23948sdkhjf

Flaskhalsar sinkar utbyggnaden av laddstolpar

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Försäljningen av el- och laddhybridbilar går som tåget. Men när bilhandlarna sätter upp laddstationer möter de flaskhalsar i form av ställverk som inte klarar leverans av mer el.

Skattereformen bonus malus och den generösa nybilssubventionen på nya elbilar som trädde i kraft 1 juli i år har satt fart på försäljningen av el- och laddhybridbilar rejält. Många bilhandlare har satt upp laddstolpar vid sina anläggningar den senaste tiden för att kunna ladda sina egna bilar och erbjuda kunder med laddhybrid- och elbilar en bättre service.

Läs också: Här skapar de framtidens industriskola

Trots att tillgången på el i Sverige i dag är god så sätter infrastrukturen hinder i vägen för många handlare som är i färd med att sätta upp laddstolpar. En av dem är Bilia-koncernens anläggningar vid Smista Allé ett stenkast från IKEA Kungens Kurva i södra Stockholm.

– Till vår BMW Group- och Mini-anläggning kan man inte i nuläget uppföra fler laddstationer då utbyggnaden skulle överskrida ställverkets kapacitetstak när det gäller elförsörjningen. Det är det besked som vi fått från elleverantören Vattenfall, berättar Björn Marell, fastighetschef på Bilia-koncernen.

Ibland är det dock hos bilhandlarnas egna fastigheter som flaskhalsen för elförsörjningen finns, förklarar Björn Marell:

– Många i branschen har byggt sina fastigheter innan elbilsboomen satte fart, så då var det nog svårt att förutse att elbilarna skulle bli så populära som de är i dag.

Läs också: ”Kraven på elnätet ökar hela tiden”

I de fall det är fastighetsägarens egna ställverk som hindrar uppförandet av fler laddstationer så krävs antingen en utbyggnad av ställverket eller byte mot ett helt nytt ställverk. I båda fallen får man räkna med en ganska kostsam investering.

– Till vår stora anläggning längs Smista kommer vi att behöva dra en ny elkabel från Vattenfalls ställverk. Sedan bygger vi också om vårt egna ställverk. Det här är en miljoninvestering.

– Generellt så kan man säga att vi inom Bilia-koncernen har svårt att uppfylla de önskemål om laddkapacitet som finns hos våra olika anläggningar. Och vi är inte de enda i branschen som har de här problemen.

Att som bilhandlare aldrig veta om det finns tillräckligt med tillgång på el utanför huset skapar en ökad osäkerhet inför framtiden när det gäller satsningar på elbilar, menar Björn Marell.

Läs också: 1 000 ingenjörer sökes!

– Infrastrukturen hänger inte med de politiska besluten. Så känner vi.

Har ni behövt åtgärda ställverk i era egna fastigheter för att säkra elförsörjning till era egna laddstolpar tidigare?
– Ja, det har hänt. Och det är en ganska kostsam historia för oss. Och det kan kosta allt från flera hundra tusen till en och en halv miljon kronor.

Ska den kostnaden bäras av den enskilda anläggningen?
– Ja, det blir en kostnad som ska hämtas hem genom i första hand ökad försäljning.

Samtidigt har problemen med elförsörjningen fått Bilia att titta på alternativet att börja med egen elproduktion:

Läs också: Svenska storföretag bäst i Europa på AI

– Vi har börjat titta på möjligheten att producera egen el med solceller. Det skulle vi kunna göra, men en sådan elproduktion har vi i så fall inte tillgång till hela tiden, utan den blir beroende av vädret – av att det är solsken.

Fungerar det bra i er kommunikation med elnätsägaren de gånger ni kontaktar  dem på grund av denna problematik?
– Ja, de förstår nog vårt problem. Det som komplicerar det hela är att det är en lång process fram till beslut. Om vi beställer en ny kabel in till vår fastighet från ställverket så kan det ta ett halvår innan kabeln kommer till stånd. Det är långa beslutsprocesser.

Samtidigt tror Björn Marell att teknikutvecklingen kanske kan minska trycket på ställverken, då strömmen styrs till laddaren när den behövs som mest och att också laddare i ett kluster kommunicerar med varandra bättre, så att de laddare som bäst behöver ström får det.

Mer om: Bilia | Vattenfall
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Verkstaden tar en affär hos Ruag Space

Så fungerar viruset som angripit Norsk Hydro

Hur påverkas vi av digitaliseringen?

Industrileverantören Optronic köps upp

Sikama introducerar en ny termisk massflödesmätare

Tillverkare storsatsar på Lean och 5S

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Unik lönemodell på industriföretag

Ny programdirektör för SIP STRIM

Fanucs 450 tons helelektriska formspruta kommer till Europa

Verkstadsföretaget Triton Valsteknik växer kraftigt

Full pott för forskare

Två forskare i maskinteknik vid Örebro universitet har beviljats drygt nio miljoner kronor i anslag av Vinnova.

Tillverkare investerar 19 miljoner i maskiner

Goodtech tar en affär på en helautomatisk robotcell

Ny ordförande i toppen för branschföreningen DIRA

Stauff utvidgar sitt program med slangarmaturer försedda med blocksäkring

Tillverkare moderniserar maskinparken

160 jobb räddas på Björneborg Steel

Kamera hjälper robot samverka

Norelem visar bästa sättet att använda en snabbspännare på

Engcon investerar 90 miljoner i nya maskiner

Absolent ser en ökad efterfrågan i Norge

Duroc Machine Tool stärker eftermarknaden i Norrland

AP&T inrättar ett nytt kontaktcenter för Global Technical Support

Alpha Laser ska växa i Skandinavien

Sök pengar för framtidens automationslösningar

Sanna Arnfjorden Wadström blir ny vd för Sinf

Colly Components tar över Gesipa-försäljningen i Finland

Masskonkurser väntar Kinas bilindustri

Rise ger sig ut för att predika AI

Sandvik Coromant förbättrar verktygens produktivitet

Roboten som gör inspektionen åt dig

BE Group räknar med en fortsatt stark efterfrågan på stålprodukter

Hexagon förvärvar igen

Elmia belönar utställare

Hydraulikdagar i Linköping

LKAB investerar 45 miljoner kronor

Se alla Företagens egna nyheter

AKM2G – Ny serie högdynamiska servomotorer

Asfaltstransportör

Hur mäter ni era svarvade detaljer?

Motordrivna membranpumpar för industrin

Det finns ingen Industri 4.0 utan OPC UA

Advanced Engineering 2019

Specialteknik klarade ISO-revisionen

Rostfria skyltar från Knutwall!

Acumo erbjuder produktnyheter från säkra SIKO

Coromatics nyhetsbrev mars

Öka din produktion på minimal golvyta!

Etikettlösningar från Knutwall!

Industrimässan i Skellefteå 20-21 mars 2019.

Intellinova Parallel MB finns nu med HMI-alternativ

ebm-papst lanserar en ny generation av centrifugalfläkten RadiCal

Synglas till process industrin från Mirit Glas

Gångjärn, Lås & grepp, Gummi- och PUR-produkter och myckat mere från TITGEMEYER

Den nya OptiFlex®2 hos Hansen-Icoma

En stark partner i 25 år

Lenze ställer ut på Hannover messen 1.-5. april

Stor energisparpotential hos Irlands stormarknader

Vill du utbilda dig i maskinsäkerhet?

Besök JUMO på Hannovermässan 1-5 april 2019

Coromatic ställer ut på Elfack 2019. Nordens största el- och energimässa.

Bra tryck i verksamheten

Tipsa en kollega

0.161