23948sdkhjf

Nu kan svenska lastbilar bli tio meter längre

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Trafikverket har undersökt vilka vägar som kan öppnas för 34-metersekipage.

Trafikverket har på regeringens uppdrag undersökt möjligheterna att trafikera våra vägar med längre lastbilar. I dag ligger maxlängden på 25,25 meter, även om det pågår en del försöksverksamhet med längre ekipage. 

Trafikverkets rapport visar dock att delar av vägnätet skulle gå att öppna för lastbilar på upp till 34,5 meters längd.  

Läs också: Örebro tar upp kampen om elväg

– Det är främst motorvägar, övriga mötesseparerade vägar och bredare vägar med högre standard som är lämpliga för längre lastbilar, säger Kenneth Natanaelsson, ansvarig för utredningen, i ett pressmeddelande. 

Trafikverket har identifierat 450 mil sammanhängande transportstråk, från Malmö till Haparanda, som utan några större åtgärder skulle kunna öppnas för de långa lastbilarna. Men man konstaterar att man på sikt skulle behöva göra vissa anpassningar, exempelvis av rastplatser och genomfarter i tätorter. För 150 miljoner kronor skulle det här vägnätet kunna öppna 2025. Och det skulle ge betydande miljövinster. 

– Uppskattningsvis kommer koldioxidutsläppen från lastbilstrafiken att minska med 4–6 procent, säger Julia Brandt, ansvarig för konsekvensanalysen. 

Vad betyder då de långa ekipagen för trafiksäkerheten? Ganska lite, visar Trafikverkets arbete. Mindre antal lastbilar kan bidra till minskad krockrisk i trafiken som helhet, samtidigt som den extra längden ökar riskerna vid omkörningar. I första läget betyder det dock mindre, eftersom den stora delen av det vägnät som skulle öppnas 2025 består av mötesseparerade vägar. 

– En viktig faktor är regelefterlevnaden. Vi föreslår att transportbranschen tar fram en förarutbildning för att bidra till att lastbilarna håller sig till rätt vägnät och körs på ett trafiksäkert sätt, säger Kenneth Natanaelsson. 

Om man blickar ännu längre framåt går vägnätet nästan att fördubbla, enligt Trafikverket. 

– För att få största samhällsnytta vid en framtida utveckling av vägnätet behöver vi föra dialog med näringslivet om vilka satsningar vi ska prioritera, säger Kenneth Natanaelsson. 

Transportföretagen är nöjda med Trafikverkets arbete och tycker att Trafikverket varit lyhörda för fördelarna med längre lastbilar. De ser fram emot vidare utredning av vägnätet. 

– Transportföretagen medverkar gärna. Vi tycker att den danska modellen är värd att pröva i Sverige, där de för 25,25 meter prövar varje sträcka för sig efter att ansökan inkommit, säger Anders Josephsson, näringspolitisk expert på Transportföretagen. 

FAKTA 

34,50-meters lastbilsekipage 

Trafikverket har identifierat 900 mil väg som kan upplåtas för längre fordon i ett första skede. Men alla de 900 milen består inte av sammanhängande sträckor. Trafikverkets förslag till vilket vägnät som är lämpligt att upplåta för längre lastbilar är därför de sträckor som bildar sammanhängande transportstråk och de omfattar totalt cirka 450 mil.  

  • E4, E6, E18 (Karlstad-Stockholm-Kapellskär)  
  • E16 (Borlänge -Gävle)  
  • E20 
  • E22 
  • Väg 23 (Hässleholm-Växjö) 
  • Väg 25 (Ljungby-Växjö) 
  • Väg 40 (Göteborg-Jönköping-Nässjö) 
  • Väg 44 (Trollhättan-Uddevalla) 
  • Väg 73 
  • Väg 56 
  • Väg 70 (Västerås-Sala – Borlänge) 
  • Väg 75 (Södra länken) 

De flesta av dessa sträckor skulle kunna upplåtas inom ett år enligt Trafikverket. Undantagen är sträckorna väg 23 (Hässleholm-Växjö) och E22 (Karlskrona-Norrköping) som beräknas kunna öppnas för trafik år 2023 respektive år 2025. 

Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"Det här är en framtidsinvestering"

Ragn-Sells stänger produktion

BE Group byter ordförande

Ramo Group skickar nu sina första tävlande från Jönköping International Business school till Kina

Lägre vinst för Duroc

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ståljätten väntas säga upp personal

Nöjd statsminister hos Björneborg Steel

När storleken spelar roll

Här är världens nu största vindturbin som kan ge 16 000 hushåll el.

Specma investerar i en ny fabrik och huvudkontor i Göteborg

Digitalisera produktionen - hur gör man?

1

Han blir ny vd för Stena Recycling

Stena Recycling Sverige får 1 september ny vd.

Unikt och banbrytande fräsverktyg från Datron

Följ oss på LinkedIn

Okuma presenterar nyheter för form- och verktygsindustrin vid EMO Hannover 2019

Messer Cutting Systems gör en storsatsning

Ny vd till Emballator Metal Group

Per Wincent ny vd för Heidenhain Scandinavia

Okuma ger plats för digitalisering och automation vid EMO Hannover

Två plastföretag blir ett

Personalbrist hotar batterifabriken

Samverkan för industriell omställning på SLD2019

Gruvföretaget provborrar trots protester

De levererar sitt största sfäriska kullager någonsin

Schaeffler har producerat det största sfäriska släta lagret i företagets historia hittills.

Proplate storsatsar i USA och öppnar bolag i Chicago

Weland investerar i högeffektiv svetsrobotanläggning

Här är gruvbolagets nye vd

Laserrök – ett mycket hälsofarligt ämne

Veckans mest lästa!

Åkerstedts väljer H&D Wireless IoT-sensor

Lindahl till Infranord

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Sandvik Coromant förbättrar spårfräsningen

Scania klimatstrejkar

Svenska skruvar till Cern

Scania lyfter med lastbilar

Örebro tar upp kampen om elväg

Se alla Företagens egna nyheter

Robust membranpump för höga tryck och slitande medier

Anmäl er till kostnadsfritt JUMO webinar inom ph-mätning och mätteknik- 3 september

New video! Peter needs to dose toothpaste...

IPG LaserCube - enkel och smidig laserskärmaskin med extrem noggrannhet

GBD lanserar webbshop

WEVO håller seminarium om ingjutning av elektronik 14-16 oktober, välkommen!

ebm-papst utökar OEM-avdelningen med en ny försäljningsingenjör i Stockholm

Limskola – Industri Grundläggande - 23/9 i Ljungby, välkommen att anmäla dig nu!

Hur du väljer de bästa belysningsteknikerna för din maskinvision!

Specialteknik AB tillverkar packanläggning

Flexible positioning drives and actuators

Doppelmayr säkrar produktkvaliteten med riktverk från ARKU

Optisk mätning - Multisensor - Laser - 3D

Anpassning ger framgång

SLD 2019 – The Automotive Summit 17 oktober, Göteborg

Coromatic Case Video Green Mountain

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

2 och 3-komponents lackanläggning

Mirit Glas tilbydar afirglas, som är nästan lika hårt som diamant

Chockdämpare från WILLBRANDT Gummiteknik

Vår fästteknik till dina konstruktioner

Optisk mätning - Multisensor - Laser - 3D

ebm-papst visar energieffektiva lösningar för fastighetsventilation på Fast...

Söker du efter rätt mätmetod för olika material?

Solectro AB håller öppet hus hos den 11-12 September

Tipsa en kollega

0.172