23948sdkhjf

Volvo Cars sätter stopp

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Det ska inte gå att köra hur fort som helst i en Volvo – nu inför personbilstillverkaren en begränsning i alla bilar. Människor förstår helt enkelt inte hur farligt körning i höga hastigheter är.

Från och med 2020 ska det inte gå att köra fortare än 180 kilometer i timmen i en Volvo – Volvo Cars uppger i ett pressmeddelande att man kommer att begränsa topphastigheten i sina bilar.

Läs också: Stark tidig efterfrågan på helt elektriska Volvo XC40

Syftet uppges vara att belysa riskerna med körning i höga hastigheter.

– Tack vare vår forskning vet vi vilka problemområdena är när det gäller att eliminera allvarliga personskador och dödsfall i våra bilar. Och även om en begränsning av bilens topphastighet inte är någon universallösning så är det värt att genomföra detta om det så bara räddar ett liv, säger Håkan Samuelsson, vd och koncernchef, i pressmeddelandet.

Enligt Volvo Cars är ambitionen i deras Vision 2020 osedvanligt ambitiös –ingen ska dödas eller skadas allvarligt i en ny Volvo år 2020.

Företaget inser samtidigt att det inte räcker med enbart teknik för att nå nollvisionen och uppger att man därför breddar visionen, så att även förarens beteende inkluderas.

Läs också: Rekord för Volvo Cars

Volvo Cars hänvisar till forskning som ska ha identifierat tre kvarstående ”säkerhetsluckor”: rattonykterhet, distraktion samt att köra i höga hastigheter.

Enligt Volvo Cars spelar det sistnämnda en mycket framträdande roll – i pressmeddelandet noterar företaget att fortkörning fortfarande är en av de vanligaste orsakerna till att människor i västvärlden dör i trafiken.

Företaget slår också fast att problemet inte kan lösas enbart med säkerhetsteknik och smart utformad infrastruktur.

– Människor förstår helt enkelt inte hur farligt körning i höga hastigheter är. Vi förstår farorna med ormar, spindlar och höga höjder. Det kan man inte säga om förståelsen för riskerna med att köra i höga hastigheter, säger Jan Ivarsson, en av Volvo Cars ledande experter på säkerhet, i pressmeddelandet.

Läs också: Volvo Cars effektiviserar slutmonteringen i Torslanda

Han uppger att människor ofta är dåliga på att anpassa hastigheten efter trafiken och den egna förmågan som förare.

– Vi behöver stödja bättre beteende och hjälpa människor att inse och förstå att körning i höga hastigheter är farligt.

Hastighetsbegränsningen är dock bara en del i arbetet inom ramen för Vision 2020.

Volvo Cars uppger att man också undersöker hur en kombination av smart hastighetsstyrning och geofencing automatiskt skulle kunna begränsa hastigheterna i närheten av skolor och sjukhus i framtiden.

– Vi vill starta en diskussion om huruvida biltillverkare har rätt eller till och med en skyldighet att installera teknik i bilarna som förändrar förarens beteende, för att ta itu med sådant som fortkörning, rattonykterhet eller distraktioner. Vi har inget entydigt svar på den frågan, men vi anser att vi bör gå i bräschen för en diskussion om detta och vara en pionjär. säger Håkan Samuelsson.

Mer om: Volvo Cars
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (2)
Startsidan just nu

Norje Smidesfabrik investerar stort

Hög chef lämnar Vattenfall

Veckans mest lästa!

Scania stämmer lastbilsverkstad 

Stark tidig efterfrågan på helt elektriska Volvo XC40

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Toppchef får lämna försvarskoncernen Saab

Tillverkaren Itaab Trading i Örebro automatiserar

SKF stänger anläggning

Stark start på året för Åkerströms

Rejlers byter styrsystem åt Stockholm Exergi

"Det var en större oro för konjunkturen i höstas."

Konecranes gör en affär i Gävle

Han blir finanschef på Assemblin El

Industrins husbyggnadsinvesteringar överraskar positivt

Vattenfall vinner upphandling om ny stor solcellspark

Finepart säljer en 5-axlig maskin till Apple

Tre månaders tystnad – nu är Ramnäs Bruk igång

De tog hem nya mäss-prisen

Försvarskoncernen Saab startar produktion av skolflygplan i Linköping

Råbe Tooling och Midroc Electro investerar

Atlas Copco förvärvar

ABB och Ericsson digitaliserar industrin

Sandvik överväger stänga produktionsenhet

Vattenfall tecknar avtal om vindkraftsproduktion

Eurocon startar nytt kontor

Väderstad finalist i IVA:s företagstävling Smart industri

Maskinaffär till Mycronic

Johan Dasht blir ny vd på SKB

Atlas Copco förvärvar

Sandvik blir större inom avancerade rör

De är konkursade Dalazinks räddare 

Industrins arbetare ska få kompetens validerad 

Försvarskoncernen Saab levererar digital flygledning

Gjuteriteknik automatiserar

Din Maskin ser en fortsatt stark investeringsvilja

Sandvik köper tillverkare av solida hårdmetallverktyg

Se alla Företagens egna nyheter

Workshop hur du förbättrar din portabla hårdhetsprovning

norelem lägger i högsta växeln med kugghjul och snäckväxlar

Ny rengöringsteknik i MEKOMs monter på Underhållsmässan

DISAB stärker säljorganisationen

Motordrivna membranpumpar för industrin

RS Components lanserar ett IP69K-klassat LC fiberkontaktdon

Envägs- och returförpackningar för ADF-Elkvalitetsutrustning

Från produktidé till produktion

Rullformning – profiler med högsta precision och lönsamhet

Rostfria kabelmärkningar från Knutwall!

Workshop 5 februari: mätning av yta, kontur och form

SCHUNK vinnare i kategorin " Crowd of the year 2018-2019

Lös enkelt en mängd olika bildbehandlingsuppgifter!

Digital infrastruktur ökar men inte riskmedvetenheten

SSAB Laser®355ML Plus – 3000x1500x30

176 AxiCool-fläktar kyler gigantiskt livsmedelslager

Bakgrundsavbländning går lätt att välja av eller på!

Utmana ZEISS att lösa era mätproblem!

Ökad livslängd, ökad flexibilitet

Effektivisera gängfräsningen med DATRONS fräs-gängfräs

Nu startar vi Nätverk i Skåne!

Acumo rivstartar 2020!

En teälskare hos ebm-papst har utvecklat en underhållande te

Partmärkning från Knutwall!

Vad är relativ luftfuktighet?

Tipsa en kollega

0.125