23948sdkhjf

Gruvmaskin i glaslabyrint

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

”Kör inte lastmaskin i glashus” är ett motto som Sandvik högaktningsfullt struntade i när företaget ville visa vad deras självkörande fordon går för.

Sandvik konstaterar att frågan om självkörande fordon har varit omdiskuterad under senare år men att de arbetat just med sådana fordon länge – utan några olyckor där människor varit inblandade.

Läs också: De ska hitta framtidens stål-id

– Sandviks självkörande lastare har varit i bruk i över 20 år, med över två miljoner drifttimmar under jord, säger Jouni Koppanen, Senior Systems Engineer för Automation vid Sandvik Mining and Rock Technology, i ett pressmeddelande.

Företaget har därför tagit tillfället i akt att visa sig på styva linan genom att lyfta upp en gruvmaskin och låta den testa Sandviks ”nästa generation av automatisering”,  som uppges innebära att maskinerna själva ska kunna lasta material, transportera och tömma.

Resultatet blev en film där en elva meter lång och 38 ton tung gruvlastare, helt på egen hand, tar sig igenom en glaslabyrint.

Sandvik påpekar att de lasersensorer som används är utformade för bergväggar och inte för glas. Maskinen ska trots detta kunna ta sig fram genom de smala glasgångarna.

Läs också: Sandvik köper överskott av biogas

Sandvik bemödade sig också för att bevisa att filmen är ”på riktigt” genom att till sist låta vd Björn Rosengren ta över kontrollerna. Toppchefens insats klargör han går bet där det automatiserade systemet smidigt navigerar sig fram, det krävs betydligt mer smidighet än den en vd besitter om man ska slippa glaskross.

Enligt Sandvik innebär deras automatiska system att lastare och truckar lär sig den säkraste och mest effektiva vägen första gången de kommer in i en tunnel.

Med hjälp av en uppsättning lasrar kartlägger och registrerar fordonets intelligenta system sedan en körväg och tack vare algoritmer, sensorer och gyroskop ska fordonet därmed veta vart det ska åka under jord, där GPS-signalerna inte når fram.

– En fördel med autonoma system är att vi kan flytta människor från miljön under jord, som kan vara farlig, till säkra kontrollrum ovan jord, vilket förbättrar säkerheten och produktiviteten hos våra kunder, säger Jouni Koppanen.

Läs också: Sandvik tar hem en stororder

–  Framöver ser vi digitaliseringen som ett nyckelområde. Den kommer att hjälpa både oss och våra kunder att bli mer produktiva, effektiva och hållbara, säger Björn Rosengren i samma pressmeddelande.

Sandvik anser sig satsa stort på forskning, företaget har cirka 2 600 forskare på omkring 50 center för Forskning och Utveckling och ser glaslabyrinten som ett exempel på okonventionellt tänkande och ett bevis på att företaget är innovativt.

– Åratal innan fordonsindustrin ens hade börjat prata om konceptfordon arbetade redan Sandviks självkörande lastare och truckar framgångsrikt under jord, säger Jouni Koppanen.

Lastaren

  • Modellnamn: Sandvik LH514
  • Dimensioner (L-B-H): 11 x 3 x 3 m
  • Lastkapacitet: 14 ton
  • Total arbetsvikt: 38 100 kgSensorer: Laserskannrar, hastighets-, distansmätare,
  • gyroskop och vinkelsensorer.
  • Hastighet (lastad): 32,7 km/h

Labyrinten

  • Storlek: 30 x 58 meter, 1 740 kvadratmeter
  • Antal glasväggar: 589 glasskivor, var och en på 2,8 meter x 60 centimeter
  • Plats: Arctech-varvet i Helsingfors, Finland

Mer om: Sandvik


Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Bufab lanserar konceptet CCS för att skapa mervärde för kunden

Så här drar du nytta av den starka flyg- och rymdbranschen

Svaret ges vid Aerospace Cluster Sweden på Elmia Subcontractor.

Simulerings-vd:n lockar gruvindustrin

Företaget växer snabbt och har sina hetaste kunder inom gruvindustrin.

Sandvik Coromant förbättrar grovbearbetningen av ISO S-material

PLM Group visar framtidens prototyping

Legotillverkare lämnar Linköping för Hillerstorp

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Maskintillverkaren tar en storaffär

Deras elektriska gripdon väckte stor nyfikenhet

United Components fick många leads och förfrågningar vid Elmia Automation tidigare i år.

Företaget tog hem två priser vid Scanautomatic

Industritoppar talar om industriell transformering på Stora Leverantörsdagen

Nu finns gripdonet PGN-plus-P från Schunk också i ett explosionsskyddat utförande

Verktygstillverkare växer kraftigt

Nordens största tillverkare av formverktyg för pressgjutning investerar i sin fjärde maskin från DMG MORI.

MAN kör autonomt på allmän väg

I ett offentligt samarbete utvecklar nu MAN automatiserade och autonoma lastbilar.

Northvolt i samarbete med BMW

Med BMW Group och det belgiska återvinningsföretaget Umicore ska företagen skapa en hållbar värdekedja.

AB Volvo har problem med för tidigt åldrande av en komponent

HydSupply öppnar en ParkerStore i Göteborg

Automationsföretaget gör en affär på maskinbetjäning

Stålföretaget utlovar en nyhet som revolutionerar materialutvecklingen

Parterna enades inte

Samtal och diskussioner har pågått sedan länge mellan de två svenska branschorganisationerna SPIF och IKEM.

Drönarjätte blir svensk delägare

De tar en stororder från Scania

Driftstörningar sänkte svensk stålproduktion i september

AP&T fokuserar på tre innovationer vid Euroblech

Besökarna kommer under mässdagarna att få se deras servohydrauliska press, skalbara produktionslösningar för formning av höghållfast aluminium och produktionslösningen TemperBox (som är ett registrerat varumärke).

Industrileverantören växer

Rekordstort anslag för Klimatklivet 2018

AR-plattform får pris

Det krävs resurseffektiva plastflöden

Vem ska jobba inom industrin i morgon?

Hon blir ny direktör inom Boliden

Intercut kompletterar sitt maskinprogram

ABB vinner transformatororder

Svensk kompounderare förvärvar bolag i Italien

Rockwell Automation kommer till Scanautomatic i Göteborg

Nu blir det lättare att kontrollera roboten

Rockwell Automation i samarbete med svensk distributör

AR och VR blir snart vardagsmat

Se alla Företagens egna nyheter

Welser Profiler på EuroBLECH 2018

API och AXXOS byter namn efter den framgångsrika sammanslagningen och är nu OPTIWARE - en nordisk l

90% Snabbare Laserskarning och Lagre Gasforbrukning med AMADAS CFC-Teknik

Kan maskiner tänka?

Lesjöfors brittiska bolag expanderar med ännu en produktionslokal

Besök AP&T på EuroBLECH 23–26 oktober – innovativ teknik presenterad på nytt sätt!

Besök Wellplast på Scanpack!

Teleskop med fläktar från ebm-papst hjälper astronomer se stjärnorna tydligare

PLM Group direktsänder nyheterna i SOLIDWORKS 2019

Specialteknik AB tillverkar robotcell

AB Welser Profiler 40 år!

Stör storlek av radialfläkt för bostadsventilation där möjlighet till styrning

Besök Elastocon på Scanpack i monter F03:27

Automatisk kamera profilprojektor för mätning av fjädrar och små detaljer

Ny klassificering för Isotiazolinonen MIT

Lönsamma lagersystem, Logistik & Transport

Elmia Subcontractor

Stafa Industrier/Stansefabrikken på Elmia Subcontractor

Träffa JUMO på EUROEXPO mässan i Växjö, 17-18 oktober

Wellplast ställer ut på Scanpack

ebm-papst bygger ny produktionsanläggning i Kina

Möt Hydraulico på EuroBlech i Hannover

Du har väl koll på dina verktyg och dokument?

660 meter

Besök Proton Group på Elmia Subcontractor

Tipsa en kollega

0.22