesjöfors

Garo gör affär med global aktör i fordonsindustrin

Bränslecellsföretaget myFC får ny försäljningschef

Beslut om korttidsarbete bedöms som nära

Industriellt samarbete mellan HMS Networks och Wexoe

AQ Group ökar vinsten

Ett nytt rekordår för OEM

Maskinaffär till Mycronic

Efterfrågad yrkesutbildning inom produktionsteknik blir nu verklighet

Industriföretaget Amnode sätter upp nya mål

Björneborg Steel tar hem affärer värda 45 miljoner kronor

Veckans mest lästa!

Piezomotor investerar i Uppsala

Coromatic digitaliserar stadsnät

Indutrade förvärvar

Atlas Copco gör stort förvärv

Rejlers gör en större affär med SSAB i Luleå

Se alla Företagens egna nyheter

Hur kan RFID öka din konkurrenskraft?

Lyft tunga skivor lätt - Besök Movomech på Underhåll 2020

Snabbleverans av dit glas från Mirit Glas

Handutrustning från Gema hos Hansen-Icoma

Vi har ett stort sortiment av gummikompensatorer

Tryckande gasfjädrar och tillbehör från Titgemeyer

Industrigolv i slitstarkt PVC!

Ultraljudstvättar för processindustrin

Kopparrör

Gör 2020 till året för smart tillverkning!

Har du behov av att låsa din cylinder?

Nytt lager och ny lindningsmaskin i Nordmarkshyttan

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

Rätt produkt i rätt tid. En rådgivare leverantör för dig!

Designa dina egna profiler med Welsers online-konfigurator

Hi #measuringhero

Printade skyltar för alla tänkbara användningsområden

Nytt samarbete mellan HMS Networks och Wexoe AB

3nines oljedimavskiljare på Industrie Paris

Protego Gummimagneter från Larko

Vad krävs för framgångsrika automationslösningar?

Arbetar du med räddningsfordon? Vi har komponenterna för dig

Nyhet inom kategorin UV-lampor: EV6500!

Vibration på arbetsplatsen - går att minska avsevärt

Du kan snabbt och enkelt se att muttrarna är rätt monterade!

Tipsa en kollega

0.156