23948sdkhjf

Undersökning tar tempen på svensk industris digitalisering

| Av Christer Åkerlundh | Tipsa redaktionen

Hur långt har svensk industri kommit med digitaliseringen? Det har SKF undersökt.

Industri 4.0 har nog de flesta hört talas om vid det här laget. Termen har florerat ända sedan en industrimässa i Hannover 2011. Begreppet syftar på den fjärde industriella revolutionen, efter införandet av maskiner, elektrifieringen och automatiseringen.

Läs också: SKF får ny Sverigechef

Den fjärde revolutionen är olika tekniska förbättringar, där digitalisering är ett av tillvägagångssätten. Många bedömer att en ökad digitaliseringsgrad är helt avgörande för att svensk industri ska kunna överleva på en global marknad där konkurrensen blir allt tuffare. Målet är smarta fabriker med effektivare produktion, högre kvalitet och färre oönskade driftstopp.

Mot denna bakgrund har SKF just genomfört en enkätundersökning, med 16 frågor, för att ta reda på hur svensk industri ligger till med digitaliseringen. 400 personer har svarat på frågorna. Majoriteten jobbar inom gruv-, verkstads-, metall-, pappers och massa- och fordonsindustrin – det vill säga tung industri med väldigt dyr maskinpark, som måste snurra hela tiden.

Enkätundersökningen visar att endast 10,7 procent av de svarande har full koll på vad begreppet Industri 4.0 står för. Nästan 60 procent är mer eller mindre osäkra. Ett resultat som säkert förvånar en del. Men 80 procent tycker, trots detta, att det är viktigt att svensk industri satsar på Industri 4.0.

På frågan ”Känner du till om ditt företag har en vision eller strategi för digitaliseringen?” svarar 56,6 procent: Ja. Flest svarar ja inom gruvindustrin, nästan 80 procent, medan bara 41 procent svarar ja inom stål- och metallindustrin.

Läs också: SKF vill stänga en fabrik

– Vi vet inte vad skillnaderna beror på, men en personlig reflektion är att gruvindustrin är en ganska innovativ bransch. Det är tuffa miljö-, säkerhets- och hälsoaspekter i den branschen och det är en väldigt dyr process som omgärdas av mycket regleringar, funderade SKF:s Johan Wiksfors och Marcus Jennerholm när de presenterade undersökningen på den pågående mässan Elmia Subcontractor, i Jönköping

38 procent anser att digitaliseringen går långsammare än de hade förväntat sig. Inom papper och massa tycker 52 procent att det går långsammare än förväntat. De som tycker så lyfter fram tre skäl: Det är svårt att veta vad man ska satsa på, det saknas kompetens på företaget och det går trögt att genomföra förändringar i stora organisationer.

– Osäkerheten bottnar mycket i tunga IT-frågor, som datasäkerheten när man kopplar upp maskiner. Det är svårt att få till standarder, så att maskinerna kan prata med varandra. Det är också svårt att koppla ihop både gamla och nya maskiner. Så det finns en del utmaningar att lösa.

Men det största hindret för att komma igång med digitaliseringen är kompetensen. 42,5 procent uppger att de saknar den på företaget.

Läs också: SKF gör sin största investering hittills i Hofors

På frågan vilken avdelning som kommer att tjäna mest på digitaliseringen svarar 71,7 procent: Underhåll. (Men då ska man ha med sig att 58 procent av de svarande jobbar just inom underhåll). 66 procent svarar: Produktion.

De svarande ser framförallt fyra vinster med digitalisering: effektivare planering/beredning av underhållsarbetet, större kontroll över maskinparken, bättre beslutsunderlag för underhållsavdelningen och effektivare produktionsflöde.

När det gäller i vilken utsträckning företagen mäter maskinstatusen i realtid är svaren ganska jämnt fördelade mellan de som mäter mycket och de som inte gör det alls. Pappers- och massaindustrin sticker ut. Där uppger 62 procent att de mäter i stor utsträckning.

Investeringsviljan tycks ändå finnas. Nästan 65 procent anger att de tänker satsa på digitaliseringslösningen inom de kommande två åren. Störst är investeringsviljan inom verkstadsindustrin: 77,8 procent.

– Förhoppningen är att undersökningen ska skapa större intresse för de här frågorna och inspirera till fler samarbeten mellan företag, sade Johan Wiksfors och Marcus Jennerholm.

Text och foto: Christer Åkerlundh

Mer om: SKF
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Den tunga maskininvesteringen är driftsatt och går för fullt

Götene Ufo ökar produktiviteten

LKAB är inne i en intensiv prospekteringsfas

Glad påsk!

Nevs ska bygga tyska solcellsbilar

Det är den tyska bilutvecklaren Sono Motors som har valt att förlägga produktionen av den solcellsdrivna modellen Sion i Trollhättan. I ett första skede handlar det om 260 000 bilar som ska tillverkas av Nevs under en åttaårsperiod, uppger flera media.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Trådlös uppkoppling nästa steg för Sandvik

Bågenfelt & Hellström väljer Mazak – igen

”Det här är en maskin att växa med."

Ökad vinst för ProfilGruppen

Svenskutvecklad linjärgivare för valsgapsmätning inom stål- och metallverk

ABB:s vd Ulrich Spiesshofer avgår

Sveriges mest attraktiva arbetsgivare – topp 10

Gruvan – framtidens energilager

Att lagra energi blir allt viktigare i framtiden. Nedlagda gruvor kan vara lösningen. Nu letar Pumped Hydro efter tio lämpliga platser för fullskaleanläggningar, samt en pilot i Sverige.

De köper gruva för 7,4 miljarder – kontant!

Robotteknik Automation Vetlanda köps upp

Legotillverkaren Kalmar Rostfria ökar kapaciteten

Legotillverkare ökar kapaciteten

Nu kan svenska lastbilar bli tio meter längre

Allkal tar hem en maskinaffär hos Leine Linde i Strängnäs

Borga Plåt får ny vd

BE Groups vd säger upp sin anställning

Produktnyheter väckte stort intresse på Kukas automationsdagar

Xylem inviger ny testanläggning

Veckans konkurser – vecka 15

Gotland får världens första trådlösa elväg

Vägen från flygplatsen in till Visby byggs med världsunik teknik.

Sandbergs Maskinbearbetning ökar mätkapaciteten kraftigt

Midroc satsar för att möta morgondagens industri

Still stärker sin marknadsposition i Norden

Tibnor i Köping investerar i en trumlingsbläster

Leax blir starkare genom delning

Domen mot Boliden är klar

KTH kickar igång ny distansutbildning

Hur påverkas vi av digitaliseringen?

Sikama introducerar en ny termisk massflödesmätare

Ny programdirektör för SIP STRIM

Alpha Laser ska växa i Skandinavien

Sök pengar för framtidens automationslösningar

Se alla Företagens egna nyheter

Fyra digitala inspektioner på två veckor

Stort sug efter fordonsfjädrar i Ryssland

Extrainsatta kurstillfällen i juni

Partikel & ytrenhet samt vattenrenhets dag!

Möt oss på Control 2019 i Stuttgart!

Sänk kostnaderna med Balluffs in-/utgångshubbar och IO-Link teknik!

Effektivisera produktionen med DATRONs multi-talang!

Hur skyddar ni er mot farliga partiklar i inandningsluften?

Nedräkningen har börjat!

Weintek HMI för extern skärm!

Spara kostnader, vikt och C02 med tjockleksoptimerade profiler

PMC Cylinders: Mobila cylindrar – Vår hemmaarena, har visats på Bauma

Ny robotcell på Interal!

KmK Instrument introducerar banbrytande mätning av dimensioner

Varför använda mikrovågsgivare?

Behöver du kontrollera dricksvatten i samband med fastighetsköp?

Hitta din CNC maskin hos Carlstad Machinetools!

Vertikalsvarv för storproduktion

R 5 0760 A PLUS den intelligenta vakuumpumpen med integrerad frekvensomvandlare

ZEISS expanderar!

Hög acceleration och låg cogging

Innovation inom livsmedelsindustrin!

Reducerad utvecklingstid och ökad produktivitet för maskinbyggare

Vad är mekanisk provning?

HARALD PIHL Nyhetsbrev Titan- & Nickellegeringsplåt

Tipsa en kollega

0.151