23948sdkhjf

Nu kan svenska lastbilar bli tio meter längre

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Trafikverket har undersökt vilka vägar som kan öppnas för 34-metersekipage.

Trafikverket har på regeringens uppdrag undersökt möjligheterna att trafikera våra vägar med längre lastbilar. I dag ligger maxlängden på 25,25 meter, även om det pågår en del försöksverksamhet med längre ekipage. 

Trafikverkets rapport visar dock att delar av vägnätet skulle gå att öppna för lastbilar på upp till 34,5 meters längd.  

Läs också: Tillståndet klart för Einride – ut på allmän väg i vår

– Det är främst motorvägar, övriga mötesseparerade vägar och bredare vägar med högre standard som är lämpliga för längre lastbilar, säger Kenneth Natanaelsson, ansvarig för utredningen, i ett pressmeddelande. 

Trafikverket har identifierat 450 mil sammanhängande transportstråk, från Malmö till Haparanda, som utan några större åtgärder skulle kunna öppnas för de långa lastbilarna. Men man konstaterar att man på sikt skulle behöva göra vissa anpassningar, exempelvis av rastplatser och genomfarter i tätorter. För 150 miljoner kronor skulle det här vägnätet kunna öppna 2025. Och det skulle ge betydande miljövinster. 

– Uppskattningsvis kommer koldioxidutsläppen från lastbilstrafiken att minska med 4–6 procent, säger Julia Brandt, ansvarig för konsekvensanalysen. 

Vad betyder då de långa ekipagen för trafiksäkerheten? Ganska lite, visar Trafikverkets arbete. Mindre antal lastbilar kan bidra till minskad krockrisk i trafiken som helhet, samtidigt som den extra längden ökar riskerna vid omkörningar. I första läget betyder det dock mindre, eftersom den stora delen av det vägnät som skulle öppnas 2025 består av mötesseparerade vägar. 

– En viktig faktor är regelefterlevnaden. Vi föreslår att transportbranschen tar fram en förarutbildning för att bidra till att lastbilarna håller sig till rätt vägnät och körs på ett trafiksäkert sätt, säger Kenneth Natanaelsson. 

Om man blickar ännu längre framåt går vägnätet nästan att fördubbla, enligt Trafikverket. 

– För att få största samhällsnytta vid en framtida utveckling av vägnätet behöver vi föra dialog med näringslivet om vilka satsningar vi ska prioritera, säger Kenneth Natanaelsson. 

Transportföretagen är nöjda med Trafikverkets arbete och tycker att Trafikverket varit lyhörda för fördelarna med längre lastbilar. De ser fram emot vidare utredning av vägnätet. 

– Transportföretagen medverkar gärna. Vi tycker att den danska modellen är värd att pröva i Sverige, där de för 25,25 meter prövar varje sträcka för sig efter att ansökan inkommit, säger Anders Josephsson, näringspolitisk expert på Transportföretagen. 

FAKTA 

34,50-meters lastbilsekipage 

Trafikverket har identifierat 900 mil väg som kan upplåtas för längre fordon i ett första skede. Men alla de 900 milen består inte av sammanhängande sträckor. Trafikverkets förslag till vilket vägnät som är lämpligt att upplåta för längre lastbilar är därför de sträckor som bildar sammanhängande transportstråk och de omfattar totalt cirka 450 mil.  

  • E4, E6, E18 (Karlstad-Stockholm-Kapellskär)  
  • E16 (Borlänge -Gävle)  
  • E20 
  • E22 
  • Väg 23 (Hässleholm-Växjö) 
  • Väg 25 (Ljungby-Växjö) 
  • Väg 40 (Göteborg-Jönköping-Nässjö) 
  • Väg 44 (Trollhättan-Uddevalla) 
  • Väg 73 
  • Väg 56 
  • Väg 70 (Västerås-Sala – Borlänge) 
  • Väg 75 (Södra länken) 

De flesta av dessa sträckor skulle kunna upplåtas inom ett år enligt Trafikverket. Undantagen är sträckorna väg 23 (Hässleholm-Växjö) och E22 (Karlskrona-Norrköping) som beräknas kunna öppnas för trafik år 2023 respektive år 2025. 

Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

LKAB är inne i en intensiv prospekteringsfas

Glad påsk!

Götene Ufo ökar produktiviteten

Nevs ska bygga tyska solcellsbilar

Det är den tyska bilutvecklaren Sono Motors som har valt att förlägga produktionen av den solcellsdrivna modellen Sion i Trollhättan. I ett första skede handlar det om 260 000 bilar som ska tillverkas av Nevs under en åttaårsperiod, uppger flera media.

Den tunga maskininvesteringen är driftsatt och går för fullt

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Trådlös uppkoppling nästa steg för Sandvik

Bågenfelt & Hellström väljer Mazak – igen

”Det här är en maskin att växa med."

Sveriges mest attraktiva arbetsgivare – topp 10

Ökad vinst för ProfilGruppen

Svenskutvecklad linjärgivare för valsgapsmätning inom stål- och metallverk

ABB:s vd Ulrich Spiesshofer avgår

Robotteknik Automation Vetlanda köps upp

Legotillverkaren Kalmar Rostfria ökar kapaciteten

Gruvan – framtidens energilager

Att lagra energi blir allt viktigare i framtiden. Nedlagda gruvor kan vara lösningen. Nu letar Pumped Hydro efter tio lämpliga platser för fullskaleanläggningar, samt en pilot i Sverige.

De köper gruva för 7,4 miljarder – kontant!

Allkal tar hem en maskinaffär hos Leine Linde i Strängnäs

Legotillverkare ökar kapaciteten

Borga Plåt får ny vd

Produktnyheter väckte stort intresse på Kukas automationsdagar

Nu kan svenska lastbilar bli tio meter längre

Gotland får världens första trådlösa elväg

Vägen från flygplatsen in till Visby byggs med världsunik teknik.

Xylem inviger ny testanläggning

Veckans konkurser – vecka 15

BE Groups vd säger upp sin anställning

Sandbergs Maskinbearbetning ökar mätkapaciteten kraftigt

Midroc satsar för att möta morgondagens industri

Still stärker sin marknadsposition i Norden

Tibnor i Köping investerar i en trumlingsbläster

Leax blir starkare genom delning

Domen mot Boliden är klar

KTH kickar igång ny distansutbildning

Hur påverkas vi av digitaliseringen?

Sikama introducerar en ny termisk massflödesmätare

Ny programdirektör för SIP STRIM

Alpha Laser ska växa i Skandinavien

Sök pengar för framtidens automationslösningar

Se alla Företagens egna nyheter

Robust membranpump för höga tryck och slitande medier

Fyra digitala inspektioner på två veckor

Stort sug efter fordonsfjädrar i Ryssland

Extrainsatta kurstillfällen i juni

Partikel & ytrenhet samt vattenrenhets dag!

Möt oss på Control 2019 i Stuttgart!

Sänk kostnaderna med Balluffs in-/utgångshubbar och IO-Link teknik!

Effektivisera produktionen med DATRONs multi-talang!

Hur skyddar ni er mot farliga partiklar i inandningsluften?

Nedräkningen har börjat!

Weintek HMI för extern skärm!

Spara kostnader, vikt och C02 med tjockleksoptimerade profiler

PMC Cylinders: Mobila cylindrar – Vår hemmaarena, har visats på Bauma

Ny robotcell på Interal!

KmK Instrument introducerar banbrytande mätning av dimensioner

Varför använda mikrovågsgivare?

Behöver du kontrollera dricksvatten i samband med fastighetsköp?

Hitta din CNC maskin hos Carlstad Machinetools!

Vertikalsvarv för storproduktion

R 5 0760 A PLUS den intelligenta vakuumpumpen med integrerad frekvensomvandlare

ZEISS expanderar!

Hög acceleration och låg cogging

Innovation inom livsmedelsindustrin!

Reducerad utvecklingstid och ökad produktivitet för maskinbyggare

Vad är mekanisk provning?

Tipsa en kollega

0.165