23948sdkhjf

Flaskhalsar sinkar utbyggnaden av laddstolpar

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Försäljningen av el- och laddhybridbilar går som tåget. Men när bilhandlarna sätter upp laddstationer möter de flaskhalsar i form av ställverk som inte klarar leverans av mer el.

Skattereformen bonus malus och den generösa nybilssubventionen på nya elbilar som trädde i kraft 1 juli i år har satt fart på försäljningen av el- och laddhybridbilar rejält. Många bilhandlare har satt upp laddstolpar vid sina anläggningar den senaste tiden för att kunna ladda sina egna bilar och erbjuda kunder med laddhybrid- och elbilar en bättre service.

Läs också: Här skapar de framtidens industriskola

Trots att tillgången på el i Sverige i dag är god så sätter infrastrukturen hinder i vägen för många handlare som är i färd med att sätta upp laddstolpar. En av dem är Bilia-koncernens anläggningar vid Smista Allé ett stenkast från IKEA Kungens Kurva i södra Stockholm.

– Till vår BMW Group- och Mini-anläggning kan man inte i nuläget uppföra fler laddstationer då utbyggnaden skulle överskrida ställverkets kapacitetstak när det gäller elförsörjningen. Det är det besked som vi fått från elleverantören Vattenfall, berättar Björn Marell, fastighetschef på Bilia-koncernen.

Ibland är det dock hos bilhandlarnas egna fastigheter som flaskhalsen för elförsörjningen finns, förklarar Björn Marell:

– Många i branschen har byggt sina fastigheter innan elbilsboomen satte fart, så då var det nog svårt att förutse att elbilarna skulle bli så populära som de är i dag.

Läs också: ”Kraven på elnätet ökar hela tiden”

I de fall det är fastighetsägarens egna ställverk som hindrar uppförandet av fler laddstationer så krävs antingen en utbyggnad av ställverket eller byte mot ett helt nytt ställverk. I båda fallen får man räkna med en ganska kostsam investering.

– Till vår stora anläggning längs Smista kommer vi att behöva dra en ny elkabel från Vattenfalls ställverk. Sedan bygger vi också om vårt egna ställverk. Det här är en miljoninvestering.

– Generellt så kan man säga att vi inom Bilia-koncernen har svårt att uppfylla de önskemål om laddkapacitet som finns hos våra olika anläggningar. Och vi är inte de enda i branschen som har de här problemen.

Att som bilhandlare aldrig veta om det finns tillräckligt med tillgång på el utanför huset skapar en ökad osäkerhet inför framtiden när det gäller satsningar på elbilar, menar Björn Marell.

Läs också: 1 000 ingenjörer sökes!

– Infrastrukturen hänger inte med de politiska besluten. Så känner vi.

Har ni behövt åtgärda ställverk i era egna fastigheter för att säkra elförsörjning till era egna laddstolpar tidigare?
– Ja, det har hänt. Och det är en ganska kostsam historia för oss. Och det kan kosta allt från flera hundra tusen till en och en halv miljon kronor.

Ska den kostnaden bäras av den enskilda anläggningen?
– Ja, det blir en kostnad som ska hämtas hem genom i första hand ökad försäljning.

Samtidigt har problemen med elförsörjningen fått Bilia att titta på alternativet att börja med egen elproduktion:

Läs också: Svenska storföretag bäst i Europa på AI

– Vi har börjat titta på möjligheten att producera egen el med solceller. Det skulle vi kunna göra, men en sådan elproduktion har vi i så fall inte tillgång till hela tiden, utan den blir beroende av vädret – av att det är solsken.

Fungerar det bra i er kommunikation med elnätsägaren de gånger ni kontaktar  dem på grund av denna problematik?
– Ja, de förstår nog vårt problem. Det som komplicerar det hela är att det är en lång process fram till beslut. Om vi beställer en ny kabel in till vår fastighet från ställverket så kan det ta ett halvår innan kabeln kommer till stånd. Det är långa beslutsprocesser.

Samtidigt tror Björn Marell att teknikutvecklingen kanske kan minska trycket på ställverken, då strömmen styrs till laddaren när den behövs som mest och att också laddare i ett kluster kommunicerar med varandra bättre, så att de laddare som bäst behöver ström får det.

Mer om: Bilia | Vattenfall
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gnosjö Automatsvarvning attraherar medarbetare på världens största digitala festival och LAN-party

Tillverkare ökar kapaciteten

Sunfab etablerar dotterbolag i Asien

Få maximal produktivitet och bästa möjliga resultat i svarvningen

CoroPlus ToolPath för programvaran PrimeTurning har uppdaterats och gör nu operationer och planeringsprocesser ännu snabbare.

1

SKF investerar 450 miljoner kronor i tillverkning av spårkullager

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

"Det här är vår absolut största investering hittills"

Tillverkare varslar 13 medarbetare

Han blir chef för affärsområde Smältverk på Boliden

Sandvik slutför förvärv i Kanada

Sandvik har nu slutfört förvärvet av kanadensiska Newtrax och kan därmed förstärka sin digitala verktygslåda med teknologi för trådlös uppkoppling i gruvmiljö.

ProfilGruppen nyinvesterar i småländska Åseda

Veckans konkurser – vecka 24

"Tillväxten planar ut"

Veckans mest lästa!

Satsningen på AM har aldrig varit större än nu

Debut för Volvos självkörande Vera

Tillsammans med DFDS ska Volvo Lastvagnar testa framtidens transportsystem i Göteborgs hamn.

Brokk växlar upp i USA

Systerföretagen Brokk och Aquajet Systems öppnar ett gemensamt demonstrations- och servicecenter i St Joseph, i den amerikanska delstaten Missouri.

Rekord i maj: Sveriges snabbaste cisternreparation?

ABB-teknik bidrar till Sveriges största solcellspark

Nu tar Sparbanken Skånes Solcellspark i Sjöbo över titeln som Sveriges största solcellspark. ABB-teknik är med och gör det möjligt.

"Vi har haft en väldigt bra tillväxt de senaste åren"

Nomo förvärvar

Följ oss på LinkedIn

"Vi har ingen avsikt att bli en i mängden"

Säkerheten inom laserprocessen är en viktig och global fråga

Ziwa Mekanisk Tillverkning investerar

Oerlikon Balzers har invigt två nya beläggningscenter i Sverige

De skapar den digitala fabriken

Över 1 000 olycksfria dagar

Svenska industriföretag redo för 5G

Nederländerna: Så mycket sänker elbilar vinsten

Elektroautomatik utökar med ny konsultchef

Pirtek drar på

Veckans mest lästa!

Haldex får ny vd

Stålåret 2019: Vart är vi på väg?

Internationell gruvkonferens hålls i Sverige

Sverige är inte så bra på innovation

Se alla Företagens egna nyheter

Det högpresterande onlinesystemet Intellinova Parallel EN lanseras med åtta kanaler

Sverigepremiär för användning av ElaProof!

Banbrytande koncept för fiskuppfödning som integreras i det svenska lantbruket

Effektiv filtrering förebygger hälsorisker

Öppettider under sommaren

Så fick BH Svets snyggare finish på svetsfogarna

Har du tillräcklig kapacitet? Hos Hosta Industries har vi fått mer ...

... och vinnaren är:

EC-fläktar med integrerad effektfaktorkorrigering

Kolla in vår nya video om hur Plasmabehandling kan hjälpa dig att limma svårlimmade plaster lättare!

Första Xact Metal 3D-skrivaren i Europa hos Protech

I både industriföretag och Formel 1-team är ett bra teamwork avgörande för att nå framgång

FJERO får en stororder på Skidding-cylindrar som ska till Ryssland

3D-scanner från ShapeGrabber!

Stora förbättringar och framsteg i Lesjöfors China

G A Lindberg ChemTech förvärvar delar av Edvard Schneidler och utökar vårt elektroniksortiment

Hygienisk , exakt och robust tryckgivare - JUMO TAROS S46 H

Marincylinder: 2-stegs teleskop

Böjt och rundat glas från Mirit Glas

Handutrustning från Gema hos Hansen-Icoma

Vindkraftsindustrin - WILLBRANDT Gummiteknik

Leverantör till svensk industri

Spara kostnader, vikt och C02 med tjockleksoptimerade profiler

Rekord i maj: Sveriges snabbaste cisternreparation?

Lyckad investering!

Tipsa en kollega

0.162