23948sdkhjf

Ökad risk när litiumjonbatterier i elbilar skadas

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Litiumjonbatterier i laddbara fordon är säkra och risken att få problem är oerhört liten. Men fordon kan råka ut för krockar eller andra situationer som inte är normala, då får vi en ökad risk, som vi nu vill lära oss mer om, säger forskaren Max Rosengren.

Max Rosengren och Ola Willstrand på Rise undersöker just nu hur litiumjonbatterier beter sig vid bränder eller när de skadas. De driver flera projekt tillsammans med fordonsindustrin kring litiumjonbatterier.

Läs också: Algodlingar vid metallindustrier kan minska växthuseffekten

Även om laddbara fordon är mycket säkra finns det risker berättade de båda forskarna, när de framträdde på Inspirationsdagen 100 procent Verkstad den 12 oktober, som arrangerades av Motor-Magasinet och SFVF Sveriges Fordonsverkstäders Förening.

Skadade batterier kan börja brinna timmar eller i sällsynta fall flera dagar efter att skadan har inträffat, därför bör man inte placera krockade elfordon för nära andra fordon, varken i verkstaden eller utanför.

– Det är väl just kombinationen som ökar risken, att placera ett skadat elfordon bredvid till exempel gas- eller bränslefordon, säger Max Rosengren.

Han vill gärna tona ner riskerna inom fordonsindustrin. Han menar att riskerna är betydligt större i enklare elektronik som exempelvis hoverboards eller powerbanks.

Läs också: Gjuteribranschen utnämner årets bästa innovationer

Men han betonar samtidigt att vi är inne i en lärande fas.

– Kunskapen om de här fordonen och vad som händer när de är inblandade i ovanliga situationer, kanske snarare är problemet.

Batterierna är känsliga för både onormal laddningsgrad och temperatur. Uppstår en skada kan det bli kortslutning, som resulterar i en termisk rusning, som snabbt kan accelerera upp till 800–900 grader och frigöra farliga gaser.

– Nu söker vi pengar i olika sammanhang för forskningsprojekt där vi kan lära oss mer hur dessa batterier fungerar.

Läs också: Han blir ny toppchef på Rise

Bränder orsakade av litiumbatterier är i dag ett välkänt problem som ökar snabbt. Hundratals allvarliga bränder har uppstått och dagligen rapporteras tillbud.

– Problemet är att traditionella släckningsmetoder som brandskum, pulver, koldioxid eller vatten inte fungerar för den här typen av brandhärdar, säger Melker Lang på  GPBM Nordic.

Men nu finns en lösning som kallas AVD (Aqueous Vermiculite Dispersion), där mineralet vermikulit, är den verksamma beståndsdelen. Vermikulit har tidigare använts som isolationsmaterial i skorstenar och som flamskyddande beläggning på tyger och textilier.

Mer om: RISE
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu byter de namn till Swedish Mining Innovation

Fördjupning - Läget i basindustrin

Stora kostnader för Boliden efter branden

Beowulf tilldelar borrningskontrakt i Kallak

1

Debattartikel: Gör en fossilfri omstart

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

Norge bygger gigantisk batterifabrik

Northvolt och Hydro i jv kring batteriåtervinning

Utbildningspaket för skärande bearbetning

Sotkamo Silver påbörjar pilottest

ABB utökar inom Industri 4.0

Mikrosvampar ska rena gruvvattnet

Ett steg närmare produktion av fossilfritt stål i industriell skala

Så går det för basindustrin i coronatid

Tillverkare för gruvindustrin storvarslar i Sverige

Gnotec växer med ny kund – tillverkare av premiumfordon

Höganäs varslar och stoppar produktionen

IF Metall: Utredningen borde samla damm i ett arkiv

Premiär för ny industrimässa: Smart Manufacturing

SKF:s fabriker ska bli helt koldioxidneutrala 2030

Processteknik-mässan flyttas

Nya rullkedjor och kedjehjul boostar kedjedrivare

Nu börjar plåtindustrin ana en ljusning 

De ska producera apatit från gruvavfall

Metallkonstruktioner i sjukvårdens kamp mot corona

Vad gäller egentligen för CE-märkning?

Misstänkt arbetsmiljöbrott på LKAB:s område

Dacke Industri förvärvar LGL Construction

Ett steg närmare klimatsmarta flygmotorer

Din maskin - det blev ingen mässa

Robotar gör armeringskorgar

Nytt ljus på järnmalmen i Norrbotten

Produktionen ligger nere i Kirunagruvan

Svenska Fönster tar över aluminiumproducent

Lego- och prototyptillverkaren satsar högt

Eurobattery Minerals förvärvar gruva i Finland

EAB ser ljust på framtiden och bygger ut

Se alla Företagens egna nyheter

Nyhet – konfigurator finns för dig som efterfrågar CAD-filer

Bygg din egen automationslösning hos Elektroautomatik

Designa dina egna profiler med Welsers online-konfigurator

Systemfokus hos AxFlow

Coromatic fokuserar på hållbar och fossilfri reservkraft

Vi har öppet hela sommaren - Din Lim- & Smörjmedelsexpert

Marknadens minsta kodläsare för industriellt bruk

Ett partnerskap som genererar innovationer

ELD- nytt nummer av JUMOs tidning Sensors+Automation

Aero Materiels digitaliseringsresa

Fuktskyddande emballage för plan och korrugerad plåt

JMHZ2 – gripdonet som ger roboten ett lyft

Transportskydd för metallplåt - Dipack® topp- och bottenskyd

Rullformning eller Strängpressning? Vad är bäst?

Laserutrustning för rengöring av rotationssymmetriska delar

Formsprutning i metall skapar möjligheter!

Webbinar: Oförstörande provning på komponenter och produkter

Nanotecs hybrid linjärställdon är det perfekta valet

Anders Jonsson ny VD för Oerlikon Balzers

Rörmärkning !

Rullformning – profiler med högsta precision och lönsamhet

norelems pendelstöd med automatisk återgång

Areco Direct tillsätter regionsäljchef i Stockholm

Dricksvatten bör kontrolleras minst vart tredje år

RS introducerar frekvensomformare industriell automation

Tipsa en kollega

0.315