23948sdkhjf

Flera biltillverkare riskerar miljardböter vid missade miljömål

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen
Bara fem av 13 biltillverkare förväntas klara EU:s mål för koldioxidutsläpp, enligt årets studie från PA Consulting. Men även de som ser ut att klara de stränga målen för 2021 gör gott i att se över sina processer, då kraven kommer att skärpas ytterligare.

EU har världens strängaste regelverk när det kommer till koldioxidutsläpp. 2021 ska det genomsnittliga CO2-utsläppet för fordonsflottan ligga på 95g/km vilket kan jämföras med USA:s tak på 125g/km och Kinas på 117g/km.

För varje gram som släpps ut därutöver tvingas biltillverkarna böta. Enligt PA Consultings analys kommer åtta av totalt 13 biltillverkare i studien inte att klara sina utsläppsmål. Givet storleken på Volkswagens fordonsflotta, som ett exempel, riskerar biltillverkaren böter på upp till 1,4 miljarder euro.

I förra årets analys låg Volvo i topp, men biljätten har i årets undersökning blivit omsprungen av Toyota och Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance. Enligt analysen kommer dock Volvo att nå utsläppsmålet med råge tack vare den pågående omställningen mot en eldriven fordonsflotta med lägre nivåer av koldioxidutsläpp.

Värre är det för biltillverkarna Volkswagen, Ford, Fiat, PSA, BMW, Daimler, Mazda och Hyundai-Kia.

Läs också: Volvo Cars övervakar kulskruvar med hjälp av mätsystem

Samtidigt introduceras Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP), ett nytt testverktyg som ska vara mer exakt och realistiskt när det gäller bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Med detta verktyg räknar man med att koldioxidutsläppen kan komma att öka med upp till 20 procent.

– Nya, tuffare mål kommer att gälla 2030 om Europaparlamentet får som de vill med krav på biltillverkarna att sänka sina 2020-utsläppsmål med 35-40 procent år 2030. För att lyckas med detta behöver biltillverkarna en längre tidshorisont för sin omställning, säger Michael Schweikl, Automotive Expert på PA Consulting.

Läs också: Volvo Cars växer kraftigt i Lund

Förutom WLTP handlar det om utmaningar kopplat till självkörande bilar och potentiella förbud mot förbränningsmotorer i vissa städer. Men även den ökande efterfrågan på bränsleslukande SUV:ar har en kontraproduktiv effekt på utsläppsnivåerna.

Utifrån ett nationellt perspektiv har Norge lyckats bäst vad gäller minskning av koldioxidutsläpp från bilar. I övrigt har inget land lyckats leverera på de minskade utsläppsnivåerna. Tyskland och Schweiz är enligt rapporten två av de största utsläppsbovarna av koldioxid.

Ladda ned rapporten här:

https://www.paconsulting.com/insights/2018/driving-into-a-low-emissions-future/
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

God orderingång för tillverkare

Bläckfisk hjälper gruvrobot

Sandvik flyttar produktion till Tjeckien

Seminarium om problem i hydraulsystem

Den 16 maj arrangeras ett seminarium om hur man upptäcker och åtgärdar hartsproblem i industriella hydraulsystem.

Bra tryck hos verktygstillverkaren

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Elektromekaniska utmaningar och lösningar

Framtidens produktutveckling med hjälp av Solid Edge.

Malmbanan smörjs för mindre slitage?

KTH kickar igång ny distansutbildning

Slitstarka aluminiumdelar on-demand med hjälp av Protolabs anodiseringstjänst

Fortsatt jakt på gruvavfallets skatter

Sverige kan i framtiden utvecklas till en exportör av fosfor och sällsynta jordartsmetaller. Det framgår av tester genomförda av LKAB och Ragn-Sells. Därför investeras nu 45 miljoner kronor i en fortsatt förstudie och två pilotanläggningar.

Veckans konkurser – vecka 12

Följ oss på LinkedIn

Tekniska problem med utskicket av det tidiga nyhetsbrevet på måndagen

Så fungerar viruset som angripit Norsk Hydro

Hur påverkas vi av digitaliseringen?

Verkstaden tar en affär hos Ruag Space

Sikama introducerar en ny termisk massflödesmätare

Industrileverantören Optronic köps upp

Här är den svenska utmanaren för lätta, eldrivna lastbilar

Tillverkare storsatsar på Lean och 5S

Ny programdirektör för SIP STRIM

Unik lönemodell på industriföretag

Tillverkare investerar 19 miljoner i maskiner

Fanucs 450 tons helelektriska formspruta kommer till Europa

Verkstadsföretaget Triton Valsteknik växer kraftigt

Alpha Laser ska växa i Skandinavien

Sök pengar för framtidens automationslösningar

Sanna Arnfjorden Wadström blir ny vd för Sinf

Colly Components tar över Gesipa-försäljningen i Finland

Masskonkurser väntar Kinas bilindustri

Rise ger sig ut för att predika AI

Sandvik Coromant förbättrar verktygens produktivitet

Roboten som gör inspektionen åt dig

BE Group räknar med en fortsatt stark efterfrågan på stålprodukter

Hexagon förvärvar igen

Elmia belönar utställare

Hydraulikdagar i Linköping

Se alla Företagens egna nyheter

Intelligenta drivlösningar för förarlösa AGV-fordon

Randers Tandhjulsfabrik A / S erbjuder

Nu är den här, den minsta 600A-kontaktorn i världen!

Ställ ut på Teknologia 2019

Var tredje har symtom på dåligt inomhusklimat

AKM2G – Ny serie högdynamiska servomotorer

Asfaltstransportör

Hur mäter ni era svarvade detaljer?

Motordrivna membranpumpar för industrin

Det finns ingen Industri 4.0 utan OPC UA

Advanced Engineering 2019

Specialteknik klarade ISO-revisionen

Rostfria skyltar från Knutwall!

Acumo erbjuder produktnyheter från säkra SIKO

Coromatics nyhetsbrev mars

Öka din produktion på minimal golvyta!

Etikettlösningar från Knutwall!

Industrimässan i Skellefteå 20-21 mars 2019.

Intellinova Parallel MB finns nu med HMI-alternativ

ebm-papst lanserar en ny generation av centrifugalfläkten RadiCal

Synglas till process industrin från Mirit Glas

Gångjärn, Lås & grepp, Gummi- och PUR-produkter och myckat mere från TITGEM...

Den nya OptiFlex®2 hos Hansen-Icoma

En stark partner i 25 år

Lenze ställer ut på Hannover messen 1.-5. april

Tipsa en kollega

0.14