Nya regler för EU:s maskintillverkare: ”En stor förändring”
Direkt vid dygnsskiftet den 20 januari 2027 slår ett nytt reglemente till inom EU. Då börjar den nya maskinförordningen att tillämpas, och i samma stund upphävs maskindirektivet som gäller i dag. – En stor förändring som maskintillverkare bör ha koll på, säger Eva Bernmark på Arbetsmiljöverkets enhet för produktregler och marknadskontroll.
En viktig anledning till att regelverket behövs är för att skydda tillverkare på EU:s inre marknad från mindre nogräknade aktörer i andra delar av världen.
– Ska marknaden fungera behövs lika villkor, säger Eva Bernmark.
En seriös tillverkare ska inte drabbas av att det går att importera produkter där konkurrenter kan hålla ett lägre pris för att de tummat på säkerheten eller annat viktigt.
Den nya maskinförordningen verkar inte retroaktivt, så utrustning som redan är släppt på marknaden enligt maskindirektivet från 2023 får fortsätta att säljas.
Ännu tidigare var det ett reglemente från 2006 som producenterna fick förhålla sig till.
De nya reglerna gäller inte bara maskiner, utan även utbytbar utrustning, säkerhetskomponenter, tillhörande lyftredskap och liknande.
Över huvud taget omfattar maskinförordningen väldigt många olika produkter.
– Från små borrmaskiner till stora vindkraftverk, för att uttrycka det lite svepande, säger Eva Bernmark.
Även saker som kedjor, kättingar, linor och vävband ingår.
Hur är det med exempelvis entreprenadmaskiner?
– Ja, de med. Men inte traktorer av den typ som används i lantbruk.
Personbilar berörs inte. Inte heller konventionella lastbilar. Så länge de inte är försedda med påbyggda maskiner – som till exempel komprimatorenheter på sopbilar, eller kranar och liknande utrustning.
Främst riktar förordningen in sig på tillverkarna, men en nyhet är att importörer och distributörer får ett tydligare ansvar. Nu blir de bland annat tvungna att, liksom tillverkarna, tillhandahålla teknisk dokumentation om utrustningen i tio år.
Ett annat viktigt inslag är att mjukvaror ska vara robusta mot cyberhot. Förordningen har även fokus på AI, eller ”programvara med helt eller delvis självutvecklande beteende som använder metoder för maskininlärning” som det står i lagtexten.
– Tillverkarna måste se till att utrustningen är säker, och fortsätter att vara det även när den är ut på marknaden. Om AI skulle göra så att maskinen utvecklas på ett okontrollerat sätt och det sker en olycka, som exempelvis att en självkörande enhet kör på någon. Då kan de inte frånsäga sig ansvaret, säger Eva Bernmark
Därmed kommer vi in på bilaga 1 A i förordningen som tar upp extra riskfyllda maskiner. Bilaga 1A berör saker som AI-system för att säkerställa säkerhetsfunktioner, men även bland annat kraftöverföringsanordningar, fordonslyftar och bultpistoler. Tillverkare av den typen av produkter måste med det nya reglementet anlita ett så kallat anmält organ för att kontrollera att produkterna är säkra innan de kan CE-märkas.
– Tidigare har de sluppit det, om de har följt en harmoniserad standard, säger Eva Bernmark.
Annat blir enklare, som att det inte längre är tvunget att leverera en tjock bruksanvisning i pappersformat tillsammans med utrustningen. Nu, från och med den 20 januari 2027, räcker det att bruksanvisningen finns digitalt. Bakgrunden är att ett hållbarhetstänk gjort avtryck i lagtexten, man vill undvika slöseri med papper. En kortare säkerhetsinformation i pappersformat måste dock följa med maskiner som ska användas av konsumenter.
När det gäller hur smått byråkratisk lagstiftning av det här slaget blir mottagen av tillverkarna är den allmänna meningen att det ändå brukar bli rätt positivt. Seriösa aktörer uppskattar ordning och reda. Och för den som missar att göra rätt kan det bli sanktionsavgifter. Hur stora de kommer att vara när den nya maskinförordningen blir skarp är inte bestämt än, men principen i sådana här sammanhang är att de avgörs av storleken på företaget.
– Säkerligen blir det kännbara belopp, så att det inte blir ett attraktivt alternativ att betala istället för att följa reglerna.
För den som känner sig osäker på lagstiftningen går det att få hjälp från Arbetsmiljöverket. Där kan de dock bara ge mer generella svar, inte detaljrika analyser av enskilda verksamheter.
Räcker inte det finns annan hjälp att få.
– I så fall skulle jag rekommendera att de vänder sig till någon av de konsultfirmor som arbetar med sådana här frågor, säger Eva Bernmark.
Fakta: Fråga Arbetsmiljöverket
För den som vill veta mer finns information om den nya Maskinförordningen på Arbetsmiljöverkets webbplats www.av.se.
Det går även att mejla frågor till arbetsmiljoverket@av.se, men de kan enbart ge svar av mer generell karaktär. Arbetsmiljöverket har även en svarstjänst via telefon – 010-730 90 00 – som är öppen 8–11.30 på vardagar.