23948sdkhjf

Flaskhalsar sinkar utbyggnaden av laddstolpar

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Försäljningen av el- och laddhybridbilar går som tåget. Men när bilhandlarna sätter upp laddstationer möter de flaskhalsar i form av ställverk som inte klarar leverans av mer el.

Skattereformen bonus malus och den generösa nybilssubventionen på nya elbilar som trädde i kraft 1 juli i år har satt fart på försäljningen av el- och laddhybridbilar rejält. Många bilhandlare har satt upp laddstolpar vid sina anläggningar den senaste tiden för att kunna ladda sina egna bilar och erbjuda kunder med laddhybrid- och elbilar en bättre service.

Läs också: Tre storspelare bildar samriskbolag

Trots att tillgången på el i Sverige i dag är god så sätter infrastrukturen hinder i vägen för många handlare som är i färd med att sätta upp laddstolpar. En av dem är Bilia-koncernens anläggningar vid Smista Allé ett stenkast från IKEA Kungens Kurva i södra Stockholm.

– Till vår BMW Group- och Mini-anläggning kan man inte i nuläget uppföra fler laddstationer då utbyggnaden skulle överskrida ställverkets kapacitetstak när det gäller elförsörjningen. Det är det besked som vi fått från elleverantören Vattenfall, berättar Björn Marell, fastighetschef på Bilia-koncernen.

Ibland är det dock hos bilhandlarnas egna fastigheter som flaskhalsen för elförsörjningen finns, förklarar Björn Marell:

– Många i branschen har byggt sina fastigheter innan elbilsboomen satte fart, så då var det nog svårt att förutse att elbilarna skulle bli så populära som de är i dag.

Läs också: Pilotanläggning får 528 miljoner – nu startar bygget

I de fall det är fastighetsägarens egna ställverk som hindrar uppförandet av fler laddstationer så krävs antingen en utbyggnad av ställverket eller byte mot ett helt nytt ställverk. I båda fallen får man räkna med en ganska kostsam investering.

– Till vår stora anläggning längs Smista kommer vi att behöva dra en ny elkabel från Vattenfalls ställverk. Sedan bygger vi också om vårt egna ställverk. Det här är en miljoninvestering.

– Generellt så kan man säga att vi inom Bilia-koncernen har svårt att uppfylla de önskemål om laddkapacitet som finns hos våra olika anläggningar. Och vi är inte de enda i branschen som har de här problemen.

Att som bilhandlare aldrig veta om det finns tillräckligt med tillgång på el utanför huset skapar en ökad osäkerhet inför framtiden när det gäller satsningar på elbilar, menar Björn Marell.

Läs också: 1 000 ingenjörer sökes!

– Infrastrukturen hänger inte med de politiska besluten. Så känner vi.

Har ni behövt åtgärda ställverk i era egna fastigheter för att säkra elförsörjning till era egna laddstolpar tidigare?
– Ja, det har hänt. Och det är en ganska kostsam historia för oss. Och det kan kosta allt från flera hundra tusen till en och en halv miljon kronor.

Ska den kostnaden bäras av den enskilda anläggningen?
– Ja, det blir en kostnad som ska hämtas hem genom i första hand ökad försäljning.

Samtidigt har problemen med elförsörjningen fått Bilia att titta på alternativet att börja med egen elproduktion:

Läs också: Svenska storföretag bäst i Europa på AI

– Vi har börjat titta på möjligheten att producera egen el med solceller. Det skulle vi kunna göra, men en sådan elproduktion har vi i så fall inte tillgång till hela tiden, utan den blir beroende av vädret – av att det är solsken.

Fungerar det bra i er kommunikation med elnätsägaren de gånger ni kontaktar  dem på grund av denna problematik?
– Ja, de förstår nog vårt problem. Det som komplicerar det hela är att det är en lång process fram till beslut. Om vi beställer en ny kabel in till vår fastighet från ställverket så kan det ta ett halvår innan kabeln kommer till stånd. Det är långa beslutsprocesser.

Samtidigt tror Björn Marell att teknikutvecklingen kanske kan minska trycket på ställverken, då strömmen styrs till laddaren när den behövs som mest och att också laddare i ett kluster kommunicerar med varandra bättre, så att de laddare som bäst behöver ström får det.

Mer om: Bilia | Vattenfall
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Rekordår för Stenbergs maskinförsäljning

Automationsföretaget har fullt upp att göra

Förlust för Audi ifjol

KB Components förvärvar och etablerar sig i Nordamerika

Han säger upp 120 anställda

5,7 miljoner till forskning om 3D-tekniken

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Maskintillverkare har offerter ute för över en miljard

Drönare ska bli ett verktyg för prospektering

Gruvbolaget Lundin Mining toppade i rapport

Från och med vecka 4 kommer det sena nyhetsbrevet ut på måndag och torsdag

Nu varslar hamnarbetarna om strejk igen

”Ett hängavtal är inte ett kollektivavtal.”

Ökad efterfrågan för Jönköpings Modelltillverkning

Scania minskar McDonalds klimatavtryck

McDonalds ökade kundkrav på hållbarhet gör Scania till nyckelleverantör av transporter.

Mikromekanik i Eskilstuna köper in ännu en maskin

Ett företag i metallindustrin beställer bansystem

De vill jaga mineraler i Småland

Automationsföretaget ökar lokalytan kraftigt

TitanX varslar 30 personer

Intercut samarbetar med finska Pemamek

Dieselbilägare stämmer VW för avgasmanipulering

Trelleborg blir majoritetsägare i kompositbolag

Hexagon köper mjukvaruföretag

Alstom levererar sista tåget

De byter ut Milacron mot JSW

Från den 7 januari är Green & Co återförsäljare för japanska JSW och dess formsprutningsmaskiner i Sverige.

Flera affärer och ett nytt partnerskap

Ny el-suv som kan ge Tesla Model X en match

Legotillverkaren är först i Sverige

Stena Components i Molkom har fått en ny ägare

Byggstart för havsbaserad vindkraftspark

Ny finanschef för Rise

Åkerstedts Verkstad köps upp

Finanschefen lämnar Autoliv

Atlas Copco köper pumpföretag

Hexagon köper kalibreringsföretag

AMF och Folksam investerar i Volvo Cars

"Flera intresserade efter konkursen"

Se alla Företagens egna nyheter

Asbestutbildning halvdag 31/1. Platser kvar!

Torr luft och virus

Telfa AB - industripumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Västerås 23-24 januari

Ny försäljningsansvarig

Kall mjölk i affären tack vare Secomea (TR Electronic Nordic)

RS Components presenterar kraftfulla motordrivkretsanalysatorer med flera funktioner från Fluke

Johnson Metall AB på Euro Expo i Västerås

Bearbetat gjutgods

Hansen-Icoma leverar PILOT WA 560-2K - Automatisk sprutpistol

Avancerat gripdon klart för leverans

Unik bockningskompetens av komplexa, rullformade specialprofiler

Mångmiljoninvestering för framtidens fjädrar i Storbritannien

Machine In a Box – AP&T:s paketlösning för linjärautomation underlättar för integratörer

Helt nya Gv350 från Gigavac!

Drift av datacenter säkrar digitala tjänster

ORAB Entreprenad AB levererar rörinstallationerna till ny rökgasreningsanläggning i Högbytorp

Varför kostar små tankar mer än stora?

Möt Christian Berner på EuroExpo i Västerås

ORAB Entreprenad AB levererar rörinstallationerna till ny avvattningsanläggning vid Holmen Hallsta

Carsten Ederer ny VD på ebm-papst AB

Silver till Hydraulico i Danmark

Telfa AB - industripumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Västerås ...

Ny 1090-litteratur från SBI

Välkommen till våra seminarier 7:e respektive 14:e februari 2019

ebm-papst har öppnat ett Center of Excellence i Melbourne

Tipsa en kollega

0.133