23948sdkhjf

Volvos miljardförbättring

2010 blev ett lyckans år för Volvo som trots ökade materialkostnader förbättrade resultatet med 7,5 miljarder och vände till vinst. Och 2011 ser ut att bli ännu bättre.
För helåret 2010 uppgick rörelseresultatet till 2 340 miljoner kronor, en förbättring med 7 525 miljoner kronor jämfört med föregående år.

– Jag är mycket nöjd över att allt engagemang och alla insatser som gjorts inom företaget har lett till ett positivt resultat. Under 2010 vände den negativa trenden på fordonsmarknaden och vi är återigen ett lönsamt företag, säger Stefan Jacoby, vd för Volvo Personvagnar AB.

Högre volymer
Förbättringen av rörelseresultatet med 7,5 miljarder SEK förklaras främst av högre volymer och gynnsam nettoprissättning, vilket delvis motverkades av ökade kostnader.

Omsättningen för 2010 uppgick till 113 miljarder SEK, en ökning med 17,4 miljarder SEK jämfört med föregående år.

Försäljningen ökade med 11,6 procent till 373 525 bilar, jämfört med 334 808 bilar år 2009.

Växt i Kina
I Kina ökade försäljningen, jämfört med 2009, med 36,2 procent och i Norden med 29 procent.

Europa växte med 10,4 procent och marknadsandelen förbättrades med 0,14 procentenheter till 1,2 procent.

I USA sjönk volymen med 12,2 procent till 53 952 sålda bilar, jämfört med 61 246 under 2009.

Första kvartalet 2011 - det blir bara bättre
För första kvartalet 2011 uppvisade Volvo Personvagnar ett rörelseresultat på 640 miljoner kronor.

Detta är en förbättring med 280 miljoner kronor jämfört med första kvartalet 2010, i huvudsak beroende på ökad försäljning, marknadseffektivitet och en kontrollerad ökning av kostnader.

Kostnadsutvecklingen förklaras med investeringar i produktutveckling och marknadsföring som ska stödja Volvo Personvagnars expansionsplaner.

Försäljningen steg med 13,7 procent till 106 827 bilar.

Volymtillväxt noterades i samtliga regioner - Norden ökade med 22,9 procent, Kina med 10,5 procent, Nordamerika med 9,1 procent, Europa med 9,7 procent och Övriga världen med 27,6 procent jämfört med 2010. Marknadsandelen steg i Norden med 1,09 procentenheter och i Europa med 0,09 procentenheter.

Orosmoln
Inför 2011 är man hos Volvo oroliga för valutakursrörelser och en osäkerhet gällande priser på råmaterial som kan påverka resultatet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.094