23948sdkhjf

Nu kan svenska lastbilar bli tio meter längre

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Trafikverket har undersökt vilka vägar som kan öppnas för 34-metersekipage.

Trafikverket har på regeringens uppdrag undersökt möjligheterna att trafikera våra vägar med längre lastbilar. I dag ligger maxlängden på 25,25 meter, även om det pågår en del försöksverksamhet med längre ekipage. 

Trafikverkets rapport visar dock att delar av vägnätet skulle gå att öppna för lastbilar på upp till 34,5 meters längd.  

Läs också: Regelverket för utvinning ska skärpas

– Det är främst motorvägar, övriga mötesseparerade vägar och bredare vägar med högre standard som är lämpliga för längre lastbilar, säger Kenneth Natanaelsson, ansvarig för utredningen, i ett pressmeddelande. 

Trafikverket har identifierat 450 mil sammanhängande transportstråk, från Malmö till Haparanda, som utan några större åtgärder skulle kunna öppnas för de långa lastbilarna. Men man konstaterar att man på sikt skulle behöva göra vissa anpassningar, exempelvis av rastplatser och genomfarter i tätorter. För 150 miljoner kronor skulle det här vägnätet kunna öppna 2025. Och det skulle ge betydande miljövinster. 

– Uppskattningsvis kommer koldioxidutsläppen från lastbilstrafiken att minska med 4–6 procent, säger Julia Brandt, ansvarig för konsekvensanalysen. 

Vad betyder då de långa ekipagen för trafiksäkerheten? Ganska lite, visar Trafikverkets arbete. Mindre antal lastbilar kan bidra till minskad krockrisk i trafiken som helhet, samtidigt som den extra längden ökar riskerna vid omkörningar. I första läget betyder det dock mindre, eftersom den stora delen av det vägnät som skulle öppnas 2025 består av mötesseparerade vägar. 

– En viktig faktor är regelefterlevnaden. Vi föreslår att transportbranschen tar fram en förarutbildning för att bidra till att lastbilarna håller sig till rätt vägnät och körs på ett trafiksäkert sätt, säger Kenneth Natanaelsson. 

Om man blickar ännu längre framåt går vägnätet nästan att fördubbla, enligt Trafikverket. 

– För att få största samhällsnytta vid en framtida utveckling av vägnätet behöver vi föra dialog med näringslivet om vilka satsningar vi ska prioritera, säger Kenneth Natanaelsson. 

Transportföretagen är nöjda med Trafikverkets arbete och tycker att Trafikverket varit lyhörda för fördelarna med längre lastbilar. De ser fram emot vidare utredning av vägnätet. 

– Transportföretagen medverkar gärna. Vi tycker att den danska modellen är värd att pröva i Sverige, där de för 25,25 meter prövar varje sträcka för sig efter att ansökan inkommit, säger Anders Josephsson, näringspolitisk expert på Transportföretagen. 

FAKTA 

34,50-meters lastbilsekipage 

Trafikverket har identifierat 900 mil väg som kan upplåtas för längre fordon i ett första skede. Men alla de 900 milen består inte av sammanhängande sträckor. Trafikverkets förslag till vilket vägnät som är lämpligt att upplåta för längre lastbilar är därför de sträckor som bildar sammanhängande transportstråk och de omfattar totalt cirka 450 mil.  

  • E4, E6, E18 (Karlstad-Stockholm-Kapellskär)  
  • E16 (Borlänge -Gävle)  
  • E20 
  • E22 
  • Väg 23 (Hässleholm-Växjö) 
  • Väg 25 (Ljungby-Växjö) 
  • Väg 40 (Göteborg-Jönköping-Nässjö) 
  • Väg 44 (Trollhättan-Uddevalla) 
  • Väg 73 
  • Väg 56 
  • Väg 70 (Västerås-Sala – Borlänge) 
  • Väg 75 (Södra länken) 

De flesta av dessa sträckor skulle kunna upplåtas inom ett år enligt Trafikverket. Undantagen är sträckorna väg 23 (Hässleholm-Växjö) och E22 (Karlskrona-Norrköping) som beräknas kunna öppnas för trafik år 2023 respektive år 2025. 

Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Processteknik-mässan flyttas

Nya rullkedjor och kedjehjul boostar kedjedrivare

Nu börjar plåtindustrin ana en ljusning 

De ska producera apatit från gruvavfall

Metallkonstruktioner i sjukvårdens kamp mot corona

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

Koldioxidfri elkraft plus lokal järnmalm blir koldioxidfritt stål

Gruvjättens fabriksbyggnad utrymd efter brand

Smaken på grundvattnet avslöjar värdefulla fynd

Gnosjö Automatsvarvning nomineras till årets klimatpris

Jättemässan ställs in – nästa hålls 2022

Vad gäller egentligen för CE-märkning?

LKAB satsar på underhåll och bergförstärkning

Investering i nytt skärsystem – ska stå starka efter coronan

Stororder från kopparjätte

Extrema förhållanden för maskinerna på smältverk

Big Kaiser vann Global Industry Award 2020

Uddeholms stål är med och bekämpar coronan

Europeiska stålmarknaden kämpade redan innan corona

Misstänkt arbetsmiljöbrott på LKAB:s område

Prisas för ökad gruvproduktion och högre säkerhet

Industrijätten Hydro storvarslar

Certifieras för tillverkning av metallslang - bland annat

Ny konstruktionschef hos Borga Plåt

Dacke Industri förvärvar LGL Construction

Ett steg närmare klimatsmarta flygmotorer

Din maskin - det blev ingen mässa

Robotar gör armeringskorgar

Nytt ljus på järnmalmen i Norrbotten

Produktionen ligger nere i Kirunagruvan

Svenska Fönster tar över aluminiumproducent

Lego- och prototyptillverkaren satsar högt

Eurobattery Minerals förvärvar gruva i Finland

EAB ser ljust på framtiden och bygger ut

LKAB Wassaras borrhammare svarvas i Okuma

Mötesplats för europeisk stålindustri hålls i Stockholm

Björneborg Steel förvärvar del av konkursbo

Se alla Företagens egna nyheter

Formsprutning i metall skapar möjligheter!

Webbinar: Oförstörande provning på komponenter och produkter

Nanotecs hybrid linjärställdon är det perfekta valet

Anders Jonsson ny VD för Oerlikon Balzers

Rörmärkning !

Rullformning – profiler med högsta precision och lönsamhet

norelems pendelstöd med automatisk återgång

Areco Direct tillsätter regionsäljchef i Stockholm

Dricksvatten bör kontrolleras minst vart tredje år

RS introducerar frekvensomformare industriell automation

Hydroscands smidiga tryckluftslang - nu i butik och webbutik

Motordrivna membranpumpar för industrin

Rullformade profiler enligt IATF 16949 för fordonsindustrin

Webbutbildning i maskinsäkerhet

Driftsäkra transportband anpassade för livsmedelsprocesser

Att hantera förpackningsprojekt under nedstängning

Hydroscand investerar i rörbockningsverksamhet

SMART; stilla, stabil och sparsam - och oljefri!

Vico 3-Stegstvätt

Långsiktig hållbarhet inom tillverkningsindustrin kräver vat

Webbinarie: Equotip Bluetooth Live!

Ökad efterfrågan av mobil slangservice i kristid

Handla globalt- värdeskapande lokalt

Investerar för stålprofiler med plåtbredd upp till 1.000 mm

Förebyggande underhåll nyckel till bekymmersfri drift

Tipsa en kollega

0.11