23948sdkhjf

Saknar en strategi för digitalisering

Nästan varannan företagsledare uppger det enligt en ny rapport från Siemens.
Undersökningen är gjord bland företagsledare inom industrin, energisektorn, transportsektorn och bygg- och fastighetssektorn.

Åtta av tio uppger samtidigt att digitalisering är viktigt för det egna företaget.

– Digitaliseringen och artificiell intelligens kommer vara avgörande för att Sverige ska behålla sin internationella konkurrenskraft. Det sker nu en mycket snabb digitalisering av företag globalt, vilket gör att takten för den svenska utvecklingen behöver öka, säger Göran Persson, divisionschef Digital Factory/Process Industries and Drives på Siemens, enligt ett pressmeddelande.

100 svenska företagsledare deltog i undersökningen som beställdes av Siemens. Undersökningen genomfördes av Kantar TNS.

Siemens har ett öppet operativsystem, Mindsphere, som hanterar Internet of Things (IoT) även kallat Sakernas Internet på svenska. Det innebär att företag kan koppla upp maskiner, system, databaser och infrastruktur digitalt.

Till exempel har företaget hjälpt en turbintillverkare att lyssna på sin produktionsdata och skruva på produktionen.

Här går det att läsa hela rapporten:

https://www.siemens.com/se/sv/home/foretagsinformation/vara-fokusomraden/fran-information-till-digital-transformation.html

Tyska Siemens är ett globalt företag som arbetar med bland annat effektiv tillverkning, automation och digitalisering. Företaget omsätter 83 miljarder euro och har 377 000 medarbetare i över 200 länder.

De har funnits i Sverige ända sedan 1893 och har 4 200 medarbetare här på ett 40-tal orter. Förra året omsatte Siemens 16 miljarder kronor i den svenska verksamheten.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.391