23948sdkhjf

Ökad risk när litiumjonbatterier i elbilar skadas

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Litiumjonbatterier i laddbara fordon är säkra och risken att få problem är oerhört liten. Men fordon kan råka ut för krockar eller andra situationer som inte är normala, då får vi en ökad risk, som vi nu vill lära oss mer om, säger forskaren Max Rosengren.

Max Rosengren och Ola Willstrand på Rise undersöker just nu hur litiumjonbatterier beter sig vid bränder eller när de skadas. De driver flera projekt tillsammans med fordonsindustrin kring litiumjonbatterier.

Läs också: En heldag om drönare

Även om laddbara fordon är mycket säkra finns det risker berättade de båda forskarna, när de framträdde på Inspirationsdagen 100 procent Verkstad den 12 oktober, som arrangerades av Motor-Magasinet och SFVF Sveriges Fordonsverkstäders Förening.

Skadade batterier kan börja brinna timmar eller i sällsynta fall flera dagar efter att skadan har inträffat, därför bör man inte placera krockade elfordon för nära andra fordon, varken i verkstaden eller utanför.

– Det är väl just kombinationen som ökar risken, att placera ett skadat elfordon bredvid till exempel gas- eller bränslefordon, säger Max Rosengren.

Han vill gärna tona ner riskerna inom fordonsindustrin. Han menar att riskerna är betydligt större i enklare elektronik som exempelvis hoverboards eller powerbanks.

Läs också: En rad brister bakom gasbussolyckan

Men han betonar samtidigt att vi är inne i en lärande fas.

– Kunskapen om de här fordonen och vad som händer när de är inblandade i ovanliga situationer, kanske snarare är problemet.

Batterierna är känsliga för både onormal laddningsgrad och temperatur. Uppstår en skada kan det bli kortslutning, som resulterar i en termisk rusning, som snabbt kan accelerera upp till 800–900 grader och frigöra farliga gaser.

– Nu söker vi pengar i olika sammanhang för forskningsprojekt där vi kan lära oss mer hur dessa batterier fungerar.

Läs också: Tredubblat intresse för 3D-printing i metall

Bränder orsakade av litiumbatterier är i dag ett välkänt problem som ökar snabbt. Hundratals allvarliga bränder har uppstått och dagligen rapporteras tillbud.

– Problemet är att traditionella släckningsmetoder som brandskum, pulver, koldioxid eller vatten inte fungerar för den här typen av brandhärdar, säger Melker Lang på  GPBM Nordic.

Men nu finns en lösning som kallas AVD (Aqueous Vermiculite Dispersion), där mineralet vermikulit, är den verksamma beståndsdelen. Vermikulit har tidigare använts som isolationsmaterial i skorstenar och som flamskyddande beläggning på tyger och textilier.

Mer om: RISE
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"Det är svårt att navigera utan karta"

ÅF Pöyry gör en affär och skapar möjligheter för Industri 4.0

Maskintillverkaren Water Jet Sweden tar hjälp av Augmented Reality

AB Volvo: "Vi står inför en period av tuffare marknadsförhållanden"

AQ Group växer kraftigt

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Tillverkaren RP Mold ökar kapaciteten

Protolabs investerar i maskiner

Cowi rekryterar marknadschef

Industrin är olycksdrabbad enligt ny rapport

ABB:s traineeprogram vinner första pris bland teknikstudenter

"Det här är ett flexibelt transportsystem"

"Här är ett bra tryck idag"

Tusentals ingenjörsjobb står på spel

Hon blir ny ordförande för Fordonsstrategisk forskning och innovation

"Det finns synergier med en skandinavisk organisation"

Schneider Electric gör industrin smartare

Maskintillverkaren Swift-Cut växer kraftigt

Anrik verkstad i konkurs – 50 anställda drabbade

"Fördubblad kapacitet efter nyinvestering"

"Svensk tillverkningsindustri riskerar att hamna på efterkälken när robotarna tar en större plats"

Hållbar produktion i fokus när Prevas och Recab blir partners

Experter kompetensutvecklar industrin hos Weland

Efter Ovakos varsel – nu kritiseras facket

"Med hjälp av automation kan vi minska antalet fel"

Genombrottsorder för Mycronic

Företaget Teknifo köps upp

Åkerströms framtidssäkrar portstyrningen hos SSAB i Borlänge

SKF förvärvar industriellt AI-bolag

Nancy Gougarty avgår som styrelseledamot i SKF

Goodtech levererar monteringslina till SEM

Carl-Henric Svanberg ökar i Absolent

Scania stoppar produktion i Oskarshamn

Han tar över som vd för YrkesAkademin

Ståljätte sänker vinstprognos på grund av böter

1

200 miljoner satsas på pilotanläggning för lagring av fossilfri vätgas i Luleå

Goodtech levererar robotiserad lasersvets till Permascand

Se alla Företagens egna nyheter

Utbildningsvecka hos RISE 2019: Fogning av multimaterial

G A Lindberg - föredragshållare på SSG Hydraulikdagar

KTH i pole position tillsammans med norelem

Motordrivna membranpumpar för industrin

Welser Profiler på Elmia Subcontractor 2019

Repay investerar i fiberlaser från Bystronic

Original Char-Lynn-motor

Stjernberg Automation levererar snabb skärmaskin

Klimatsmarta klädgalgar tillverkas med utrustning från AP&T

Repay skär tid och kapar kostnader med rörlaser

En kostnadseffektiv introduktion för mönsterkortsfräsning

Energibesparingar. Minskade kylkostnader. Minimalt underhåll

Drop-In ”Öppet hus” Fredag 8 November kl. 13.00 – 16.00

Kroken är haken

BTT Plåt investerar för framtiden

Arbetsrelaterad dermatit – och hur man kan förebygga den

Induktionslösningar för industrin

Vi levererar med känsla, kvalité och finish.

T-notplattan PT 25 har en universell precisions-, fastspänni

Modulsystem för enkel konfiguration och implementering

Magnaflux lanserar nytt Magnetok!

Fräs innovation från AVANTEC

3nines oljedimavskiljare på Metal Inspiration Days 2019

Experter kompetensutvecklar industrin

Flexfill™ flexibelt för dig! En ny tjänst hos Aero Materiel.

Tipsa en kollega

0.144