23948sdkhjf

Ökad risk när litiumjonbatterier i elbilar skadas

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Litiumjonbatterier i laddbara fordon är säkra och risken att få problem är oerhört liten. Men fordon kan råka ut för krockar eller andra situationer som inte är normala, då får vi en ökad risk, som vi nu vill lära oss mer om, säger forskaren Max Rosengren.

Max Rosengren och Ola Willstrand på Rise undersöker just nu hur litiumjonbatterier beter sig vid bränder eller när de skadas. De driver flera projekt tillsammans med fordonsindustrin kring litiumjonbatterier.

Läs också: Rise ger sig ut för att predika AI

Även om laddbara fordon är mycket säkra finns det risker berättade de båda forskarna, när de framträdde på Inspirationsdagen 100 procent Verkstad den 12 oktober, som arrangerades av Motor-Magasinet och SFVF Sveriges Fordonsverkstäders Förening.

Skadade batterier kan börja brinna timmar eller i sällsynta fall flera dagar efter att skadan har inträffat, därför bör man inte placera krockade elfordon för nära andra fordon, varken i verkstaden eller utanför.

– Det är väl just kombinationen som ökar risken, att placera ett skadat elfordon bredvid till exempel gas- eller bränslefordon, säger Max Rosengren.

Han vill gärna tona ner riskerna inom fordonsindustrin. Han menar att riskerna är betydligt större i enklare elektronik som exempelvis hoverboards eller powerbanks.

Läs också: Ny finanschef för Rise

Men han betonar samtidigt att vi är inne i en lärande fas.

– Kunskapen om de här fordonen och vad som händer när de är inblandade i ovanliga situationer, kanske snarare är problemet.

Batterierna är känsliga för både onormal laddningsgrad och temperatur. Uppstår en skada kan det bli kortslutning, som resulterar i en termisk rusning, som snabbt kan accelerera upp till 800–900 grader och frigöra farliga gaser.

– Nu söker vi pengar i olika sammanhang för forskningsprojekt där vi kan lära oss mer hur dessa batterier fungerar.

Läs också: Övervakning med drönare för bättre säkerhet

Bränder orsakade av litiumbatterier är i dag ett välkänt problem som ökar snabbt. Hundratals allvarliga bränder har uppstått och dagligen rapporteras tillbud.

– Problemet är att traditionella släckningsmetoder som brandskum, pulver, koldioxid eller vatten inte fungerar för den här typen av brandhärdar, säger Melker Lang på  GPBM Nordic.

Men nu finns en lösning som kallas AVD (Aqueous Vermiculite Dispersion), där mineralet vermikulit, är den verksamma beståndsdelen. Vermikulit har tidigare använts som isolationsmaterial i skorstenar och som flamskyddande beläggning på tyger och textilier.

Mer om: RISE
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Verkstaden tar en affär hos Ruag Space

Så fungerar viruset som angripit Norsk Hydro

Hur påverkas vi av digitaliseringen?

Industrileverantören Optronic köps upp

Sikama introducerar en ny termisk massflödesmätare

Tillverkare storsatsar på Lean och 5S

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Unik lönemodell på industriföretag

Ny programdirektör för SIP STRIM

Fanucs 450 tons helelektriska formspruta kommer till Europa

Verkstadsföretaget Triton Valsteknik växer kraftigt

Tillverkare investerar 19 miljoner i maskiner

Full pott för forskare

Två forskare i maskinteknik vid Örebro universitet har beviljats drygt nio miljoner kronor i anslag av Vinnova.

Goodtech tar en affär på en helautomatisk robotcell

Ny ordförande i toppen för branschföreningen DIRA

Stauff utvidgar sitt program med slangarmaturer försedda med blocksäkring

160 jobb räddas på Björneborg Steel

Tillverkare moderniserar maskinparken

Kamera hjälper robot samverka

Norelem visar bästa sättet att använda en snabbspännare på

Engcon investerar 90 miljoner i nya maskiner

Absolent ser en ökad efterfrågan i Norge

Duroc Machine Tool stärker eftermarknaden i Norrland

AP&T inrättar ett nytt kontaktcenter för Global Technical Support

Alpha Laser ska växa i Skandinavien

Sök pengar för framtidens automationslösningar

Sanna Arnfjorden Wadström blir ny vd för Sinf

Colly Components tar över Gesipa-försäljningen i Finland

Masskonkurser väntar Kinas bilindustri

Rise ger sig ut för att predika AI

Sandvik Coromant förbättrar verktygens produktivitet

Roboten som gör inspektionen åt dig

BE Group räknar med en fortsatt stark efterfrågan på stålprodukter

Hexagon förvärvar igen

Elmia belönar utställare

Hydraulikdagar i Linköping

LKAB investerar 45 miljoner kronor

Se alla Företagens egna nyheter

AKM2G – Ny serie högdynamiska servomotorer

Asfaltstransportör

Hur mäter ni era svarvade detaljer?

Motordrivna membranpumpar för industrin

Det finns ingen Industri 4.0 utan OPC UA

Advanced Engineering 2019

Specialteknik klarade ISO-revisionen

Rostfria skyltar från Knutwall!

Acumo erbjuder produktnyheter från säkra SIKO

Coromatics nyhetsbrev mars

Öka din produktion på minimal golvyta!

Etikettlösningar från Knutwall!

Industrimässan i Skellefteå 20-21 mars 2019.

Intellinova Parallel MB finns nu med HMI-alternativ

ebm-papst lanserar en ny generation av centrifugalfläkten RadiCal

Synglas till process industrin från Mirit Glas

Gångjärn, Lås & grepp, Gummi- och PUR-produkter och myckat mere från TITGEMEYER

Den nya OptiFlex®2 hos Hansen-Icoma

En stark partner i 25 år

Lenze ställer ut på Hannover messen 1.-5. april

Stor energisparpotential hos Irlands stormarknader

Vill du utbilda dig i maskinsäkerhet?

Besök JUMO på Hannovermässan 1-5 april 2019

Coromatic ställer ut på Elfack 2019. Nordens största el- och energimässa.

Bra tryck i verksamheten

Tipsa en kollega

0.137