23948sdkhjf

Undersökning tar tempen på svensk industris digitalisering

| Av Christer Åkerlundh | Tipsa redaktionen

Hur långt har svensk industri kommit med digitaliseringen? Det har SKF undersökt.

Industri 4.0 har nog de flesta hört talas om vid det här laget. Termen har florerat ända sedan en industrimässa i Hannover 2011. Begreppet syftar på den fjärde industriella revolutionen, efter införandet av maskiner, elektrifieringen och automatiseringen.

Läs också: SKF tar engångskostnader på 300 miljoner kronor

Den fjärde revolutionen är olika tekniska förbättringar, där digitalisering är ett av tillvägagångssätten. Många bedömer att en ökad digitaliseringsgrad är helt avgörande för att svensk industri ska kunna överleva på en global marknad där konkurrensen blir allt tuffare. Målet är smarta fabriker med effektivare produktion, högre kvalitet och färre oönskade driftstopp.

Mot denna bakgrund har SKF just genomfört en enkätundersökning, med 16 frågor, för att ta reda på hur svensk industri ligger till med digitaliseringen. 400 personer har svarat på frågorna. Majoriteten jobbar inom gruv-, verkstads-, metall-, pappers och massa- och fordonsindustrin – det vill säga tung industri med väldigt dyr maskinpark, som måste snurra hela tiden.

Enkätundersökningen visar att endast 10,7 procent av de svarande har full koll på vad begreppet Industri 4.0 står för. Nästan 60 procent är mer eller mindre osäkra. Ett resultat som säkert förvånar en del. Men 80 procent tycker, trots detta, att det är viktigt att svensk industri satsar på Industri 4.0.

På frågan ”Känner du till om ditt företag har en vision eller strategi för digitaliseringen?” svarar 56,6 procent: Ja. Flest svarar ja inom gruvindustrin, nästan 80 procent, medan bara 41 procent svarar ja inom stål- och metallindustrin.

Läs också: SKF vill stänga en fabrik

– Vi vet inte vad skillnaderna beror på, men en personlig reflektion är att gruvindustrin är en ganska innovativ bransch. Det är tuffa miljö-, säkerhets- och hälsoaspekter i den branschen och det är en väldigt dyr process som omgärdas av mycket regleringar, funderade SKF:s Johan Wiksfors och Marcus Jennerholm när de presenterade undersökningen på den pågående mässan Elmia Subcontractor, i Jönköping

38 procent anser att digitaliseringen går långsammare än de hade förväntat sig. Inom papper och massa tycker 52 procent att det går långsammare än förväntat. De som tycker så lyfter fram tre skäl: Det är svårt att veta vad man ska satsa på, det saknas kompetens på företaget och det går trögt att genomföra förändringar i stora organisationer.

– Osäkerheten bottnar mycket i tunga IT-frågor, som datasäkerheten när man kopplar upp maskiner. Det är svårt att få till standarder, så att maskinerna kan prata med varandra. Det är också svårt att koppla ihop både gamla och nya maskiner. Så det finns en del utmaningar att lösa.

Men det största hindret för att komma igång med digitaliseringen är kompetensen. 42,5 procent uppger att de saknar den på företaget.

Läs också: SKF når uppgörelse i legal tvist med Daimler

På frågan vilken avdelning som kommer att tjäna mest på digitaliseringen svarar 71,7 procent: Underhåll. (Men då ska man ha med sig att 58 procent av de svarande jobbar just inom underhåll). 66 procent svarar: Produktion.

De svarande ser framförallt fyra vinster med digitalisering: effektivare planering/beredning av underhållsarbetet, större kontroll över maskinparken, bättre beslutsunderlag för underhållsavdelningen och effektivare produktionsflöde.

När det gäller i vilken utsträckning företagen mäter maskinstatusen i realtid är svaren ganska jämnt fördelade mellan de som mäter mycket och de som inte gör det alls. Pappers- och massaindustrin sticker ut. Där uppger 62 procent att de mäter i stor utsträckning.

Investeringsviljan tycks ändå finnas. Nästan 65 procent anger att de tänker satsa på digitaliseringslösningen inom de kommande två åren. Störst är investeringsviljan inom verkstadsindustrin: 77,8 procent.

– Förhoppningen är att undersökningen ska skapa större intresse för de här frågorna och inspirera till fler samarbeten mellan företag, sade Johan Wiksfors och Marcus Jennerholm.

Text och foto: Christer Åkerlundh

Mer om: SKF
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De ökar kapaciteten rejält

Elbussbatterier ska lagra solenergi

Nu invigs vad som troligen är Europas första energilager baserat på elbussbatterier – detta genom ett forskningsprojekt i Göteborg.

Tillståndsprocessen förhindrar utvinning av värdefulla metaller

Sverige har potential för utvinning av metaller och mineral för nya miljö- och teknikinnovationer, men trög tillståndsprocess är ett hinder, enligt SGU.

Kodak 3D Printing till Norden

Verktygsleverantören växer

Industrin i Blekinge får mer stöd

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Nytt utvecklingscenter inom AI

Ny handbok från SIS med standarder för svetsning

Följ oss på LinkedIn

Svensk industri investerar miljonbelopp i solceller

Nytt vakuumgripdon för kollaborativa robotar

Den unga legotillverkaren köper in en maskin

Ökad risk när litiumjonbatterier i elbilar skadas

Prevas etablerar sig i Eskilstuna

Kraftigt minskad svensk stålproduktion i november

Festohöjdare blir chef för Industry 4.0

Frank Melzer tar över rodret för plattformens styrgrupp i Tyskland.

Fordonsindustrin presenterar en ”kravlista” för konkurrenskraft

Damstahl är på väg mot ett rekordår

Legotillverkare investerar och kör obemannat

MP Bolagen i Vetlanda köper in en maskin som väger 15 ton

Primab i Vikmanshyttan investerar i en automatisk målningslinje

Utrustningen är avsedd för färdigmålning av stålprofiler och stålkonstruktioner.

Lignin ersätter gruvans processkemikalier

Legotillverkare väljer DMG MORI

Sandvik Coromant bearbetar tunnväggigt aluminium bättre

Volvo Lastvagnar får ny vd

LKAB förändrar i koncernledningen

De tar hem en affär hos snabbväxaren

Företaget inom industrihandel gör ett förvärv

De ska stärka tillverkningsindustrin

Industrileverantören får ny vd

SKF vill stänga en fabrik

Autoliv reserverar 1,9 miljarder kronor

Premiär för Scanias 13-liters ED95-bil

Stororder till Alfa Laval

Stenbergs tar in ytterligare en maskinleverantör

Uppkopplad viktkoll med krokvåg

Se alla Företagens egna nyheter

En musikalisk hyllning på perforerad plåt

Självsugande centrifugalpump för industrier

Scandinavian Fastener Center presenterar ett brett sortiment av självfästande fästdon

Skärmar för militära fordon!

Sylvac höjer standarden inom området trådlös mätteknik

Satsning på automatisering tar 70-årsjubilar in i framtiden

Eurolådor

Konfigurerbara säkerhetsreläer - nu även med simulering offline

Synglas från Mirit Glas till process industrin

Sprutpistoler från Hansen-Icoma

Felaktiga installationer kan orsaka vibrationer och onödiga fläktskador

Formstöpta detaljer

Södra Cell Värö säkrar tillgänglighet på torkmaskin med onlineövervakning för Industri 4.0

Tryckande gasfjädrar och tillbehör från Titgemeyer

Kombinera fritt med nästa generations modulära drivsystem

Kompetenssäkrad industri - KSI

Febrig efter en dag i verkstaden?

Handelsstål på lager hos Ferroman Engineering

3:e Rundbordautomaten på ett år! – Fortsatta nyinvesteringar på BUFAB Lann!

Gränslägesbrytare från Petercem!

Naturliga köldmedel i kylanläggningar ställer krav på säkra fläktar

Visste du att din arbetsplats kan göra dig sjuk?

Trevlig helg

Lesjöfors bryter ny mark med vridfjädrar i Australien

Klixon automatsäkringar!

Tipsa en kollega

0.238