23948sdkhjf

Ökad risk när litiumjonbatterier i elbilar skadas

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Litiumjonbatterier i laddbara fordon är säkra och risken att få problem är oerhört liten. Men fordon kan råka ut för krockar eller andra situationer som inte är normala, då får vi en ökad risk, som vi nu vill lära oss mer om, säger forskaren Max Rosengren.

Max Rosengren och Ola Willstrand på Rise undersöker just nu hur litiumjonbatterier beter sig vid bränder eller när de skadas. De driver flera projekt tillsammans med fordonsindustrin kring litiumjonbatterier.

Läs också: De ska stärka tillverkningsindustrin

Även om laddbara fordon är mycket säkra finns det risker berättade de båda forskarna, när de framträdde på Inspirationsdagen 100 procent Verkstad den 12 oktober, som arrangerades av Motor-Magasinet och SFVF Sveriges Fordonsverkstäders Förening.

Skadade batterier kan börja brinna timmar eller i sällsynta fall flera dagar efter att skadan har inträffat, därför bör man inte placera krockade elfordon för nära andra fordon, varken i verkstaden eller utanför.

– Det är väl just kombinationen som ökar risken, att placera ett skadat elfordon bredvid till exempel gas- eller bränslefordon, säger Max Rosengren.

Han vill gärna tona ner riskerna inom fordonsindustrin. Han menar att riskerna är betydligt större i enklare elektronik som exempelvis hoverboards eller powerbanks.

Läs också: Ny finanschef för Rise

Men han betonar samtidigt att vi är inne i en lärande fas.

– Kunskapen om de här fordonen och vad som händer när de är inblandade i ovanliga situationer, kanske snarare är problemet.

Batterierna är känsliga för både onormal laddningsgrad och temperatur. Uppstår en skada kan det bli kortslutning, som resulterar i en termisk rusning, som snabbt kan accelerera upp till 800–900 grader och frigöra farliga gaser.

– Nu söker vi pengar i olika sammanhang för forskningsprojekt där vi kan lära oss mer hur dessa batterier fungerar.

Läs också: "EU behöver en gemensam strategi för testbäddar"

Bränder orsakade av litiumbatterier är i dag ett välkänt problem som ökar snabbt. Hundratals allvarliga bränder har uppstått och dagligen rapporteras tillbud.

– Problemet är att traditionella släckningsmetoder som brandskum, pulver, koldioxid eller vatten inte fungerar för den här typen av brandhärdar, säger Melker Lang på  GPBM Nordic.

Men nu finns en lösning som kallas AVD (Aqueous Vermiculite Dispersion), där mineralet vermikulit, är den verksamma beståndsdelen. Vermikulit har tidigare använts som isolationsmaterial i skorstenar och som flamskyddande beläggning på tyger och textilier.

Mer om: RISE
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Rekordår för Stenbergs maskinförsäljning

Automationsföretaget har fullt upp att göra

Förlust för Audi ifjol

KB Components förvärvar och etablerar sig i Nordamerika

Han säger upp 120 anställda

5,7 miljoner till forskning om 3D-tekniken

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Maskintillverkare har offerter ute för över en miljard

Drönare ska bli ett verktyg för prospektering

Gruvbolaget Lundin Mining toppade i rapport

Nu varslar hamnarbetarna om strejk igen

”Ett hängavtal är inte ett kollektivavtal.”

Från och med vecka 4 kommer det sena nyhetsbrevet ut på måndag och torsdag

Ökad efterfrågan för Jönköpings Modelltillverkning

Scania minskar McDonalds klimatavtryck

McDonalds ökade kundkrav på hållbarhet gör Scania till nyckelleverantör av transporter.

Mikromekanik i Eskilstuna köper in ännu en maskin

Ett företag i metallindustrin beställer bansystem

De vill jaga mineraler i Småland

Automationsföretaget ökar lokalytan kraftigt

TitanX varslar 30 personer

Intercut samarbetar med finska Pemamek

Dieselbilägare stämmer VW för avgasmanipulering

Trelleborg blir majoritetsägare i kompositbolag

Hexagon köper mjukvaruföretag

Alstom levererar sista tåget

De byter ut Milacron mot JSW

Från den 7 januari är Green & Co återförsäljare för japanska JSW och dess formsprutningsmaskiner i Sverige.

Flera affärer och ett nytt partnerskap

Ny el-suv som kan ge Tesla Model X en match

Legotillverkaren är först i Sverige

Stena Components i Molkom har fått en ny ägare

Ny finanschef för Rise

Byggstart för havsbaserad vindkraftspark

Åkerstedts Verkstad köps upp

Finanschefen lämnar Autoliv

Atlas Copco köper pumpföretag

Hexagon köper kalibreringsföretag

AMF och Folksam investerar i Volvo Cars

"Flera intresserade efter konkursen"

Se alla Företagens egna nyheter

Asbestutbildning halvdag 31/1. Platser kvar!

Torr luft och virus

Telfa AB - industripumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Västerås 23-24 januari

Ny försäljningsansvarig

Kall mjölk i affären tack vare Secomea (TR Electronic Nordic)

RS Components presenterar kraftfulla motordrivkretsanalysatorer med flera funktioner från Fluke

Johnson Metall AB på Euro Expo i Västerås

Bearbetat gjutgods

Hansen-Icoma leverar PILOT WA 560-2K - Automatisk sprutpistol

Avancerat gripdon klart för leverans

Unik bockningskompetens av komplexa, rullformade specialprofiler

Mångmiljoninvestering för framtidens fjädrar i Storbritannien

Machine In a Box – AP&T:s paketlösning för linjärautomation underlättar för integratörer

Helt nya Gv350 från Gigavac!

Drift av datacenter säkrar digitala tjänster

ORAB Entreprenad AB levererar rörinstallationerna till ny rökgasreningsanläggning i Högbytorp

Varför kostar små tankar mer än stora?

Möt Christian Berner på EuroExpo i Västerås

ORAB Entreprenad AB levererar rörinstallationerna till ny avvattningsanläggning vid Holmen Hallsta

Carsten Ederer ny VD på ebm-papst AB

Silver till Hydraulico i Danmark

Telfa AB - industripumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Västerås ...

Ny 1090-litteratur från SBI

Välkommen till våra seminarier 7:e respektive 14:e februari 2019

ebm-papst har öppnat ett Center of Excellence i Melbourne

Tipsa en kollega

0.161