23948sdkhjf

Här är tekniken som kan göra litiumjon-batteriet både mindre och billigare

De kallas bipolära batterier och är både billigare att tillverka och tar mindre plats i bilen. Nu sponsrar tyska staten ett projekt med syfte att få fram en fullskalig batteriprototyp.

I ett vanligt litiumjon-batteri är varje cell placerad i ett aluminiumskal. I ett så kallat bipolärt batteri är cellerna istället byggda på cellnivå fast med många celler seriekopplade redan från början.

Fördelen med det bipolära batteriet är att det blir betydligt mindre och lättare och att det även blir väsentligt billigare att tillverka.

Än så länge har tekniken dock bara tillämpats på forskningsstadiet och i liten skala. Men nu har tyska staten gett ekonomiskt stöd till en projektgrupp bestående av forskningsinstitutet Fraunhofer Institut, industrikoncernen Thyssen-Krupp, Daimler och ingenjörsfirman IAV, som ska försöka skala upp tekniken.

Fraunhofer Institut ska ta fram bipolära elektroder i ett material bestående av litium, nickel, mangan, kobolt och grafit. Thyssen-Krupps ansvar blir att skala upp batteriet. IAV:s uppgift blir att utveckla ett batteristyrningssystem och Daimler ska göra simuleringar av bland annat krocktester.

Läs mer om bipolära batterier HÄR

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.063