23948sdkhjf

Nu kan svenska lastbilar bli tio meter längre

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Trafikverket har undersökt vilka vägar som kan öppnas för 34-metersekipage.

Trafikverket har på regeringens uppdrag undersökt möjligheterna att trafikera våra vägar med längre lastbilar. I dag ligger maxlängden på 25,25 meter, även om det pågår en del försöksverksamhet med längre ekipage. 

Trafikverkets rapport visar dock att delar av vägnätet skulle gå att öppna för lastbilar på upp till 34,5 meters längd.  

Läs också: Einride inleder nytt svenskt samarbete

– Det är främst motorvägar, övriga mötesseparerade vägar och bredare vägar med högre standard som är lämpliga för längre lastbilar, säger Kenneth Natanaelsson, ansvarig för utredningen, i ett pressmeddelande. 

Trafikverket har identifierat 450 mil sammanhängande transportstråk, från Malmö till Haparanda, som utan några större åtgärder skulle kunna öppnas för de långa lastbilarna. Men man konstaterar att man på sikt skulle behöva göra vissa anpassningar, exempelvis av rastplatser och genomfarter i tätorter. För 150 miljoner kronor skulle det här vägnätet kunna öppna 2025. Och det skulle ge betydande miljövinster. 

– Uppskattningsvis kommer koldioxidutsläppen från lastbilstrafiken att minska med 4–6 procent, säger Julia Brandt, ansvarig för konsekvensanalysen. 

Vad betyder då de långa ekipagen för trafiksäkerheten? Ganska lite, visar Trafikverkets arbete. Mindre antal lastbilar kan bidra till minskad krockrisk i trafiken som helhet, samtidigt som den extra längden ökar riskerna vid omkörningar. I första läget betyder det dock mindre, eftersom den stora delen av det vägnät som skulle öppnas 2025 består av mötesseparerade vägar. 

– En viktig faktor är regelefterlevnaden. Vi föreslår att transportbranschen tar fram en förarutbildning för att bidra till att lastbilarna håller sig till rätt vägnät och körs på ett trafiksäkert sätt, säger Kenneth Natanaelsson. 

Om man blickar ännu längre framåt går vägnätet nästan att fördubbla, enligt Trafikverket. 

– För att få största samhällsnytta vid en framtida utveckling av vägnätet behöver vi föra dialog med näringslivet om vilka satsningar vi ska prioritera, säger Kenneth Natanaelsson. 

Transportföretagen är nöjda med Trafikverkets arbete och tycker att Trafikverket varit lyhörda för fördelarna med längre lastbilar. De ser fram emot vidare utredning av vägnätet. 

– Transportföretagen medverkar gärna. Vi tycker att den danska modellen är värd att pröva i Sverige, där de för 25,25 meter prövar varje sträcka för sig efter att ansökan inkommit, säger Anders Josephsson, näringspolitisk expert på Transportföretagen. 

FAKTA 

34,50-meters lastbilsekipage 

Trafikverket har identifierat 900 mil väg som kan upplåtas för längre fordon i ett första skede. Men alla de 900 milen består inte av sammanhängande sträckor. Trafikverkets förslag till vilket vägnät som är lämpligt att upplåta för längre lastbilar är därför de sträckor som bildar sammanhängande transportstråk och de omfattar totalt cirka 450 mil.  

  • E4, E6, E18 (Karlstad-Stockholm-Kapellskär)  
  • E16 (Borlänge -Gävle)  
  • E20 
  • E22 
  • Väg 23 (Hässleholm-Växjö) 
  • Väg 25 (Ljungby-Växjö) 
  • Väg 40 (Göteborg-Jönköping-Nässjö) 
  • Väg 44 (Trollhättan-Uddevalla) 
  • Väg 73 
  • Väg 56 
  • Väg 70 (Västerås-Sala – Borlänge) 
  • Väg 75 (Södra länken) 

De flesta av dessa sträckor skulle kunna upplåtas inom ett år enligt Trafikverket. Undantagen är sträckorna väg 23 (Hässleholm-Växjö) och E22 (Karlskrona-Norrköping) som beräknas kunna öppnas för trafik år 2023 respektive år 2025. 

Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"Det här är vår absolut största investering hittills"

Tillverkare varslar 13 medarbetare

ProfilGruppen nyinvesterar i småländska Åseda

Han blir chef för affärsområde Smältverk på Boliden

Sandvik slutför förvärv i Kanada

Sandvik har nu slutfört förvärvet av kanadensiska Newtrax och kan därmed förstärka sin digitala verktygslåda med teknologi för trådlös uppkoppling i gruvmiljö.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

"Vi har haft en väldigt bra tillväxt de senaste åren"

Brokk växlar upp i USA

Systerföretagen Brokk och Aquajet Systems öppnar ett gemensamt demonstrations- och servicecenter i St Joseph, i den amerikanska delstaten Missouri.

"Tillväxten planar ut"

Satsningen på AM har aldrig varit större än nu

Veckans mest lästa!

Debut för Volvos självkörande Vera

Tillsammans med DFDS ska Volvo Lastvagnar testa framtidens transportsystem i Göteborgs hamn.

Rekord i maj: Sveriges snabbaste cisternreparation?

ABB-teknik bidrar till Sveriges största solcellspark

Nu tar Sparbanken Skånes Solcellspark i Sjöbo över titeln som Sveriges största solcellspark. ABB-teknik är med och gör det möjligt.

Veckans konkurser – vecka 24

Följ oss på LinkedIn

Nomo förvärvar

Ziwa Mekanisk Tillverkning investerar

"Vi har ingen avsikt att bli en i mängden"

Oerlikon Balzers har invigt två nya beläggningscenter i Sverige

Scanias vision: Pendlare på morgonen, varor på dagen och sopor nattetid

Med NTX presenterar Scania ett nytt koncept för flexibla urbana transporter.

Säkerheten inom laserprocessen är en viktig och global fråga

EU stoppar stålfusion

"Vi har tagit hem affärer av sällan skådat slag"

De skapar den digitala fabriken

Över 1 000 olycksfria dagar

Svenska industriföretag redo för 5G

Nederländerna: Så mycket sänker elbilar vinsten

Elektroautomatik utökar med ny konsultchef

Pirtek drar på

Veckans mest lästa!

Haldex får ny vd

Stålåret 2019: Vart är vi på väg?

Internationell gruvkonferens hålls i Sverige

Sverige är inte så bra på innovation

Veckans mest lästa!

Hans Persson ny Operations Manager på Åkerströms Björbo

Se alla Företagens egna nyheter

Första Xact Metal 3D-skrivaren i Europa hos Protech

I både industriföretag och Formel 1-team är ett bra teamwork avgörande för att nå framgång

FJERO får en stororder på Skidding-cylindrar som ska till Ryssland

3D-scanner från ShapeGrabber!

Stora förbättringar och framsteg i Lesjöfors China

G A Lindberg ChemTech förvärvar delar av Edvard Schneidler och utökar vårt elektroniksortiment

Hygienisk , exakt och robust tryckgivare - JUMO TAROS S46 H

Marincylinder: 2-stegs teleskop

Böjt och rundat glas från Mirit Glas

Handutrustning från Gema hos Hansen-Icoma

Vindkraftsindustrin - WILLBRANDT Gummiteknik

Leverantör till svensk industri

Spara kostnader, vikt och C02 med tjockleksoptimerade profiler

Rekord i maj: Sveriges snabbaste cisternreparation?

Lyckad investering!

Motordrivna membranpumpar för industrin

Vad är kopplingen mellan Industry 4.0 och IO-Link?

Lovande produktnyhet

Leverans av pressutrustningar till kund

Tebeco släpper Ny Costa broschyr inom slip/avgradning

Dorato Tools blir representant för världens största tillverkare av fräshobb...

Coromatics nyhetsbrev juni 2019

Hydrauliska slangar och slangkoppling

Sommar 2019

Stäubli – kylning av elektronik

Tipsa en kollega

0.142