23948sdkhjf

Hamnstrejken avblåst

Industriarbetsgivarna gläds över beskedet.

Hamnstrejken är avblåst. I elfte timmen har Sveriges hamnar och Hamnarbetarförbundet tecknat ett andrahandsavtal. Det betyder att verksamheten i samtliga berörda hamnar återgår till det normala. 

Efter att medlarna i förra veckan lagt ett andra bud, som Sveriges hamnar accepterade men Hamnarbetarförbundet förkastade, gick arbetsgivarparten ut med ett utökat lockoutvarsel, med lockout för Hamnarbetarförbundets medlemmar på lediga dagar och en blockad mot övertidsarbete och inhyrning för övertidsarbete fram till och med juli. 

Några dagar senare svarade Hamnarbetarförbundet med ett eget varsel om total arbetsnedläggelse för alla sina medlemmar. Om Hamnarbetarförbundets strejkvarsel hade brutit ut hade mellan 1 000 och 1 300 personer tagits ut i strejk den 6 mars. Ett 20-tal hamnar och terminaler i landet hade berörts. 

Men nu är alltså strejken avblåst.

– Detta andrahandsavtal innebär att den flera decennier långa konflikten med Hamnarbetarförbundet är löst. Vi har nu fredsplikt med Hamnarbetarförbundet. Hamnarbetarförbundets strejker är avblåsta och arbetet i hamnarna kan återgå till det normala, säger Mattias Dahl, vd Transportföretagen.

– Det här är ett andrahandsavtal, vilket innebär att anställningsvillkoren för alla hamnarbetare i hamnarna även fortsättningsvis kommer att regleras av vårt kollektivavtal med Transportarbetareförbundet, som är det först tecknade avtalet i branschen, säger Joakim Ärlund, förhandlingschef Sveriges Hamnar.

Erik Helgeson, förbundsstyrelseledamot på Svenska Hamnarbetarförbundet, säger till DN att medlarna under förmiddagen på tisdagen föreslog att man skulle stryka de delar som fackförbundet ansett problematiska.

– Det gällde rätt att teckna lokala avtal, och våra begränsade möjligheter att delta i lokala förhandlingar, säger Helgeson.

Det var vid 17.30-tiden på tisdagen som både arbetsgivar- och arbetstagarsidan kunde godta budet från de statliga och oberoende medlarna.

– Vi är nöjda att arbetsfreden nu är säkrad i hamnarna och att basindustrin kan koncentrera sig på att skeppa ut sitt gods via hamnarna under normala förhållanden, säger Per Hidesten, vd på Industriarbetsgivarna, som drabbats av konflikten när transportflödena i hamnarna har störts av den.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.078